... dina symboler här ...

Kvartett ( 80 av 365 )

Kvartett ( 80 av 365 )

Blev så glad när jag kom till jobbet idag.  Det är en av gubbarna som skall våga sig på att odla örter nu när jag har stått och skrutit över min kryddspiral. Han blev så nyfiken när jag berättade att curryplantan verkligen stank curry och hur svårt det var för mig och katterna att låta bli att ta på bladen så det började lukta. När plantorna hade växt till sig så luktade det även vid varje vindpust 🙂

Han berättade att från och med torsdag så kommer Lidl att rea ut små växthus, krukor, frön ja lite av varje till trädgården. Han skulle ta med sig reklambladet till mig i morgon. Jag och gubben har också blivit bättre på att kolla reklambladen. Vi försöker få ner matkostnaderna rejält. Oftast är vi väl för trötta och hungriga när vi handlar så det blir en del onödigt.

Men de här ägglikörs bägarna var bara ett måste .) Absolut inget onödigt! Köpta på Rusta och de fanns även i jordgubbe och mint. Funderar på att blanda de sorterna och skicka till min tyska mamma. Det måste ju gå att scrappa ett ägg eller som det brukar stå alstra! Oops! Den som söker den finner, jösses vad alstrade ägg det fanns.

Jaha! Flum, flum, temat är kvartett i alla fall och nu tänker jag norpa ett par till innan de tar slut. Snart har jag nog svårt att få ihop en kvartett. Nej! Nej! Ta inte några nu! Skulle nog inte bjudit gubben och Micael på några innan jag var klar!

Mitt godis!!

Cool ( 79 av 365 )

Cool ( 79 av 365 )

Fy! Vad tog solen och den lilla värmen vägen? Rått, grått och trist ute idag. Har suttit och letat efter växthus. Gubben och jag är inte eniga när det gäller växthus. Jag vill ha ett hemmabygge med glasrutor och som blir lite som det blir. Medan gubben vill ha ett färdigt med grön stomme. Problemet som jag ser det är att det kostar för mycket och jag vill helst ha ett på 15km.

Får se hur det bli, jag är helt övertygad att han kan bygga ett av rutor utan problemet när han väl att komma till skott. Blir så sugen när jag vattnade mina pelargon sticklingar som har växt till sig riktigt bra. När jag städade undan för att tända en brasa så flyttade jag på marmor telefonen.

Gubben och jag blev så ställda när Tobias!! blev helt lyrisk och ville ha den hos sig? Det brukar ju vara Micael som länsar vårat hem annars. Nu funkade inte denna men vi tog det i beräkningen när vi köpte den för en 50 lapp. Vi tänkte lämna in den för lagning men ser att det fins flera varianter på Blocket och Tradera som fungerar så får Tobias välja vilken han vill ha.

Vi blev så glada när han tyckte den var riktigt cool och absolut ville ha den. Annars springer han oftast åt andra hållet och tycker att sakerna vi kommer med sticker ut för mycket! Jaja där ser man.

Underifrån ( 78 av 365 )

Underifrån ( 78 av 365 )

Tog en promenad i hagen för att kolla så inget låg över tråden och att allt såg okey ut. Har retat mig så in i bänken på att Bellman drar ner stenarna för att komma fram, de här har ju fram till nu legat i ett par 100 år.  Ponnyn som vi hade gick på muren, så vi satte tråd runt så att han inte kom åt att klättra upp. Det blev så mycket ogräs längs murarna att vi tog bort det när vi köpte klumparna. Trodde liksom inte de skulle komma på något stolle prov, hur jag nu kunde få för mig det?

Vandal

Hade ingen aning om att jag hyste en fornminnesmarodör. I värsta fall får jag sätta tråd runt igen men hoppas verkligen jag slipper detta. Vi skall lägga upp de stenar vi orkar lyfta för att se om han gör nya hål eller om han nöjer sig med dem han redan åstadkommit. Han har så otroligt mycket konstigt för sig! Egentligen borde han heta skuggan eller knasbollen! Han kommer alltid som ett skott och skall se efter vad man gör och blåser upp sig och slänger med sin lilla kalufs.

Bellman

Riktigt fint väder men ack så kallt. Frös om tårna när jag var ute.

Grop ( 77 av 365 )

Grop (77 av 365 )

Härligt fredag! Gubben köpte en ny dammsugare härom dagen som verkligen är kanon. Slipper stå en halvtimme med mattan i vardagsrummet. Så det första jag gjorde var att dammsuga och plocka undan, hann med en kopp kaffe också innan jag gick på promenad. Kulturstigen är full av fornminnen och jag passade på att fotografera gropen som jag nästan dagligen går förbi.

Det stod inget om själva gropen, men att detta var  grunden till en sommarstuga från 1930-talet. Tycker det är spännande och den första appen jag skall ladda ner när jag skaffar mobil är den om att hitta fornminnen. Denna marken och en bra bit bort till en gammal grindstolpe har en gång i tiden tillhört våran gård.

Längst ner vid hagen har vi också den gamla byvägen och man ser hur använd och smal den är. Synd att de grannar som hyrde huset där nere ändvände den som sopptipp.

Akrobat ( 76 av 365 )

Akrobat (76 av 365 )

Satte mig på muren när jag kom hem och bara myste. Det är fortfarande för mycket tjäle att rensa i rabatter men snart så… Hade förberett stallet och Bellman den slapprumpen försökte  hoppa över gärdsgården i stället för att gå runt och in i stallet. Jag stod på utsidan och var på väg ner med Beethoven.  Bellman tar båda framhovarna och drar ner de stora stenarna för att muren skall bli lägre och lättare att hoppa över.

Shit! Vad grinig jag blev. Förstår att han stressar upp sig om vi står på utsidan men de måste lära sig att inte gå bärsärkar gång utan ta sig till utgången. Fick satt fast Beethoven och ropat runt Bellman så han kom farandes med svansen i vädret och gjorde hiskeliga bocksprång i min trädgård. Var lite orolig för bilen men det gick bra. Fick ner dem till den lilla hagen till slut i alla fall. Härligt att se deras glädje och Beethoven som jag höll i grimman skötte sig perfekt tills jag släppte, då for han i väg som en raket i hagen.

Synd att jag inte kunde fotograferat detta för då hade ni fått se riktig akrobatik, nu får ni nöja er med min gamla clown akrobat. Helt otroligt att den har hållit i så många år.