... dina symboler här ...

Hos mamma

Hos mamma

Wow! Jag har haft så himla roligt idag och att träffa mamma var bara så superduper :)  Vi gick från hotellet till mamma så jag gick väl av mig den värsta nervositeten, sedan kom båten in en timme för sent så det var nog mamma som var med stressad. Han som sitter bredvid mig heter Karl-Heinz och han hade en lite översättnings bok som han läste ur och dessutom kunde han lite engelska. Danica min morbrors fru och mamma kunde bara tyska. Men med glatt humör och en hemskans blandning av alla språk gick det riktigt fint. Vill definitivt ner igen och då vara betydligt längre.

Hos mamm

Sedan var det nästan komiskt läskigt att se hur lika vi var i sättet och att det då på ett så naturligt sätt blev att vi förstod varandra men kroppsspråk och mimik. Mammas lägenhet var ju så himla mysig och hon hade det så stilfullt med lagom mycket saker. Sedan grabbade mamma bara tag i mig om det var något och det kändes så himla okey. Vi kände oss så välkomna och de gjorde verkligen allt för att det skulle funka så smidigt som möjligt.

Braunschweig

Innan jag och gubben skulle tillbaka till hotellet tog vi en sväng genom Braunschweig och hamnade bland det största shopping centrat jag någonsin har sett. Herregud vad butiker och 3 våningar högt. Vi gick bara in i ett par affärer innan vi gav upp och gick till hotellet. Jag tog en hel del bilder men jag är på tok för trött för att lägga upp dem nu. Måste varva ner och smälta alla intryck idag.

Braunschweig

Semester :)

På väg!

Äntligen iväg på semester! Något vi inte haft på 6 år. Första stoppet är Braunschweig i Tyskland för att hälsa på min biologiska mamma som jag senast såg när jag var 4år. Så med andra ord har vi inte setts på 45 år. Säger bara hua! Så nervös jag är. På söndagen träffar vi brossan och hans yngsta dotter Thabea. De var ju här förrförra vinter och hälsade på när de var nere i Göteborg för att handla. Thora är på semester i Bulgarien så vi år väl åka ner snart igen så vi får träffa henne med.

Hytten

Jag var lite si så där inför båtresan och att vi inte skulle ha fönster i hytten. Jag har ju lite klaustrofobi och hytterna är inte så stora. Men det hängde en stor tv på väggen så det var inga problem. Tror dessutom att jag somnade efter en kvart. Jag blev så himla mätt på maten. beställde en bak potatis med skagenröra och var inte beredd på en potatis i fotbolls storlek. Attans så gott det var. Så hittills har allt varit kanon. Sedan är det gott att veta nu när jag sagt upp mig att ett nytt jobb väntar så fort vi kommer hem igen.

På väg

Ups! De ropade precis ut att båten är 45 minuter försenad, tro jag skall ta och smyga bort till taxfree och köpa lite godis. Gott att ha tömt minnes kortet i kameran så det bara är att fotografera på.

Oslo

Nu i helgen har vi varit i Oslo och firat min systers födelsedag. Ingmarie hade fixat övernattning till mig och Claes-Olof på en båt i Björvika. Det var väldigt udda, men en rolig upplevelse och båten låg precis vid centrum. Det är ett toppen alternativ mot alla dyra hotell och utsikten mot det nybyggda operahuset var kanonfint. Vi tog en promenad runt operan och man kunde titta in i ateljéerna där de gjorde kostymer dekorer och perukerna. Det måste vara helt fantastiskt att se när byggnaden är öppnad och i full gång. Man skall tydligen kunna gå och flanera på taket också.

