... dina symboler här ...

Synd att det blåser så idag.

Ganska fint väder men det blåser ganska kraftigt av och till. Rensade bort alla brännässlor vid den gamla vagnen medan gubben sågade ner den ruttna björken och kollade ut vilka träd som skall sågas ner i år. Aspen växer så fort man vänder ryggen till och vi vill öppna upp lite mera. De brännässlorna som satt så inkilade i grunden hällde jag kokhet vatten på, lika bra att ta så mycket som möjligt innan de hinner bli för stora.

Pepper hjälpte till med att gnaga på buskarna vi röjde bort vid vagnen. Har krattat upp mot stallet och innergården, det blir gärna massa hö kvar efter varje lass vi hämtar. Sedan bär Shakira upp diverse pinnar och annat hon hittar medan jag fodrar. Synd att det blåste till så kraftigt mellan varven, annars hade det varit riktigt gott idag med. Har precis duschat och skall koppla av med lite böcker. Gubben sa till mig att jag skulle ha chokladen till kvällen! Oj gardin upphängningen lossade! Vad mörkt det blev! Yippi! Det är kväll!!

Fått gjort en hel del idag.

Jag har fått gjort massor idag och känner mig kanon nöjd. Nu skall bara hästarna upp, sen blir det till att mysa. Det är på framsidan av huset som jag fyller upp med gödsel och jord. Snart fins det inget spår alls kvar att här har brunnit, utan det börjar bli en enhet med ute platsen, dammen och där vi skall ha planteringsbordet. Längtar tills jag kan börja så. Jag har inte hunnit att måla pallkragarna ännu, men är det fint väder även i morgon tror jag jag börjar med det. Nä nu skall hästarna upp, ni får ha en fortsatt trevlig påsk.

Hallen

Det har varit en riktig mys morgon och gubben tog ner de gamla vattenelementen. I går hittade jag en burk solgul färg, tror vi hade den färgen på våra köksluckor. Vi skall göra en jätterenovering senare och riva upp golvet och byta ytterdörren och toa dörren. Hallen är väldig dragig och plastmattan har gett med sig. Det satt en enorm klädhängare som vi undan för undan har fyllt upp och ställt diverse under trappan. Kände bara igår att det fick vara bra.

Jag visste att vi hade gamla färg burkar ståendes och oftast räcker det men lite ny färg. Jag skruvade loss den ena bulten lugnt och fint till elementet…… när gubben tog den andra så stönade han som om skulle gå av på mitten!!…… och snickaren stönade för fullt ute i kokhuset när han satte reglar!!… vad är det för fel på dem???

Jag satte upp en betydligt mindre klädhängare, det blir ju snart bara vi kvar här! Det har varit praktiskt när barnen var små, men allt verkar ha stannat där. Spegeln hade vi uppe i Tobias hus men han har en helt ny hallmöbel, så den blir bra här tills stora renoveringen. Tycker det blev ett rejält upplyft även om det fortfarande är ruffigt  med golvet och sabbade dörr postrar.

Skall ta och måla taket någon dag, men när vi tog ner brandvarnaren ringde larmgubbarna på direkten! Vi visste inte att den hade sabotagelarm på sig. Men nu känner jag att hallen kommer funka fint tills stora renoveringen. Man får ta det lite som det är här med alla skavanker.

Uteplatsen

Idag var jag på bokrea och köpte lite nya trädgårds böcker. Gillar skarpt när de skriver upp vilka blommor man skall sätta för att t.ex. få mycket fjärilar. Hmm! För att få en blomsteräng som jag vill ha vid den lilla hagen är det bäst att jag sår på hösten. Sen köpte jag en ört bok med recept och hur jag skall torka dem. Tänkte jag skulle utöka mina kryddor. Curryn och anisen var en storfavorit förra sommarn men i år vill jag verkligen kunna skörda dem också.

Äntligen har det mesta av snön åkt av stall taket! Visserligen ligger det så mycket på innergården att jag inte kan ta ut hästarna den vägen för ridtur men taken klarade sig i alla fall. Uteplatsens tak gick sönder idag och vi får nog köpa antingen nya balkar eller inte ha öppningarna så stora utan sätta en extra balk i mitten. Men det är små potatis mot vad det kunde ha blivit och jag funderar ändå att mysa till uteplatsen med gardiner. Vi blev så förtjusta i det när vi var på Afrikahuset.