... dina symboler här ...

Så fin.

Dräneraren kom och lämnade denna fina julgrupp och vi blev så paffa. Det är väl egentligen vi som skulle get dem världens största julklapp med tanke på deras fina arbete. Kokhuset har torkat upp helt nu och luktar riktigt fräscht. Vi har kollat ut kakel och olika badkars varianter som Micael får titta på. Det kommer att bli ganska litet och avlångt, men han vill helst ha badkar! Gubbarna måste veta hur de skall dra avloppet, så det gäller att fundera ut ordentligt hur det skall få plats.

Skatten!

Då fann gubbarna till sist en liten skatt när de skulle byta balken på den ena väggen. En Höganäs flaska och en liten portmonnä som knappt håller ihop. Sorlit nog var denna portmonnä tom, annars har vi hittat ganska mycket 1 öringar i golvspringorna på övervåningen. Vi kommer att byta innertaken och isolera den vägen, även om det är lite bökigare. Golvet på övervåningen är såpass bra att det är dumt att riva upp det. Beethoven på 635 kilo har gått runt i hallen och det ena rummet när jag inte stängt dörren. Kunde aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att han skulle knata in genom den lilla dörren som sitter en halvmeter upp.

Motorhuv sökes

Tänkte jag skulle fixa till vår gamla lastbil. Vi hittade den när vi röjde väck hagtornen. Har alltid velat ha en babyblå bil! Ratten är helt intakt, tja sätena ?? behöver kanske renoveras lite men det skall väl inte bli så dyrt, tycker jag? Det är bara att ta ut ett par stora kuddar så sitter man kanon fint. Rosas gubbe är ju bilmekaniker, han fixar garanterat till bilen på två röda!

Jag tycker grillen är helläcker, jag är så super lycklig att jag är ägare till denna klenod. Så gott folk till sommaren får ni se upp när jag och Royce kommer ut på vägarna.

Visst! är min Royce grym

Tömning

Usch vi har röjt ut en del från kokhuset och skall fortsätta i morgon. Gubbarna kommer på måndag och skall mura ny vägg. Det har torkat upp nästan helt sen dräneringen och det skall bli roligt när det värsta är gjort. De skall prova att bila ner golvet för det är ganska lågt till taket, framför allt i ett av rummen. Här på bilden där de har tagit bort tegelstenar, så ser man att huset står bitvis på gärdsgården och inte hålls upp av den bågade tegelväggen. De skall fixa till avloppsränna till blivande köket och toa. Det är fortfarande en del som skall röjas ut men vi blir nog färdiga till på måndag.

Typiskt mig!

Typiskt mig att stressa upp i onödan, gubben jobbade sent så jag visste inte om vi hade fått eldningsförbud. Så jag gick hela dagen på jobbet och planerade hur jag skulle fixa till mys utan mina spisar. Så när Rosa ringde mig på kvällen och frågade hur det hade gått så var jag så uppe i varv att jag tyckte det var Grinchen som hade kontrollerat skorstenarna.

Det lilla jag hörde på morgonen var att, vår skorsten var så dålig att den kunde blåsa iväg om det kom en storm. Sen har det varit en gård från början, så det är lite sisådär med våra husnummer? Undrar vad Micael hus får för nummer! Vi har trott att det var eldningsförbud på Tobias hus. Så när kontrollanten sa att han skulle se viket nummer han satte på vilket hus!? så tänkte jag att det var kört.

Summan av kardemumman är att vi har inte eldningsförbud på något hus. Kontrollanten hade känt något mjukt i skorstenen, så han kom tillbaka ett par timmar senare med rensband och fick ut vad det nu var!?  Nästa kontroll blir om 8 år. Vi skall slamma om vår skorsten och gå igenom den ordentligt, så fort vädret tillåter skorstens arbeten. Jag eldar ju lite mer än bara till mys.