Ingmarie bjöd oss på en jätte fin middag på Radisson SAS Park Hotel i Fornebu. Vi åkte hem till Anne-Lise och Björn för efter kaffe och present utdelning. Jösses vilken fin lägenhet Anne-Lise och Björn hade fått tag på och vilken mysig trappuppgång med blommor och tavlor på väggarna. Jag tog ett skott från en av de enorma porslinsblommorna som stod vid Anne-Lises och Björns våning. Den presenten jag tyckte var helt suverän kom från Torbjörn, Anne-Lise och Björn och det var en diskmaskin. Visserligen kan det vara pittoreskt att diska för hand, men vad mycket mera tid syrran kommer att få över. När vi var på besök så gnatade jag på henne över att hon inte hade en diskmaskin. Min syster älskar att plocka fram assietter och fat under diverse mat för att det skall se mysigt och trevligt ut vid mat bordet med följden att det blir en enorm disk hög.

När vi var på Anne-Lises och Björns bröllop så var det en från Oslo som tyckte att Göteborg var betydligt vackrare. Vete tusan om jag kan hålla med om det? Det fanns ju hur många gamla pampiga byggnader som helst och skulle jag ta med alla korten så får jag hålla på tills i morgon. Jag funderar på att ta mig en rejäl Göteborgs vandrig och se vad vi har att erbjuda våra turister. Oslo hade massor och jag behöver flera dagar för att hinna se allt.

Vi var ute på Café och tog en kopp kaffe och en kaka. Kaffet kostade 35 norska kronor och Brownis kostar 60 kronor, det gällde att dricka kaffet med andakt. Det fräckaste som var vid Karl Johan var att de hade ordnat skridskobana ute i parken. Det såg som i de Amerikanska filmerna. Vi kommer definitiv att åka till Oslo fler gånger och ha lite mera tid på oss då.

Barbados

Jag har haft storstädning idag för min syster kommer i kväll. Jag gick igenom gamla kartonger och hittade bilder från min och Claes-Olofs första stora resa tillsammans. Det jag minns mest på hela resan var att jag var gravid i 3 månaden och Claes-Olof hade lyckats med att bara fixa utflykter med båt. Hela den resan gick jag mer eller mindre runt som en grön hulk, jösses vad illa jag mådde på turerna. Jag brukar vara ganska försynt även om jag har blivit buffligare med åren, men efter att ha åkt runt till olika öar så knödde jag mig fram först i kön när vi skulle av båten. Folk flyttade sig snabbt som attan när de såg min vilda blick och mitt gröna ansikte. Det tog många år innan jag åkte båt igen efter den resan.

Så frånsett alla båtturer så hade vi en jätte fin resa med mycket badande och avkoppling. Vi tog en tur till höglandet och fick se jätte fina vyer. På turerna så bjöd de på kyckling tillagad på alla möjliga sett, tror aldrig jag har ätit så många varianter på kyckling någonsin som på Barbados.

Vi besökte Farley Hill National Park och tittade på ett palats som brann 1965 så det var bara ruiner kvar, men vackert att titta på. Ett litet zoo och en underbar blomster trädgård hann vi med mellan allt badande. Harrison’s Cave med sina stalaktiter och stalagmiter var helt otroligt, hela grottan lös upp av sken från dem.

Den enda båtturen jag inte mådde pyton på var den vi tog med ubåten, lugn och stilla färd med massor av vackra fiskar att vila ögonen på.

Saltstraumen

På måndagen gick vi en promenad längst kajen i Bodø och fick se när Huttigrutten kom in, det var precis att den fick plats att vända i fjorden och åka ut igen. Det såg riktigt mäktigt ut, båten är ju gigantisk och den vände ganska fort. Vi har haft jätte tur med vädret så vi ville verkligen promenera runt så mycket som möjligt i det fina vädret.

På kvällen åkte vi ut till  Saltstraumen och tittade när tidvattnet kom in. Det bildades enorma virvlar och det såg helt fantastiskt ut. Folk stod och fiskade för fullt medan vi satt och bara njöt av detta skådespel. Medan vi satt där och tittade blev vi sugna att gå upp på bron och se hur det såg ut uppifrån. Det blåste rejält där uppe och det var lite hisnande att titta ner.

Det var så vackert när vi gick ner till Saltstraumen att vi blev stående en bra stund. Vi skulle åka hem tidigt på tisdagen och vi kände att en vecka var på
tok för lite. Så det blir till att åka upp och hälsa på snart igen.