... dina symboler här ...

Hoya…

Jag och Rosa åkte till Blomsterlandet i dag igen och tittade om de hade fått in en ny sändning av porslinsblommor. Vi åkte visserligen tidigt igår men det var redan lite utplockat. I dag var det helt perfekt, lagom med folk och massor av nya porslinsblommor. Jag köpte en Hoya Incurvula, Hoya Polyneura och den var ruskigt stor. Just nu har jag satt ner den i en urna men den skall hänga i en ampel. En Hoya Carnosa Ruby och en compacta Lura Lei blev det också innan jag fick slita mig därifrån och tittat lite på de andra blommorna. Jag har försökt att få ordning på mina fönster men har inte riktigt varit nöjd. Jag har haft en marmor lampa i fönstret med guld skärm, men bytt ut den mot en fyrkantig stenlampa som jag har en rund i andra fönstret. Det tycker jag gjorde att rummet blev mindre stelt.

Jag tyckte jag var smart när jag tog en glasstav och satte som blomsterpinne när jag inte hittade något annat. Glasstavar har jag ju i mängder. Rosa pekade på flera blommor som hade glasstavar och stavarna gick att köpa för 20 kr styck. De var visserligen längre och tunnare men mina stavar duger gott de med och så blir jag av med dem samtidigt.

Den stora Kanolds burken och den gamla krukan har jag fått av Rosa när hon flyttade in i sitt hus och behövde bli av med lite jox. Jag samlar och älskar gamla burkar och gamla ting så jag blev överlycklig. Tills jag hittat en bättre plats så får porslinsblomman vara i krukan, men den lär nog behövas flytta snart och jag har en stor kruka med garderobsblomma som klarar av att stå så mörk som jag funderar att ha där istället.

Orkidéer i Blomsterlandet.

När vi kom fram till blomsterlandet så märkte Rosa att hennes batterier på kameran var slut så vi gick in på Rusta. Jag är på jakt efter fågelholkar och frö automater. Till min glädje hade Rusta massor av olika frö automater för 98kr. Vi har ett äppleträd som är så dåligt att vi funderar på att såga av alla grenar och klä trädet med murgröna eller klematis. Frö automaten hade blivit jätte fint i trädet.

Det var härligt att se alla olika orkidéer och porslin blommor. Jag köpte en porslin blomma som heter Hoya Kentiana. Har jag tur så kan jag byta skott med Elvy och Rosa.

Blomsterlandet har så himla fina krukor och blommor så man blir ju alldeles tokig av inspiration. Så som jag har det nu har jag bara tagit ett par krukor som passar i storleken och inte riktigt tänk på färger och vad jag har runt omkring. Det finns så otroligt mycket dekorationer att välja på som matchar krukorna. Både Elvy och Rosa är duktiga på att dekorera så en onsdag skulle man ta och bara gå igenom fönsterbrädorna.

Recept

När vi har haft våra kärring träffar har vi funderat på att en dag bara laga nyttig och udda mat. Jag tycker att jag ibland kör fast i matlagningen och bara går efter mina gamla recept. Rosa bjöd på Sojabiffar en onsdag som var så otroligt goda och nyttiga.

Det händer ju att vi river garage och gör andra tunga grejer på våra kärring träffar och då är det bra med mat som inte är för fet. Vi har också funderat på vad vi skall laga för mat när sommarn kommer och värmen gör en matt. När jag har varit i Thailand åt jag ordentligt men gick inte upp i vikt eller kände att jag hade svårt att äta på grund av värmen. Så lite Thailändska recept hade inte varit dumt att söka efter eller lite nyttiga grill recept att ta fram så det inte bara blir grillkorvar nu till sommarn.

Vi brukar laga någon mat eller ha fika med oss på kärring träffarna. Man brukar bli ganska hungrig när man har jobbat en stund, fast Rosa är så snäll att hon brukar bjuda på maten först innan man börjar jobba. Jag brukar börja med jobbet så får jag se om jag dukar fram maten. Skall ta och piffa till våra kärring träffar med att vi skall ta ett recept härifrån och laga något gott.

Grattis Elvy!

Ett stort GRATTIS till Elvy som fyller år idag. Hon fyller 27+ som hon brukar säga. Hade jag lagt till alla + som det skall vara hade de inte fått plats på sidan.  Rosa och jag har köpt ett stativ till hennes kamera och hoppas hon skall använda det flitigt. Hon har ingen zoom på kameran men hon kom på den smarta idén att köra fram stativet så hon kan komma riktigt nära objekt som man vill ha avstånd till, typ älgarna i Slottsskogen, äckliga sniglar o dylikt. Jimmy hade köpt en jätte söt mugg med elefant på som hon satte i bokhyllan. Jag hade haft det stressigt på jobbet och hade ett hölass kvar att tömma när jag kom hem. Så det var ljuvligt att Rosa kom och hämtade mig och få sitta och njuta en stund med god tårta hos Elvy.

Gör ett nytt fösök att fotografera forsen

Elvy och jag tog en sväng till Kvarnby för att ta lite mera kvällsbilder på forsen. Sist jag tog kort var det svårt att se vad jag hade fotograferat och jag fick slänga nästan alla bilder. Elvy har fått en ny digital camera av Jimmy, så hon var också spänd på att se hur korten blir i mörker. Sist hade hon lånat min sambos och fick i princip inte en enda bra bild. Vi hade besökt min mamma först och satt där och velade med inställningarna på våra kameror.

Mamma tycker det är kul att man kan se bilderna på displayen men har ganska ont av att jag tar kort på henne om blixten är på. Så jag tog inga på henne men lovade att ta med collaget jag gjorde när hon tittade på konserten och de bilder vi eventuellt fick vid Kvarnby. Det regnade och var jätte kallt ute och det är så mycket vatten i luften där forsen är som högst att det blir ringar på korten. Skall ta med en duk nästa gång så jag kan torka av linsen. Frånsett det så tycker jag korten blev mycket bättre än sist.