... dina symboler här ...

Fattar inte att gubben orkar!

Jag låg utslagen hela kvällen i går och la mig tidigt, så idag har varit noga med att dricka vatten. Jag dricker extremt lite och är tvungen att tvinga i mig vatten. Har alltid varit bökig med att dricka ordentligt, men nu har jag varit jättenoga och känt mig mycket fräschare idag. Men jag fattar inte att gubben orkar hålla på att jobba i denna värme. Han håller på att isolera i mellan väggarna och skall sätta ny vägg.

Vaaa!?

Pepper

Shakira  har också jätteont av värmen och ligger mest och sover under äppleträdet. I dag fick även Pepper nog och rusade in när jag gick in. Den stackaren hade lyckas hoppa ner till nedervåningen i Kokhuset och stod där och såg sig förvirrat runt. Jag har inte gjort ett smack mer än att verkat Bellmans framhovar och fotograferat Pepper när han far runt.
Pepper Pepper

En härlig dag

Gubben

Helt underbart väder igår och jag rensade ogräs och tog det allmänt lugnt. Gubben åkte iväg och köpte sallad som vi gottade oss med på uteplatsen. Bellman och Beethoven klipper våran gräsmatta, så det är bara till att klippa bort brännässlorna och sånt de inte ville äta upp. Här är en liten snutt på tomten.

Blåmes

Ett blåmespar har fixat sig ett bo mitt vid rutan, så vi får vänta med att renovera där tills de har flugit ut. Jag har aldrig varit med om att vi haft så mycket fågelbo som vi har nu och ibland är det rena kaoset, när fåglarna kommer för nära varandras bo. Nötskrikorna är nog värst med att försvara sina bon och de kommer gärna i grupp och väsnas. Rödhakarna är mina favoriter, hade en liten rackare i stallet som vägrade släppa sin mask, fast jag gick väldigt nära, men han flög ut när jag hämtade kameran.

Micael visade mig hur movie maker fungerar så jag kan fixa till mina filmsnuttar och jag hjälpte Micael med att filma kokhuset. Snickaren har påbörjat så vi ser hur vi skall fortsätta med renoveringen och nu har vi kommit riktigt långt, även om det ser ruffigt ut på filmsnutten.  Här är en snutt på Micaels kokhus.

Från 1902!?

Från 1902 och frammåt ?

Sitter här nu och kollar de gamla tidnings bitarna från 1902.

Platsökande : Ung Hamburgare,

28 år mycket solid och samvetsgrann, har varit anställd i öfver 10 år på sin senaste plats, som han frivilligt lämnar, är van korrespondent, perfekt stenograf ovh maskinskrifvare, äger kunskaper i engelska och danska språket samt har någon praktisk erfarenhet i ångkvarnsaffärer, söker nu på grund af familjeförhållande anställning i utlandet. Prima betyg och referenser.

En 20-års, bättre bildad och allvarlig flicka,

kunnig i handarbeten och klädsömnad samt van vid och intresserad af husliga sysslor, önskar plats i familj, hälst vid Västkusten, att vara husmodern tll hjälp och nytta. Hufvudvilkor: familjemedlem.

Får hoppas att Hamburgaren och den allvarliga flickan fick sina drömjobb.

Nyheter : Hemska skolsiffror från Berlin. Af 650
barn dogo 85 af undernäring.

Från folkskolan n:r 115 i Berlin där 650 barn undervisades, har följande hemska statistik utfärdats för denna termin:  160 barn äga icke några skodon, endast trätofflor, 143 saknar ytterplagg, 305 äga blott lumpor till underkläder, 378 bo i rum, som icke kunnat eldas under vintern, 341 har ej sett en droppe mjölk i sina hem, 106 hvilkas föräldrar ej ens ha råd köpa de knappa lifsmedelsransonerna, 118 äro turberkolösa, 48 psykiskt outvecklade på grund af undernäring, 50 mycket klena, med en vikt t.o.m. 10 kilo undernormal genomsnittsvikt för sin ålder, och 85 dogo under årets lopp till följd af

undernäring.

Föreningen Rädda barnen mottager kontanta gåfvor, kläder, skor, linne och matvaror för de nödlidande tyska barnen.

Hmm! Verkligen något att tänka på när man gnäller, vi har det oförskämt bra, men är snabba att glömma bort det.

Nästan färdig

Talgoxe

Var iväg idag och köpte Murgrönan, jag behöver två till och två röda Bägarrakor sedan är jag färdig. Vi hade sått i Rosas växthus en kärring onsdag. Det som Elvy hade sått har kommit upp riktigt bra och det satte jag runt lamporna. Rosa behöver sitt växthus till sina grönsaker nu.

Helt otroligt att våra solcellslampor hann att ladda upp sig så pass i solen att de lyser nu. Batterierna skall ju helst laddas upp i ett dygn först. Tobbias kom ner och inspekterade Portalerna, men hann tycker det står i vägen när han skall backa in bilen. Jag tycker det blev jätte mysigt. Den lilla fågeln fotograferade jag inne från vardagsrummet. Gubben satte upp lite talgbollar i portalen så att jag kan fotografera fler fåglar.

Uteplatsen Uteplatsen i mörker

Våra solcells lampor

Vårväder

Svampar

Det är kallt men vilket härligt väder, Solen skiner och det låter som vårfåglar ute. Man får sådan lust att börja röja på tomten och gräva rent i rabatterna.  Det är väldigt mycket grenar som har blåst ner i hagen igen, så det kanske kan vara något att börja med. Sedan tyckte vi att dränerarna som fixade till vid garaget gjorde ett sådant kanon jobb, att det kanske inte hade varit så dumt att ha grusat hela vägen vid garaget. Som det är nu så har vi lämnat en bit över rot källaren. Gubbarna trodde att den skulle klara vikten av en bil, men det får inte rinna in mera vatten så att väggarna luckras upp. Det kan kanske vara något att ta tag i när det spritter i kroppen? fast det är klart Shakira fäller så in i norden att en rejäl dammsugning här inne inte hade varit så dumt. Nej nu måste jag bara ut!