... dina symboler här ...

Min choklad station

choklad station

Att fixa till min choklad station inför julen är verkligen ett av mina favoritprojekt!  “ Det är något speciellt med att skapa en varm och inbjudande plats där familj och vänner kan samlas för att njuta av en kopp varm choklad under de kalla vintermånaderna ”

Hmm! Det slutar alltid med att det bara är jag som går där och förser mig! Så det blir att jag expanderar varje jul och blir ett par kilo tyngre. Men här är lite tips recept på att skapa en mysig och inbjudande chokladstation.

Ingredienser till chokladstationen 

Jag ser alltid till att ha en härlig blandning av ingredienser för att alla ska kunna göra sin perfekta kopp varm choklad. Här är vad jag brukar inkludera:  

  • Chokladpulver eller blockchoklad (mörk, ljus och vit choklad)  
  • Mini-marshmallows
  • Grädde (gärna vispad i en spritspåse för extra lyx)  
  • Strössel och toppingar** (pepparmyntsbitar, chokladflisor, kanel, kakao, eller små chokladfigurer)  
  • Smaksättare som vaniljextrakt, pepparmintsextrakt eller karamellsirap  
  • Mjölk och växtbaserade alternativ (havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk)  
  • Småkakor och kex för att doppa i chokladen 
choklad station

Lyxig varm choklad

 2,5 dl mjölk (eller växtbaserat alternativ)  

Så här gör jag:  

  1. Jag värmer mjölken försiktigt i en kastrull, utan att den kokar.  
  2. Sedan rör jag ner den hackade chokladen och rör om tills den smälter.  
  3. Därefter tillsätter jag kakao, socker och en nypa salt för att balansera smakerna.  
  4. Jag häller upp chokladen i en kopp och toppar med vispad grädde, marshmallows och kanske lite riven choklad. 

Pepparmintsdröm 

Jag gör en grund på samma sätt som ovan men lägger till några droppar pepparmintsextrakt innan jag häller upp den i koppen. Toppas gärna med krossade polkagrisar!  

  1. Receptkort: Jag delar ut små receptkort med olika varianter av varm choklad som gästerna kan prova hemma.
  2. Fotohörna: Jag skapar en fotohörna med roliga rekvisita och bakgrunder där gästerna kan ta bilder med sina chokladkreationer.

Att fixa till min chokladstation inför julen är inte bara roligt, det är också ett sätt att sprida glädje och värme till alla som kommer på besök. Med lite kreativitet och kärlek kan man skapa en magisk plats som alla kommer att minnas. 🎄🍫✨

Hoppas detta inspirerar dig att skapa din egen fantastiska chokladstation!

Choklad

227. Penslar (156 av 183)

227. Penslar (156 av 183)

Ute i snickeboa har jag alla mina penslar och jag sitter för det mesta där ute när jag målar. Nu börjar det bli bra värme där också allt eftersom vi isolerar och när Tobias byter sin värmepump så sätter vi den här ute.

20240819_134639[1]

Shampo

örter

Gjorde eget shampo för första gången och det gick lite lättare idag när jag stält det som är till shapo på ett ställe. I går blev jag lite ivrigt och ställde upp allt och skulle göra både kollagen kräm, helande kräm och shampo.

Örtkok

Till shampot tog jag brännässla, åkerfräken och ringblomma som jag gjorde ett kok av. Färgen blev väl inte den bästa.  Men när restan var i så blev det rätt koncistens och det såg ganska okey ut.

Shampo

Gjorde lite små flaskor med som jag kan gr bort. Det var roligt att göra och shampot var helt okey och håret

Ge bort

106. Hjärtan (46 av 183)

106. Hjärtan (46 av 183)
Det har varit så tråkigt väder att det inte har varir så roligt att vara ute. Även hundarna har tyckt att det räcker med allt regnande, de är inte så positiva att gå ut i regnet. Det har blivit att jag har gått och röjt upp i skåp och lådor. Jag har gallrat på prylar i mitt pyssel rum, men tåget och hjärtpåsen får stå kvar.