... dina symboler här ...

Lite julpynt

Julpynt i badrummet

Vi håller på att renovera vardagsrummet, drar om elen och sätter upp nya väggar så det blir rakt. Väggarna går i bågar och vi passar på att lägga lite isolering i ytterväggarna. Detta är det sista så har vi renoverat alla rum. Nja! Gubbens rum är kvar på övervåningen men det lär ta tid innan det är klart där. Sen skall vi bygga ett uterum mot dammen och hoppas få ihop pengar till det i sommar. Så i år var det ingen vits att julpynta så mycke. Det fick  bli att klättrarna i badrummet fick luvor och en liten gran står vid handfatet.

Julpynt i skåpet

Jag pyntade lite i hallen, det blir att jag sitter ganska mycket här efter att jag målat möblerna. Det är ruggit avkopplande att sitta i den gamla gungstolen och lyssna på ljudböcker.

Julpynt i hallenDet har blivit en helt annan hall och även djuren går upp när de vill vara ifred. Härligt att se Jippy ligga på rygg och koppla av med något av sina gosedjur och inte vara så beroende att vi måste vara i närheten. Att vi renovera och röjer så mycket i nedervåningen stressar djuren lite grand, så att det är klart här uppe är underbart.

Hallen

Fisan

Skrinet

Gjorde i ordning en julklapp till mamma idag. Skrinet hittade jag på pingstkyrkan , jul trollet kostade bara 7 kroner på hobbyvaruhuset i skåne och julgranen från Jula. Ljusslingan köpte jag för ett par år sedan. Nu är det bara fylla skrinet med godsaker.

Dan före dan!

Det blåser rejält och är gråmulet, jag har gjort i ordning stallet och kollat hagen.  Önskar verkligen att det kommer snö eller åtminstone slutar att regna. Hagen ser ut som attan och även hästarna är hellre inne än klafsar runt i leran.  Jag har tagit ner ved för kvällen och skall strax tända kaminen.  Sedan blir det till att tända vedspisen.

Jul

Det är så mysigt att fylla en kastrull med vatten och blanda ner jul kryddor så doften sprider sig i huset.  Det kan bli lite torrt i luften när man eldar på för fullt och detta är ett smidigt sätt att det inte blir för torrt.  Tänkte passa på att baka och laga lite mat på den när jag nu ändå brassar igång den. Maten blir så mycket godare än på den vanliga spisen. Tänkte jag skulle passa på att laga Monicas banan pannkakor till filmen jag skall se.

Jul

Älskar den här dagen

Julgranen

Gött! Då var julaftonen över och det har faktiskt varit en av de bästa 🙂 Gjorde bara en present till mamma och överlät resten till gubben att fixa. Så på julaftonen så strosade vi runt i godans ro på Maxi och köpte köks saker till sönerna och lite olika glögg sorter till Uddevallarna. Smidigt och mysigt, nada stress. Precis som julen egentligen skall vara! Pyntade och gjorde i ordning jul staden väldigt sent, men gjorde det när jag verkligen kände för det och inte en sekund tidigare.

Julgranen

Nu ser jag fram emot ett nytt år och längtar efter att få rensa ur hagen på alla nerfällda träd. Hästarna kommer att få gå mellan husen och ner till lilla hagen så mycket det bara går så att stora hagen får vila. Stora hagen har blivit så vattensjuk och i kraftig behov av riktig dränering. Men som sagt! Inget mera stress, det blir fixat när vi har tid och jag kommer att ringa kompisar om hjälp. Känner att jag har hjälpt andra lite väl mycket ibland och när man har stått med sitt eget så har de bara tyckt ” varför ringde du inte?! ” Tja säg det? Men nu kommer ett nytt år så………….

Nu skall jag strax fodra och sedan gå tillbaka till soffan och julfilmer…….

Klappat och klart

Adventskalender

Äntligen klar med mammas julklapp och den är nog den enda som jag kommer att göra. Har fortfarande inte fått rätsida på mitt liv och känner mig mestadels seg hela dagarna. Denna var vrål rolig att göra eftersom gubben hjälpte till och kom med ideér när jag kört fast. Ibland räcker det kort och gott med en spark därbak för att sätta i gång. Jag saknar verkligen mitt fotande och pysslande. Orken verkar bara inte räcka till just nu.

Adventskalender

På tisdag kommer Anders och drar in bredband till Micael och hjälper oss få ordning så vi slipper ha sladdar på golvet. Vi tröttnade totalt när ungdomarna möblerade om och satt här inne och lanade första advent, inte hör de heller när de sitter där med sina hörlurar. Micael och Nina har köpt skrivbord till sitt datarum så nu kan de sitta där. Trappan är på plats och räcket uppsatt så nu kan de möblera i lugn och ro. Det är lite i hallen kvar att göra sen är det helt upp till dem om de vill göra ändringar.