... dina symboler här ...

Bräd kontrollant

Gräshoppa

När jag kom ner från stallet så ropade gubben att kontrollanten är i gång?! fattade ingenting? Tog ett bra tag innan jag såg gräshoppan högst upp på brädan. Det blev till att gå in och hämta kameran. Vilken liten tjockis! Jag har aldrig sett att de har en sådan krok där bak! Jag var lite orolig över att den skulle hoppa på mig där jag stod uppflugen på stegen.

Gräshoppa

Men det var ingen risk, den var fullt upptagen med att knata runt på plankan. Knepiga djur det där. Det blir inte att de hinner byta mitt stora fönster i hobbyrummet 🙁  Som det är med gamla hus dyker det alltid upp annat som måste åtgärdas. Från marken och vårat golv är det inte isolerat och just nu är det stora hål från grunden och rätt in från väggen. Det måste cementeras igen innan brädorna kan sättas upp. Sedan har de inte gräv tillräckligt djupt i marken för inkommande vatten. Vi har fått sätta en el slinga i för att det inte skall frysa.

Klematis

Gubben skall ju strax åka in och jobba så de skyndar sig att göra det de behöver vara två på, sedan fortsätter snickaren själv. Men attans vad kallt det har blivit ute. Ja det är även kallt här inne nu med naken vägg. Blir till att fixa en mega brasa i kväll. Monica kommer upp lite senare så att vi kan ta en sväng med hästarna. Vi hade tänk rida tidigt men det ligger så mycket bråte på utsidan att det är bättre att vänta till gubbarna har tagit det värsta.

Gräshoppa

Skulle behövt en snöslunga

Har varit en stund på jobbet och tagit det sista. Det kom ett gäng gubbar och körde snöslungor på byggnaden bredvid, såg så himla läckert ut. Nu när solen är framme och snön smälter är den verkligen tung. Skottade färdigt uppfarten och skall strax gå ut och skotta vid stallet. Känner mig lite små trött och skall tända en brasa när jag kommer in igen. Tror jag skall plocka bort en del av jul sakerna också.

Julstaden får vara kvar till tjugondag Knut då julen dansas ut. Tycker fortfarande att den är så mysig att ha tänd på kvällarna 🙂

Bara små pill kvar

Härligt slutade en timme tidigare idag och det gör mycket på humöret när man kommer hem och det fortfarande är ljust. Snabbade mig att göra klart det sista på vår toa. Vissa grejer är bara lättare att se i dagsljus. Skall bli så underbart när vi blåser ut rubbet. Tog hem ett hemske medel från jobbet som tog bort det mesta på väggarna och skrapade bort färg flagorna som hängt i taket. Vi har varit lite slappa med att hålla toan fräsch, det blir att man springer med målarpenslar och arbetarna med skor som varit här och hjälp till.

Men nu är det baske med rent och skall så förbli tills vi river ut rubbet. Toa holken som vari lös i 11 år är utbytt till en ny toa som sitter fast i golvet och när vi kontrollerade hur golvet var gjort i kunde vi pusta ut med att det var betong under och väggarna har inte tagit mer stryk än det som har redan varit.

Isolerat??

Jag bad gubben kolla under fönstret idag. Det är så dragit i köket och jag såg att fönster bläcket hade blåst ner när jag kom hem igår. Vi har inte fått fixat väggen då vi bytte till ett mindre fönster utan bara satt en skiva framför. Gubben skulle ta och kolla isoleringen så inte den hade blivit blöt. När jag tittar ut ser jag bara hur gubben bara stirrar på väggen ser alldeles matt ut. Han hade tagit bort all isolering och bräder och stod nu och stirrade in i köket.

Vadå? Till läggs isolerat!! På ett papp hus i så fall! Det var inte bredd nog och otroligt dåligt gjort. Ingen vind papp utan bara bräder och lite rockwool. Undrans på att det drog. Han tätade till så gott det gick så får det bli en ordentlig genomgång till våren.

Små fynd

Bård

I går när jag fortsatte med storstädningen så fann jag den här söta bården, fick fundera en bra stund innan jag kom ihåg att den låg längst in i köksskåpet när vi köpte gården. Fungerar säkert att ha till scrappingen, passade på att fråga på jobbet om jag kunde ta de små brickorna. Han jag frågade trodde att de numrerade verktygen när man lånade dem, något de borde fortsatt med för allt tycks få fötter i fabriken. Såg scrapping-potential i de små brickorna och det är roligare att ha lite udda grejer.

082

Brukar läsa om hur folk är rediga med att tvätta sina fönster och när kompisarna frågar när jag skall ta mina brukar jag bara muttra en harang. Detta är något jag har kört med i 10 år nu. Så i går tänkte jag ” nu jädrans skall rutorna bli rena!” Första fönstret blev jätte snyggt och jag kände mig så himla nöjd. Började med andra och då slog det mig varför jag inte tvättar rutorna. Det var omöjligt att få isär och med tanke på alla hack och bänd märken så har jag försökt tappert åren innan. FN nu har jag 3 rutor som är bedrövliga i mellan och en som man ser ända ner till Kållered centrum. Alla rutor kommer att bytas ut någon gång, till dess får vi köra med att vi har speciella dimmade varianter.

Hyllan

Passade på mellan varven med att ta lite bilder på föremål, har märkt att mina bilder har lite gul ton. Gillar det eftersom bilderna blir lite varmare men tapeterna stämmer inte och vissa saker ser konstiga ut. Har börjat med att dra ner det gula lite i photoshopen, bilderna blir lite kallare och hårdare men stämmer bättre överens med verkligheten. Brukar vänta med att slänga bilder som jag är missnöjd med tills jag har tid att kolla dem igen, oftast är det inte riktigt vad man tänkt sig för stunden bara.