... dina symboler här ...

Share Your World 24th July

De som håller i temanen  har haft en berg-och-dalbana av känslor den här veckan,  så även vi här på gården.

Här är veckans frågor:

1. Vad får dig att le när du har en hatt? ( fras betyder ”Omedelbart” ) 

Mina djur när de far runt och man ser deras uttryck!

2. Vad gör dig arg?

Falska människor!

3. Vad gör dig ledsen?

Allt som skadar levande väsen, att miljön i världen är rent ut sagt så fucked up

4. Vad tycker du är mest frustrerande?

Att jag är så jäkla blåögd,  jag sålde hästarna billigt till vad jag trodde  ” för alltid hem ” Det visade sig att han misskötte den ena hästen så illa att han nu har fått avlivas. De som köpte honom i sin tur för en strunt summa gjorde så gott de kunde med att få upp vikt och rätta till hovar, men det var bara för sent. Jag ville så gärna att de skulle få det fint de sista åren och glädja fler så som de hade gjort för oss. Det är så frustrerande att han hade de jobbigt sista tiden och att det finns så mycket skit i vår vackra värld ( Det är bara så tungt )

Ridtur

Veckans tacksamhet:

Se bortom det dåliga och njut av det goda.

Vår yngsta son har gift sig och snart bär det av till Japan på bröllopsfest. Det skall bli riktigt spännande och roligt.

Vi har ett bra liv, inte allt för mycket krämpor och vår gård och djuren är helt underbara så det finns mycket att glädjas åt.

Share Your World 17th July

Sitter idag och svarar på frågorna vid mitt skrivbord. I vanliga fall brukar jag sitta i soffan, men har börjat få lite ont i nacken. Vill inte få en bula eller gamnacke som vi säger, så jag har blivit lite noggrannare hur jag sitter.

Här är veckans frågor:

1. Föredrar du en soffa (aka soffa, soffa) eller en fåtölj att koppla av i?

Jag föredrar soffan men Claes-Olof föredrar hängstolen när han vill koppla av.

Läskande

2. Föredrar du att sitta vid ett bord för att äta dina måltider, eller på en bricka?

Jag har föredragit att sitta med en bricka framför tv, tittandes på någon film. Men nu när köket är färdig renoverat, så trivs jag väldigt bra där och det är underbart att ha igång vedspisen. Dels för värmet men också för matlagning. Den använder vi hela vintern nu när elen är så dyr.

Köket

3. Njuter du av ett glas vin till din huvudmåltid?

Nej! Vi båda föredrar läsk eller saft.

4. Hur gillar du dina chips (aka frites), med salt, sås, majonnäs eller något annat?

Jag gillar att ha på ketchup eller bara salt.

Tacksamhet:

Så många gånger tittar vi utan att se, och på så sätt missar vi så mycket. Ta dig tid att njuta av din omgivning.

Ja det är världens bästa råd! Det finns så mycket vackert i vår natur. Alla olika arter som existerar som ibland är så små att man verkligen får stanna till och se sig omkring för att inte missa.

Myra

Alla underbara platser, man behöver inte alltid åka så lång för att se hur vacker vår värld är.

Askim

Share Your World 10th July

Mums! Frågorna är om kaffe och gofika 🙂

 

Här är veckans frågor:

1. Hur gillar du ditt kaffe/te?

Jag gillar att ha mjölk i kaffet och honung i te.

Te paus

 

2. Är du en dunker (doppar) (av kex/kakor)?

Nej! Jag doppar ytterst sällan kakor med undantag av pepparkakor, de doppar jag gärna i mjölk.

Share Your World 10th July

 

3. Vilken är din favoritkaka/kex?

Jag älskar drömtårta.

Drömtårta

 

4. Har du någonsin bakat egna kex/kakor?

Ja flera gånger men sista tiden har Claes-Olof gillat att baka, vilket känns jätte lyxigt för mig. Sen vi gjorde om köket så har matlagning och bakning blivit roligare och framför allt på vintern då vedspisen går för fullt.

Citronkaka

Tacksamhet:

 

Ett varmt leende tar kylan av en kall dag.

Tänker ofta på min vännina som gått bort, saknar hennes goa leende och den här bilden värmer mig ända in själen. Vi hade så roligt den dagen när vi jobbade tillsammans.

