... dina symboler här ...

Jonsered

Jonsered

Efter vi städat våra hallar , så åkte vi och handlade blommor till Jonsereds idrottsplats. Det ser alltid trevligare ut med lite blommor utanför anläggningen.

Jonsered

Vi satte oss och tog en fika innan vi körde igång med krukorna , men det känns härligt att få göra något annat än att bara städa. Både jag och Anna älskar blommor så detta passade oss perfekt.

Jonsered

Kollegan

Kollega

Åkte ut till min goa arbetskollega ganska tidigt idag. Båda hallarna var bokade och jag hade hunnit nolla ett omklädningsrum tidigt på morgonen. När barnen kommer in är det ingen ide att stå med starka medel utan jag åkte ner till nästa hall.

Vill in

Där var också fullt med folk och dessutom en sarg utplacerad i hallen. Den hallen skulle inte ens varit bokad så jag åkte till Anna istället. Vi behövde planera kommande jobb så det var bra läge att göra det när jag ändå inte kommer åt att storstäda. Den här katten ville göra ett studio besök i hallen. Han satt utanför bra länge och ville in.

Vacker promenad

Lexby

Åkte bort till Anna idag och vi tog en härlig promenad rut Lexby. Det var så underbart väder att vi inte ville slösa bort det med att sitta inne på våran rast. Det luktade så gott längs vägen med alla syrener.  

Lexby

Tänker prova att göra syrensirap i år och hade väl tänkt att ta det idag men det var annat som måsta tas först. Men imorgon hoppas jag att jag hinner. Vi har en hel del träd uppe hos Tobias. De blommar snart över så det gäller att passa på.

Lexby

Kulissruin i Partille

20230515_121638[1]

Idag blev jag och Anna sugna att på att gå upp till den lilla borgen uppe på  Kyrkåsberget i Partille. Vi viste på ett ungefär hur vi skulle gå och till sist så hittade vi den lilla byggnaden. Det var en brant trappa upp och där märkte jag med besked hur mycket jag hade gått upp i vikt. Phuu!

20230515_122033[1]

Men någon borg är det inte utan Sveriges få bevarade kulissruiner, eller artificiella ruiner. De byggdes främst i slutet av 1800- och början av 1900-talet, influerade av den nationalromantiska estetiken och är långt vanligare i England och södra Europa. Borgen på Kyrkåsberget byggdes däremot av kemisten och industrimagnaten Ernst Harbeck som ett lusthus åt sin hemlängtande tyska fru omkring 1918.

Borgen på Kyrkåsberget

Otrolig utsikt och roligt att ta en liten utflyckt på rasten. Men bakom byggnaden ligger privat bostäder och det kan inte vara så roligt om det är mycket folk där. Trist att behöva ha taggtråd runt tomten.

Utsikt

Föreningsfrukost

346449728_614582283918426_1800393495144632224_n

Var på föreningskaffe idag och där hörde jag om det fina jobbet som Aktivitetslotsarna gör. Ett så viktigt jobb och det behöver nås ut till alla seniorer i kommunen. Det är skrämmande många gamla som sitter ensamma i sina hem och det är bedrövligt att det skall behöva vara så. Det har även ökat att flera går runt och samlar in burkar, ser dem dagligen på sina rundor och jag lägger undan så många burkar jag kan när jag städar.