... dina symboler här ...

Typiskt aprilväder!

Odlingstunnel Odlingstunnel

Underbart väder igår och jag städade ur tunnlarna och planterade ut de tomater som övervintrat från förra året. Jag tog in de små skott som hade blivit från favorit tomaterna.

Hackspett

Fåglarna kvittrade och hackspetten jobbade för fullt. Jag jobbade utan jacka och sådde pumpa, meloner, gurka och squash. Planerade att fortsätta idag…….

Snöar

Så kom snön! Urk och det skall hålla på ett par dagar så det blir till att vänta med sådden. Passar på att torka citronerna jag köpt på rea, det får bli en sitta inne dag med en go kopp te och en varm brasa.

Oj!

Blev så paff i morses när jag skulle till jobbet och ser all snö! Inte riktigt vad jag väntat mig nu när vårblommorna har börjat titta upp. Väldigt vackert men jag vill ha vår.

20240208_122449[1]

Hundarna var lyckliga och det var ganska behagligt att promenera i när solen väl tittade fram. Det är väl bara att gilla läget och njuta över att allt ser så ljust och fräsht ut.

20240208_123117[1] <20240208_123240[1]
20240208_122839[1]

Sotaren

 

Nu har sotaren varit här och gått igenom husens skorsternar. Vi hade eldat rätt och det fanns igen sot i år igen, trots att vi har eldat extremt mycket.

Det är viktigt att elda rätt i vedspisar och kaminer av flera anledningar.

För miljön

Om man eldar rätt i en vedspis eller kamin kan man minska utsläppen av luftföroreningar avsevärt. Detta beror på att en korrekt eldning ger en fullständig förbränning av veden, vilket minskar bildandet av sot och andra föroreningar.

För säkerheten

En korrekt eldning minskar risken för soteld och andra olyckor.

Här är några tips på hur man eldar rätt i vedspisar och kaminer:

  • Använd torr ved. Torr ved brinner bättre och ger mindre sot.
  • Elda med rätt mängd ved. För mycket ved gör att elden blir för kraftig och ger upphov till sot.
  • Elda med rätt lufttillförsel. Tillräcklig lufttillförsel ger en fullständig förbränning och minskar bildandet av sot.
  • Rengör din vedspis eller kamin regelbundet. En ren eldstad ger en bättre förbränning och minskar risken för soteld.

Så sprack rören igen!

rör

Det blir till att skriva en liten lista till rörmockarn till våren. Båda rören i tunnlarna och ett i snickaboa och vinter är inte över ännu. Men förövrigt ser tunnlarna bra ut.

Odlingstunnel

Men nu börjar jag bli sugen på att förodla och kommer att testa kaotisk trädgård på olika ställen. Det som kommer upp kommer upp. Det är nollgradigt i tunneln och det är bra med tanke på hur kallt det är. Det var -16 i morse.

Odlingstunnel

Snö till jul

Hagen

Riktig julkänsla när jag vaknade i morse. Det hade snöat rejält och blivit kallt igen. Så jag vaknade med migrän, jag  har blivit så extrem känslig för väderväxlingar att jag känner mig som  vandrande smhi.

VideoCapture_20231222-140557[1]

Men hundarna var så lyckliga och busade på rejält. Det jagade varandra runt tunnlarna ner mot skogen och genom köksträdgården varv efter varv.

Tunnlarna

Det är fortfarande ganska behagligt i tunnlarna och jag börjar bli sygen på att odla. Jag tog sista sparrisen i oktober och de lär bli mer i år. Men vi behöver blommor så en tunnel blir det bara blommor i.

Jackpot

Det har torkat upp riktigt bra efter vattenläckan i snickeboa och jag kan börja jobba på en bänk som jag skall ha till pavijongen.

Jippy

Jackpot