... dina symboler här ...

Härlig vinterdag.

Jätte mysigt väder idag, kallt men solen skiner. Har precis ätit kycklingsoppa och går här och små plockar. Gubben är iväg och köper el-central till kokhuset för elektrikern dök upp för en stund sedan. Skall bli kanon när vi får el där inne igen och slipper dra kablarna från uteplatsen. Det är ganska kallt här inne och vi skulle behöva gå igenom detta huset för att kolla vad som behöver extra isoleras. Hallen vid ytterdörren är ett stort problem och även dörrarna vid vardagsrummet. Just nu är här riktigt varmt och jag har lagt Anis, Kanel och kryddpeppar i en stor gryta på vedspisen, dels för att det luktar så gott men även för att inte få så torr luft när vi eldar för fullt.

Katterna byter plats mellan spisarna och vräker ut sig ordentligt. Har redan snavat ett par gånger på Edgar som ligger som en padda mitt i vägen. Det är bara Shakira som älskar att ligga vid den dragiga ytterdörren, så hon är väl den enda som blir deppig när vi extra isolerar.

Äntligen tomt!

Vårat garage eller carport som det har blivit sen vi tog bort portarna, är äntligen tömt. Jag skall kalka marken så det torkar upp lite fortare men det kommer nog alltid att vara lite fuktigt där. Vi får se om vi sätter upp dörrar eller stänger igen halva. Det har blivit när vi renoverat i kokhuset eller hämtat från mamma när hon flyttat, att man bara ställt in för man inte haft tid att köra iväg det.

Sen låg det mycket kvar från när vi köpte gården. Men nu är det tömt så får vi se hur länge det varar! Vi skall fylla upp med gruset som vi har på utsidan och måla invändigt, så blir det nog kanonbra. Underbart att Micael hjälpte till såpass mycket, det gick verkligen fort att få tömt det.

Skåpen

Påbörjade att sätta upp skåpen men det var lite bökigare än jag tänkt mig. När jag hade hamrat mig för andra gången på tummen så gav jag upp. Får fortsätta i morgon när det inte bultar så i tummen. Skall bli kanon att få ner alla verktyg från loftet och samla ihop de som ligger i rotkällaren. Det blir härligt att ha allt på ett ställa och även tömma det sista på loftet. Gubbens kolleger skall hämta en del på loftet och mammas sista möbler åker till Myrorna nu. Det är en skänk och ett bord som jag vill spara och jag funderar på att ta in det så det inte blir förstört.

Storstädning

Idag har det varit halv storm och jag tyckte det var lika bra att få köra bort all bråte vi haft utanför kokhuset. Snickaren är på semester, likaså elektrikern. Lika bra att passa på att få upp alla rutor, byta panel och framför allt städa upp. Det finns massor kvar att göra som vi klarar av själva så det är lika bra att försöka göra så mycket som möjligt innan proffsen kommer tillbaka. Jag har retat mig länge på all skit, visst fattar jag att gubben tycker vi skall samla på oss ett rejält lass och inte köra små svängar, men ändå!

Nu var transporten så tungt lastad att när vi försökte backa närmare containern så slog nödbromsen till. Shit! Lasset vägde mer än mina hästar och de väger ju en hel del. Men nu känns det helt suveränt att ha fått bort bråten och krattat ut det gruset som blev över när de fixade golvet i kokhuset. Typiskt gubbar att slänga bråte över blommorna. Har grävt fram min pipranka i omgångar. Järneken och Fjärilsbusken har blivit hårt åtgångna längst ned, men de lever i alla fall. De säger att det skall bli världens regnväder i morgon och det hoppas jag verkligen. Pepper har använt grushögen som sin privata toalett. Blää!

Bonus – Högen Slottet

Bonus-Slottet Högen har väl sin charm på sitt lite ruffiga sätt. Införskaffades av Jingwall/Sjögren 1998. Då fanns här en stor ladugård som brann ner 1999. Sedan har Slottet ändrat färg från smutsvit till smutsgul, skulle varit herrgårdsgul men något hände!? Oj! Jaha! Skulle man måla två gånger för att få upp hållbarhet och glans!

Insidan är väl så gott som intakt med anor från 1850, syns väldigt väl på den lilla toa/bad/tvätt inredning där det gäller att sitta still på holken om man inte vill välta och få en inomhus fontän. Hmm! Tål att tänka på! Kan vara ganska snyggt! Enligt skrönor skall en liten figur springa runt och terrorisera de inneboende varav gården är mycket svårsåld. Han visar sig ofta där det finns bullar.

De flesta rummen har kvar sina original tapet men matsalen, numera datarummet har fått ny tapet efter branden. Köket har också genomgått en omfattad renovering 2006 då rör och köksskåp fick den imponerande höjden 90 cm istället för 58 cm. Men även här är varsamt renoverat med original vedspis från Husqvarna vapenfabrik nr 0226 i fungerande skick.

Även slottets alla skorstenar har renoverats då de svajade med vinden och varav en krympts ner med ålder. Vintertid drivs huvudsakligen värmen av öppna spisen och vedspisen då de mer moderna elementen får spatt och äter proppar.

Slotts trädgården är i sin linda och har förändrats drastiskt genom åren. Där ladugården har stått finns numera kryddspiral, växthus, och en damm som är under uppbyggnad. Det finns också en drivbänk med anor från 1850, tegelstenen kommer från den äldsta delen av ladugården.

Trädgården är i ständig förändring och man upplever att allt är på gång, att trädgårdsmästarinnan inte riktigt har bestämt sig och trädgården då planerats efter humör. Detta ser man tydliga spår av att det hänger kättingar på väggen och att man bör se upp så man inte trampar på den gamla harven som ligger och lurar på besökarna.

Slottet består även av ett lösdrifts-stall med innergård och tillhörande före detta gammalt soldattorp som numera innehas av den äldsta sonen, årsmodell 1989. Tyvärr är det stängt för allmänheten på grund av vresig inneboende med konstiga arbetstider. Även där finns en fungerande vedspis. Det huset har renoverats kraftigt 2005 då det fick ett stort badrum och tvättstuga.

Även en altan har tillkommit på byggnaden. På övervåningen finns även en väl bevarad pigkammare. Enligt gamla skrönor sägs att en dräng har hängt sig i en balk på vinden. Finner detta väldigt osannolikt såvida inte drängen var dvärg. Obs finns bara gamla bilder, kan vara i kraftigt renoverings behov igen!

Det sista och mest åtgångna huset är under omfattande renovering då väggar rivits och bytts. Enligt skrönor har detta varit kokhus och brygghus. Under perioden som brygghus såg de invånarna i bygden med allehanda starkdrycker och många sågs ragla runt som kan hänföras härifrån.

Det sägs även ha funnits en handelsbod, förrådsbyggnad och ett litet frukt hus där de kokade frukt och eventuellt kokades även annat. Byggnaden då den är färdig skall falla i yngsta sonens (årsmodell 1991) ägo med uteplats och trädgård.