... dina symboler här ...

Willys

Rosa ringde och undrade om jag ville följa med till Willys i Kungsbacka. Hon brukar åka dit och storhandla. I vår familj är det oftast gubben som handlar, jag avskyr när det är mycket folk och blir lätt stressad i affärer. Fast det är klart, Rosa och jag är kopior av varandra när det gäller att handla. Vi går igenom hela affären men det skall gå snabbt och smidigt.

Men man skall ändå inte missa något och idag så serverades det prov våfflor och cappucino. Det var inte en kotte vid det bordet, men när vi gick fram så kom folk från alla håll och kanter. De hade hört Rosa utbrista WOW! Vilken lyx kaffe också! Damen såg så himla lycklig ut när det kom så mycket folk och säger ”jamen jag står ju här för er!”

Jag fick handlat ganska mycket och i fyndlådorna hittade jag mängder av ”bra att ha grejer” Jag köpte de här två tavlorna för 5 kr styck och Micael tyckte de var så super fräcka och ville ha dem till sitt kök. Sen köpte jag lite nya teer och 3 ostar, tänkte jag skulle göra en ost bricka i kväll. Men när Micael granskar ostarna så är det whisky, portvin och öl ost, så han ville absolut smaka på dem.  Hmm! Whisky osten var riktigt god, den kändes kall och syrlig. Skall följa med Rosa fler gånger, var rolig att handla med henne och som sagt det gick snabbt och smidigt.

Min hall

Här är våra nya tapeter, känner mig helnöjd med hallen. Det ända som inte passade in var lampan, så den flyttar vi till sovrummet och tar ut sovrumslampan som är mycket mjukare utformad och mjukare färger. Sedan skall jag byta ut skåpet till syra betsad furu? vi har inte bestämt oss riktigt. Så nästa gång det är min tur att ha kärringonsdag och om ingen är sjuk, så vill jag försöka lägga in golvet.

Krukan på plats

Vi åkte ut till gravarna på dagen för att titta vad som behövdes göras inför kvällen. I år hade kyrkoförvaltningen gjort jättefint. De hade ställt 2 ljung och en krans. Förra året såg bedrövligt ut och all löv låg i stora högar mitt i gången. Det som var väldigt fint var att de hade ställt ett flak jord till de som behövde. Elvy fick ljungen och jag satte dit min kruka. Nu i kväll skall jag ha med mig mera sten och Elvy skall plantera klart sin kruka. Rosas kruka står också på sin plats, så det är bara att tända i kväll och prata minnen.

Biltrafik förr

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga. Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult. Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

Citat ur körkortsbok år 1920:
De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar.

Rosa skickade denna till mig från jobbet, skrev de verkligen så förr!

Kompisarna

Dagens bild är på Rosa och Elvy. Ganska ofta på kärring onsdagarna så blir det att jag får ta mängder av kort. Den största anledningen är att flertal av korten ser ut så här! (Fyllda av störande element). Jag tyckte porten var så vacker i sin terrakotta aktiga färg. Har ingen aning om var kompisarna pysslar med inne i porten!? men det var inte riktigt så här jag hade tänkt mig kortet. På söndag en 28 September sätter Botaniska P för Lustgårdsåret med stor pumpafest. Då är det tävling om vem som odlat den största pumpan. Det kanske kan vara något att besöka. Hum kanske skall lämna kompisarna hemma, vete tusan annars hur de korten blir med dem busandes runt bland pumporna.