... dina symboler här ...

Pizza bullar

Pizza bullar


Jag ville göra pizzabullar och hade köpt deg. Men hur jag än tryckte ut den till en fyrkant, så fjädrade den bara tillbaka till en liten fläck! Så Rosa fixade till en egen deg som var lätt och smidig att jobba med.

 Ingrediens

  • 50 g jäst
  • 2 tsk strösocker
  • 1 tsk flingsalt
  • 0,5 dl olivolja
  • 3 dl vatten, ljummet
  • 7 dl vetemjöl special

Gör så här

  1. Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37 grader) i en degbunke.
  2. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.
  3. Jäs pizzadegen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.
  4. Kavla ut degen.

Fyllning

  • 1 dl  passerad eller ketchup.
  • 1 dl valfri riven ost.
  • Skinka.
  • Pizzakrydda.
  • Svartpeppar.

 

Pizza bullar

Så super goda och enkla att göra. Jätte smidiga att ha med sig till jobbet eller när man är ute på utflykt. Medans vi väntade på att pizza bullarna skulle bli klara , gjorde vi en ny logga till Rosas Blogg.

Rosas logga

Storbak

Storbak

 

Storbak

Det blev storbak idag och det var något jag hade sett fram imot att få göra i det nya köket. Det fungerade superbra med tanke på att vi var fem stycken och två hundar som inte kunde låta bli att kolla läge, vi kunde ju tappa lite kakor och då gäller det ju att hålla sig framme.

Storbak <Storbak

Rosa och jag körde igång med lussebullar och småkakor medan tjejerna tog pepparkakorna. Vi använde vedspisen till lussebullarna och den vanliga till pepparkakorna, eftersom vi gjorde så mycket.

Storbak Storbak

Det var så mysigt med tjejernas snattrande, värmen och den goa doften som spred sig i köket.  

Storbak

Vi leker med AI

Rosa och jag har börjat testa AI för att ha olika headers till våra kategorier.  Det är alltid spännande att lära sig något nytt och ännu mer roligt att göra det tillsammans. Vi använde Adobe Firefly beta som tränar sin första Firefly-modell på Adobe Stock-bilder, öppet licensierat innehåll och innehåll i public domain där upphovsrätten har gått ut för att motverka upphovsrättsintrång relaterade till generativ AI. Firefly är det första steget och Adobe lägger stor vikt vid att deras AI inte tränats på bilder som ”stulits”.

Så vi laddade upp med svinmålla macka med skinka och ostgratinerad ägg och körde igång.

Svinmålla macka
Jag gjorde en logga till utmaningen Share your World och Mat kategorin. Vi märkte ganska snabbt att när det skulle vara människor med så blev det lite si så där, armarna hamnade inte alltid där de skulle vara och ibland såg människorna rent av läskiga ut.  Men dessa blev jag jätte nöjd med.

Nu satt jag så intensivt med att skriva in beskrivningar och prompter att jag glömde ta lite bilder på Rosa när hon satt med sin supersnabba dator  (Snigel) . Jag vet inte hur många gånger jag sträckte mig fram och petade på hennes skärm innan det slog mig att hon inte hade pekskärm. Efter ett tag när jag kom på att man skulle ta tummen upp på de bilder man gillade så att AI genereade på det man gillade så fick vi till en kanon bild till Rosas blogg.

Jag hade en riktig mysig eftermiddag och det är betydligt roligare att göra detta tillsammans, då det är viktigt hur man väljer texten.

Webbhjälp

Rosa

Skumt att Rosa ser så ogillande ut med tanke på att det är jag som hjälper henne? Hon behövde lite hjälp med hemsidan och vi kom in på kärringonsdagarna då vi hjälpte varandra med ditt o datt eller bara åkte på utflyckt. Saknar den tiden och alla fina minnen med Elvy som vi har. Hoppas vi verkligen kör igång igen så det inte bara rinner ut i sanden.

Min vän och trygghetspelare har gått bort!

Elvy

Min vän och trygghets pelare har gått bort! Smärtan och chocken är enorm, det känns lika jobbigt och jävligt som när min bror gick bort i en olycka. Det är väl chocken att man inte visste hur illa det var ställt och att det gick så fort som gör att det är så svårt att greppa. Hon berättade att hon hade cancer i tarmen och metastaser på levern men att de skulle ta en bit på tarmen och sedan medicinera eller stråla metastaserna. Sen skulle läkarna ge besked hur de skulle gå vidare efter sommaren. Hon lät mest trött och vi pratade en bra stund om lite av varje.

Elvy

Jag hade ringt två veckor innan och berättat att väskan som jag hjälpte henna att beställa hade kommit. Jag fick ett otroligt hårt och bittert svar tillbaks innan hon förklarade att hon låg inne på sjukhuset för hon hade sådana smärtor i magen. Hon måste ha fått besked hur allvarligt det var och att hon inte skulle klara det. Det känns så bedrövligt att man inte kunde vara där för henne, om hon inte ville träffas så åtminstone via telefonen. Av och till så satt vi ju i timmar och pratade medan vi tittade på tv eller grejade med annat. Hon fanns ju där för mig när mamma blev sjuk och dement. Ibland kände mamma mer igen Elvy än mig och sa till personalen att det var hennes dotter. Elvy hade en sådan fin förmåga att vara lugn och neutral medan mamma kände av alla mina tankar och känslor och på så sätt drog sig lite undan.

 Elvy

Elvy var den som fick mig på fötter när jag satt ensam i min lägenhet när jag var 16, Norge resorna när vi hämtade Ida och sedan Chasy, när vi tröskade ända ner till Kalmar för att hämta min första häst, listan kan göras hur lång som helst. Hon fanns alltid där! Även om vi rök ihop så hittade vi alltid tillbaka och när vi besökte mamma en gång satt 2 gamla damer där och bråka om sockret

-Dam 1. Men ta inte alla sockerbitar!

-Dam 2. Jag tar hur mycket jag vill!

-Dam 1. Nu slutar du

-Dam 2. Näääää jag gör som jag vill

Elvy började skratta ” Jösses där är ju vi när vi blir gamla ”
Så att detta händer! Att hon inte finns mer, det är svårt att greppa. Jag har läst igenom våra kärringonsdagar och är så glad att jag bloggade om det så man kan gå tillbaka och minnas som om det var i går. Det kommer att ta tid det här och hon lämnar ett enormt tomrum.