Jag och Elvy

Share Your World 3rd July

Jösses! Så fort veckorna går. Jag skall snart ha semester och det skall bli ljuvligt. Sitter just nu på jobbet med en kopp kaffe och går igenom veckans frågor.

Här är veckans frågor:

1.Äger du din bostad, hyr eller något annat?

Vi äger våran gård och har fått ner lånen hyfsat bra. Även om vi av och till höjer lånen då vi renoverat, bytt kök och badrum. Men det är ett generationsboende med tre hus så värdet har stigit rejält sedan vi köpte det och det känns bra att lämna över det till sönerna. Förmodligen kommer de att sälja gården då det hör en hel del mark till. Men förhoppningsvis är deras framtid tryggad

Gården

2. Vilken är din favorit ”gå till”mat när du känner dig under par ? (känner dig nere?)

Det är definitivt äta pizza i sängen och titta på någon film. Vi har en stor filmduk i sovrummet och det är verkligen lyx när vi tittar på film där. Normalt ser vi på tv i vardagsrummet.

20200509_154239

3. skäms du med detaljhandel terapi? 

Hmm! lite svår fråga. Oftast köper jag något speciellt som jag är intresserad av och då har jag övervägt det noga.  Som mitt webhotell, Photoshopen osv.  Det ger mig glädje att hålla på med detta.  Sedan har det väl hänt att jag köpt saker när jag mått dåligt och då ofta på internet. Men tack och lov så är det väldigt sällan.

Muse

4. Hur många par skor äger du?

Jag äger 5 par skor och köper sällan nya, det är väl egentligen bara arbetsskor som jag köper ofta då de slits en hel del.  Helt ärligt så avskyr jag att handla skor, ja även kläder. Ekonomin har av och till varit ansträngd så skor och kläder är definitivt det sista jag har lagt pengarna på. Men här är en bild på mina absoluta favoriter, de har jag haft i 11 år.

skor

Tacksamhet: Var stolt över den person du är, du är unik.

Jag hade problem när jag var i tonåren och kände att allt bara var skit och jag tyckte verkligen illa om mig själv. Men så en dag kände jag att jag måste ta tag i mig själv och vända mitt tankesätt för att inte gå under.

Nu försöker jag alltid att hitta ett glädjeämne om dagen.  Det kan vara allt från en blomma som kommer genom asfalten eller en godbit som smakar det lilla extra. Det räcker egentligen att bara stanna upp och se sig omkring så hittar man alltid något.

Fototriss: Tillsammans.
195) With a loved one

Share Your World 19th June

Då var det Share Your World 19th June ” och här är veckans frågor:

  1. Om du kunde uppfinna dig själv på nytt, hur skulle du vilja vara?

Jag skulle vilja vara mindre blyg och inte oroa mig så mycket. Jag har en tendens att se bekymmer i förväg, oftast ordnar sig allt om man bara tar det lugnt. Stressa mindre och njuta mera. Jag har blivit bättre med åren men det är väl det jag skulle ha ändrat på.

Share Your World 19th June
  1. Skulle du vilja vara ett husdjur i ditt hushåll?

Absolut! Vi har satt upp stängsel runt nästan hela gården så här är nästa tre hektar att springa på. Det fins skogs delar ,ängar och väldigt kuperad mark med många byggnader och krypin att undersöka. Alldeles utanför muren har kommunen dragit en vandringsled så det går folk förbi dagligen som man kan skälla och titta på.

Jippy

 

Jackpot

3. Hur många gånger har du flyttat som vuxen? Jag har bara flyttat två gånger somvuxen, 18 år till första huset och 35 år när vi flyttade hit till gården. 4. Vilket var ditt favorithem? Gården är absolut favoriten även om här har hänt mycket och vi kämpat med renoveringar. Det är tre hus på gården och vi har två söner, så bara det är perfekt. Jag har kunnat förverkliga min dröm om att ha hästar, nu har vi sålt hästarna och köpt två odlingstunnlar i stället.

Tunnlarna

Tacksamhet: Att vi trivs så bra här på gården och att livet och gården förändras i maklig takt. Nu har ena sonen gift sig och funderar på att bygga ut sitt hus och skaffa barn. Vi hoppas på många fler fina år här och vi ändrar om allt efter ålder och smak.