... dina symboler här ...

Dispatchwork – Lego

Jösse! Vilken udda grej! Dispatchwork Men det är klart kör man den här varianten så har vi nog byggmaterial så det räcker att göra klart hos Micael så mycket Lego som de har haft under årens lopp. Såg på kartan att Sverige inte var med så nu har jag varit ute och åtgärdat det. Få se om han lägger in mina bilder.

När jag tittade närmare såg jag att det var ett himla russel på pirater och knepiga Krakelgårds infödingar, jag som har trott att vi hade en lite mus härjandes i väggen. Kunde aldrig komma på tanken att vi hade ett lite samhälle som sliter föra att hålla ihop våra byggnader.

Gamla bilder på gården

Jag letar fortfarande efter lite flygbilder och hamnade till sist på  Kållereds hembygdsgille där det stod om gården. Jäkla ful bild de har använt. Men till sist hittade jag mängder av gamla bilder på gården från Mölndals museum. Hmm! På en del bilder ser det ut som gården skall ramla ihop vilken sekund som helst. Visserligen har vi renoverat som tokar, men vi har ansträngt oss för att göra så lite förändringar som möjligt. Här är bilder på ladan som brann ned så det blev en grop rätt fram.

Visst! Hade det varit underbart att kunna använda bräder som är naturligt ojämna i kanten så att man kunde se hur bred trädet har varit, men kostnaderna skall vi bara inte gå in på. Vi fick mängder av bräder när ladan hade brunnit från snickarna som höll på att renovera i området nedanför. På de bräderna har vi klätt om stallet, fixat innertak, fixat bitvis golv och satt upp mellanväggar. Det är mycket tack vare dem som det ser hyfsat ut här. Ovanför är bild på baksidan av ladan som brann ned. Det var en lada som var till byggd i olika vinklar på ca 365 km.

Men ibland känns det lite jobbigt när det kommer folk som tycker att man skall bevara det en kupiga teglet och alla råttätna inne dörrar i kokhuset o.s.v  Stommen till ladan är i sånt skick att det höll inte för teglet, därav plåten. Visst är de charmiga de gamla bilderna men byggnaderna ser ju bedrövliga ut.  På bilden ovanför ser ni hur nära huset ladan stod. Det började brinna i huset, men brandmännen gjorde ett fantastiskt jobb med att rädda det. Jag skall gå ut och fotografera hur det ser ut nu mot förr.

Lite fynd

Micael kom hem från Stockholm igår och blev helt överlycklig över att gubben har tapetserat i hans vardagsrum. De flesta listerna är på plats runt fönster och dörrar så nu är det bara väggen som skall kläs i sten innan golvet kan läggas. Golven är redan köpta men sten väggen får vi vänta lite med. Här är lite fynd vi gjorde i krypgången. Gammal kartong ( Kolla telefon numret!!  28 och 134 Oj! så högt! ) Krokar som Micael vill ha i köket till kökshanddukar.

Så idag körde gubben och Micael igång med att isolera krypgångarna på övervåningen. Det är väl egentligen bara runt skorstenen som vi behöver snickarhjälp. Snickaren skall även kapa tak balken så det blir lite högre vid ingången. Det konstiga är att det kom in vatten i badrummet och vi tänker göra om dräneringen och gå lite djupare, men nu när det har regnat som attan är det snustorrt! Bäst att göra om det men det är lite konstigt.

Röjt

Rensat rent vid dörren och tagit bort allt ogräs. Usch! Det hade blåst in massa löv i rotkällaren som såg så illa ut. Jag är inte speciellt förtjust att gå in där men där behövdes verkligen städas rent. 2 mumifierade möss och massa skräp sopade jag ut. Det var bra fuktigt på halva sidan så jag skall kalka imorgon. Marken lutar en del in mot grunden så det kanske räcker med att höja upp så det rinner åt andra hållet. Testar det först annars får det bli dränering på den delen.

Ganska viktigt att inte fylla upp med för mycket prylar därnere men det är ganska smidigt att ha krukorna ståendes där. Tog ut den stora sikten i alla fall. Bättre att den ligger på stall loftet där det är torrare. Känns super duper att få ta tag i det man inte hunnit eller rättare sagt, hoppat över så hoppas jag att farmor och kickan snart kommer på besök. De har inte sett dammen ännu.

Spritter i benen.

Gubben har varit ledig idag och kört ner mängder av jord till dammen, målat det gamla räcket och gjort målat en sista gång på mina halvkragar. Räcket har blivit grönt och pallkrage gångjärnen skall jag måla gröna i morgon. Jag har rensat ogräs i gropen men tyckte det blev lite kallt i skuggan, kändes bättre att ta en promenad med Shakira och sedan gå in och koppla av. Det var så gott i solen att jag fick lust att plocka fram hängmattan. Innan vi sätter upp stolarna på uteplatsen tänkte vi laga taket, Tobias behöver 3 meters längder och vi 4 meters. Om det går så kapar vi vårt tak till Tobias eftersom det bara är trasigt längst ner och köper nya till oss. Ligger fortfarande lite back sen elräkningen, men nästa månad skall det väl ha rättat till sig. Vi får tillbaka på skatten men det kommer inte förrän till jul.