... dina symboler här ...

En hjälpande hand.

I går när jag promenerade ner till Rosa, går jag förbi Kållereds gamla kyrka. Där gick två gamla damer och rensade en gravplats. De planterade nya blommor och gjorde det riktigt fint, men det jag reagerade på var taxichauffören från taxi Kurir som stod med vattenkannan i högsta högg och hjälpte till med vattningen. Han var så närvarande men ändå så diskret i sitt hjälpande. Det är så ofta som jag går förbi och chaufförerna sitter och väntar i bilen, visserligen är det inte deras jobb, men ändå ! Det är alltid gott att få en hjälpande hand lite då och då. Och han stod så tålmodigt med vattenkannan. Tänk om fler folk var sådana vad mycket lättare allt hade varit.

Nålpåträdare från 50-60 talet ???

Den här använde mamma väldigt mycket och jag hade glömt hur man sätter tråden för att den skall gå genom nålen. Elvy och jag tog med den till Kode för vi var helt 100 på att de visste hur man skulle lägga tråden, men icke de hade aldrig sett en sådan pryl? När jag kom hem från jobbet satt jag och med mitt kaffe och pillade en bra stund när jag kom på hur man lägger tråden, helt otroligt att man alltid skall krångla till allt när den lättaste lösningen är den rätta. Sökte runt på nätet och hittade en som sålde en likadan på Tradera.

Jag lyckades inte få tråden på nålen som på den här bilden jag fann på nätet? Tur jag inte gick efter den då hade jag väl suttit ännu, eller släng den i sopporna .

Grattis Rosa!

Efter jobbet kom Elvy och vi åkte till RK i Kungsbacka. Rosa fyllde år och Elvy behövde köpa sig en ny dress. Jag hittade ett par skor och handmålade kakelplattor. Nu när jag gått upp i vikt är det betydligt lättare att hitta kläder och det känns bra att ha kommit upp i storlek 36 som sitter tajt. Hade jag vetat att jag skulle gå upp i vikt så lätt så hade jag slutat röka för länge sedan. Har kämpat med vikten i så många år och haft svårt att hitta kläder, så nu när jag lagt på mig lite är det roligt att handla kläder igen. Vi letade efter trädgårdsgrejer till Rosa och hittade lite blåa ting som hon kunde ha på muren vid poolen. Elvy och jag hade riktigt roligt när vi gick och dividerade vad vi skulle köpa. Innan vi hittade de blåa sakerna så satt Elvy och gjorde olika blomsterarrangemang och folk sneglade lite nyfiket på vad hon höll på med. När vi kom till Rosa så bjöd hon på glass och chokladkaka. Jag har inte hunnit vara så mycket hos Rosa de här dagarna så det var jätte roligt att åka ner och bara koppla av.

Fredrics stora dag

I dag var det Fredrics stora dag. Fredrik är Rosas äldsta son och min sons kompis. De har häng ihop sedan de var små och är nästan som bröder till varandra. Vi åkte till kyrkan och konfirmanderna visade ett spel de hade gjort. Sedan begav vi oss hem till Rosa där hon bjöd på rostbiff, skinka och olika sallader. Det var så underbart väder att vi satt ute och gottade i Rosas paviljong. Det är något otroligt vad fort åren går och de små pojkarna som sprang och lekte med sina actiongubbar har blivit unga män. Ingen av mina söner ville konfirmera sig, så det var lite roligt att kunna gå på Fredrics. När jag var ung då skulle alla konfirmeras men nu verkar det bli mindre som gör det.

En kanon dag

Rosa ringde i morse och frågade om vi skulle åka till hennes föräldrar som bor strax utanför Ullared. Vi skulle egentligen åkt i går men det snöade och blåste så våldsamt att vi inte vågade åka iväg. Men idag bar det av och vi passade på att hoppa in på Gekås samtidigt när vi ändå kör förbi. Passade på att köpa ett vintertäcke till Bellman som bara haft regntäcke och filtar under. Vi blev så himla förvånade över allt folk , Gekås är ju stort med en jätteparkering och nu var det var smockat med folk. När vi gick där och snurrade runt bland alla fina och roliga påskpynt så sa de på högtalarna att Frida och Sibel från melodifestivalen skulle stå vid herravdelningen. Tyckte väl att där var ovanligt mycket barn och ungdomar på Gekås.

Vi tog oss en sväng in på Granngården och där fastnade vi för alla läckra drakar, värmeljus, änglar och pyssel med mera. Till sist sa jag till Rosa att vi måste gå om jag inte skulle ruinera mig fullständigt. Men vad roligt det var att kunna gå i lugn och ro.

Mycket nöjda med våra fynd åkte vi vidare till Alf och Ingbritt. När vi kom fram blev vi bjudna på spagetti och den godaste köttfärssåsen i manna minne . Jag fick verkligen behärska mig för att inte äta upp hela kastrullen och då snackar vi om en jätte kastrull. Sen jag slutade röka så har jag gått upp nästan 6 kilo och fortsätter jag att gå upp i denna takt kommer jag ju att rulla fram till sist. Vi gick runt i trädgården och tittade på de olika blommorna och vi fick skott på vide. Vi funderar på att ha en kärringonsdag där till sommarn eller när Ingbritt behöver hjälp med att ställa i ordning växthuset. Jag har verkligen haft en kanon mysig dag och hoppas att min lediga vecka fortsätter i samma stil.

Tusen Tack Rosa, Alf och Ingbritt för en kanon dag