Strålande väder men kallt. Det har bildats ny is på dammen som glittrade så vackert när solen gick upp. Det smälter väl snart undan så jag passade på att ta lite bilder. Jag har börjat bunta ihop pinnarna i små högar så de är klart till vintern och jag slipper ha det alldeles utanför dörren. Skall samla in så mycket att vedboden blir knökfull, det blir säkert lika kallt nästa vintern.
365 foton 2011
Eget tema 3. Längtan ( 84 av 365 )
Fick mera halv pallkragar från jobbet och det fattas bara en nu. Vi har inte vetat riktigt vad vi skall ha längst muren. Förut hade vi funkias varvat med blåklint, men grisen käkade upp all blåklint. Vi har satt lite olika växter men jag har aldrig varit riktigt nöjd. Shakira hoppar gärna upp och ner från muren och tar ingen större hänsyn till mina blommor, så i år funderar jag att sätta i pallkragar.

I mini växthusen funderar jag på att ha Tai kryddor och sådant som är lite känsligare. Men det var fortfarande för mycket tjäle så jag får lugna mig lite till. Just nu ser växthuset bara klumpigt ut. Men jag är verkligen sugen på att ändra om lite.
Pappa ( 83 av 365 )
Här skruvar Micael och gubben ihop mitt miniväxthus som vi köpte på Lidl. Vi skall eventuellt köpa ett till. Planerar att göra om lite i trädgården, men vi får se. Det var rätt gediget och jag tror det kommer bli bra, just nu ligger det upp och ner så att inte locket åker upp hela tiden. De hade två riktigt mysiga växt böcker och mängder av lökar och fröer.

Men vi tog den närmsta Lidl som väldigt liten och mängder av folk så vi skall åka till en större i morgon som ligger vid Hornbach där gubben skall titta på takplattor till Micael. Som det var nu kunde man inte titta i lugn och ro.
Wow! Tobias kom nyss ner och sa att han skulle laga maten idag! Kors i taket! Vi har äntligen köpt köksutrustning till honom som han önskade sig i julklapp och nu skall de invigas. Han har köpt färdig mat eller kommit ner till oss. Glad att han har beslutat sig för att börja laga sin egen mat. Han har också märkt att pengarna rinner iväg och behöver tänka om.
Undangömd ( 82 av 365 )
Såg i morse att all 3 ljusbollarna flöt i dammen. Har bara sett 2 under hela vintern så jag var lite rädd att en frusit sönder och vi skulle behöva leta glas. Så när jag kom hem tog jag en närmare titt på dammen och blev så paff när jag såg näven! Det är bra tryck på vattnet nu och när vattnet delade sig såg man näven tydligt. Trodde vi fått upp alla delar på fule gubben.
En del av röret hade frusit sönder, men jag blev så glad när jag såg hur klart vattnet var. Skall städa ur den så fort den sista isen försvunnit. Minitulpanerna och lite annat börja så sakteligen sätta fart, nu är det bara värmen som fattas. Det var frost i morse och nu blåser det så det känns svinkallt fast det är 6 grader. Hoppas det är den kylan vi skulle haft i heljen och att värmen kommer då i stället.

Isolering av Micaels datarum står på tur innan taket skall rivas i sovrummet. Det är väl bara mura runt skorstenen och rätta till en rutten takstol som vi behöver hjälp med där uppe. Ja elen måste ju dras ordentligt annars är det nog den lättaste biten de håller på med nu.
Trötter ( 81 av 365)
Jösses! Vad trött jag har varit idag. Kände mig pigg fram till rasten vin lunch, sedan var det bara kört. Gick och la mig på direkten när jag kom hem och slocknade en stund i soffan. Både Shakira och Pepper passade på att ta en eftemiddagslur. Tittade väl lite för länge på tv i går så straffet kom idag. Skall lägga mig betydligt tidigare idag.






