... dina symboler här ...

Äntligen värme!

Nyckelpiga

Helt underbart väder och jag har tagit ut café möblerna vid köksfönstret. Rensade bort all ogräs och skall ta ur päronträdet ur krukan som har stått vid fönstret. Rensade rent vid portalerna och får ta mig en funderare om jag skall plantera lite blommor vid lamporna eller om jag bara skall köra murgröna i år. Den här lilla nyckelpigan var nära att komma mellan häcksaxen när jag klippte ner gräset. Skulle väl egentligen kratta bort mossa, men vill hinna och njuta medan solen är uppe. Nu känns det bara för gott att ha en liten bärbar så jag kan sitta ute och surfa.

Vår!!

Elvy kom precis upp en snabbis och skall hämta min pappersskärare så skall hon och Jimmy tapetsera upp en posters. Blev lite full i skratt när hon sa att det inte får plats tre på 1 vägg. Hon vill gärna ha allt så stort som möjligt och så mycket som möjligt. Berättade att jobbet skulle slänga stora filter rör och att jag försökte flörta till mig 3 stycken. Killen jag frågade pekade bort och säger att det ligger väl 20 till därborta som han inte hunnit slänga i kontainen. Reagerade precis som Elvy, klart att jag behöver minst 20 stycken!! Är de 3-4 meter långa?! Inga problem! Hmm får fixa mig ett takräcke innan jag pantar så stora prylar. Killen erbjöd sig att kapa 3 stycken till 2 meter, då får jag plats med dem i bilen om jag inte har fixat ett räcke.

Ute med Rosa

Medan Rosa var redig och tränade stepp på morgonen var jag och tränade att buffla mig runt i sekondhand affären, det är en viss teknik att sticka fram handen grabba tag i något intressant och som blixten gå vidare. Känns lite illa när man börjar känna igen folk och bli en stammis. Men jag fick tag på en brödburk som passade perfekt med mina andra burkar i köket. En jättefin advents ljusstake till Micael som också gillar lite udda ting.

När jag var klar plockade vi upp Rosa och åkte ut till  Jaap´s antik och inredning. Hur mycket som helst att se på men lite väl dyrt. Värt att besöka, men både jag och Rosa letade julklapp till julswappen och då var det väl inte riktigt rätt affär. Men Rosa passade på att fjäska med tomten, medan jag blev lite mer intresserad av lite tuffare typ.

Vi skall snart ha glöggkväll och jag skall gå igenom lite recept på godis som vi skall laga, har inte riktigt bestämt om jag skall lägga det i strutar eller egen dekorerade burkar. Kanske både och, skall surfa runt och se vad jag hittar.

Advent

En ny liten skål

I dag har jag handlat så jag kan baka, hade tänkt baka till sonen och hans kompisar. Men när jag var uppe och fodrade och verkade av hovarna så hade lane gänget gått hem och det var väl lika bra det, det är skola i morgon och Micael är lite trög att få upp på morgonen. Får ta och baka någon annan dag, men det blir nog snart. Jag köpte lakrits abstrakt när jag var med Rosa på Panduro och idag hittade jag små supersalta lakritsflakes som jag kan använda i muffinsen.

Sen åkte Rosa och jag till gravarna och tände ljusen och kollade så allt var okey, såg att jag behöver köpa en ny lykta, annars var där jättefint. En riktigt bra grej vi har börjat med där. Det var väl tänkt att jag skulle börja sätta upp jul staden men inspirationen har inte riktigt infunnit sig. Utan det är bättre jag kopplar av och Titta på Mitt stora feta Grekiska bröllop.

Usch! Så Sant!- fått av Elvy

En kärring har flyttat in hos mig.
Om du tycker jag e lite frånvarande, trött och konstig så ska jag berätta en sak för dig så att du lättare kan förstå mig
En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej, vet inte vem hon är eller var hon kommer ifrån.
Jag har absolut inte bjudit in henne, vet bara att en dag fanns hon där. Hon är en listig jävel.
Hon håller sig undan för det mesta, men när jag går förbi en spegel kan jag se skymten av henne. När jag ställer mej framför spegeln så står kärring-fan där och täcker nästan hela mig,
Så att jag inte kan se min förtjusande spegelbild.
Jag har försökt att ropa åt henne att sluta – men hon ropar bara tillbaka. Det är grymt.

Om hon nu tänker hänga hos mig, så tycker jag att hon kan betala hyra, men nej då.
Hittar ibland nån liten slant i en ficka eller under soffdynan, men det är bara småpotatis.
Saken är nämligen den att jag tror – även om jag inte vill göra några förhastade slutsatser – att hon stjäl av mig.
Varje gång jag har varit till bankautomaten och tagit ut pengar – så bara försvinner dom?????
JAG kan ju inte under några omständigheter slösa bort så mycket pengar, min enda slutsats är att kärring- fan stjäl.
Hon ser ut att behöva föryngringskrämer, så dit går säkert pengarna.

Men det är inte bara pengar som försvinner!
Mat har en konstig förmåga att på oroväckande sätt försvinna, speciellt godsaker som choklad, vin och annat gott. Jag kan inte ha sånt hemma numera, hon tycks vara riktig sötrövad.  Men hon borde se upp – kilon kommer fort.
Tror att hon förstår problemet för hon justerar min våg så att den visar för mycket när jag stiger på och på så sätt vill hon få mej att tro att jag ätit allt och gått upp i vikt.

Stackars kärring, för att vara en gammal människa e hon väldigt barnslig.
Hon ändrar även på mina kläder så att dom inte längre passar mej.
Sen rotar hon i mina papper och saker så att jag inte kan hitta nåt längre.
Speciellt det här är tungt – eftersom jag alltid har haft bra ordning på allt.

Hon kan till och med röra om i mina videoband, så att jag spelar över sånt som jag skulle ha kvar.
Hon hittar de mest fantastiska sätt att reta mej på, texten i min post och i tidningarna suddar hon ut,
så att jag knappt kan se vad som står. Tv:ns och radions ljud har hon fingrat på så jag hör bara mummel.
Trapporna har hon höjt, dammsugaren har blivit tyngre.
Hon sätter superlim på paket, burkar och flaskor bara för att jag inte ska få upp dom.
Tycker ni att hennes sätt att återgälda min gästfrihet är rättvis???

På nätterna snarkar hon så hårt att jag vaknar – mycket störande.
Hon följer mej vart jag än går, när jag går till en klädbutik för att prova nåt nytt – provar hon samma plagg och ställer sig framför mej i provrummet, så jag inte kan se mej i spegeln.
Det enda jag ser är hur dåligt kläderna sitter på henne.
Jag trodde inte att hon kunde hitta på nåt mer sätt att jävlas med mig på men då jag skulle ta ett nytt
passfoto – vad tror ni då hände? Just som det blixtrade till ställde hon sig framför mej.

SÅ NU FÅR JAG HA HENNE I PASSET 10 ÅR FRAMÅT!!!!!

Grattis Rosa :)

Rosa fyller år idag och bjöd på jättegod blåbärstårta . Elvy och jag var redan nere i går med Lejongap i olika färger. Rosa såg så rolig ut när jag och Elvy stövlade in med blommor, men fann sig på två röda och fixade muffins i mängder. Vi tyckte det var lika bra eftersom vi köpt blommor som skulle planteras på direkten och Elvy skulle komma väldigt sent idag. Men det var mysigt att kunna sitta lite längre idag och även träffa hennes föräldrar.