... dina symboler här ...

Grymme väder!

Vilar

Idag blir det bortåt 20 grader och jag passade på att gå upp tidigt för att klippa gräsmattor och hagarna. Gjorde i ordning det sista i tunneln och satte in ett annat bord med stolar i ena hörnet. Kan vara gott att sitta ner en stund efter att man rensat ogräs.

Hagen

Jippy njuter för fullt och älskar att springa igenom tunneln på morgonen. Att köpa odlingstunnlar var verkligen en hitt. Skall försöka få bort brännässlorna på gödselhögen så det är lättare att ta jord och så att rampen blir fri. Den är så skev och murken och vi kommer att sätta en trappa ned istället. Nästa år kommer vi att odla i köksträdgården. Nu kör vi bara av den så att all gropar försvinner.

Snickeboa

Funderar på att sätta ett litet café bord under flädern. Kan vara lite mysigt att sitta där och ta sig en funderare.

Köksträdgården

Det har gått ganska bra att köra av hagen och den börjar repa sig från hästarna. Skönt att vi slipper dränera utan kan ha det som den är nu när vi inte har djur. Jag saknar hästarna men samtidigt så känns det riktigt bra att slippa allt det tunga med att få in höt och oron när det regnar för mycket och det blev lervälling.

Loftet

Jippys morgonrutin

Jippy

Det första Jippy gör på morgonen är att springa upp till odlingstunnlarna, hon älskar att springa rätt igenom och sedan bort mot björkdungen. Det är så mysigt att ha henne med ut när vi jobbar och nu märker man att hon kopplar av på ett annat sätt och kan nu ligga och sova en stund. Hon har fortfarande massvis av energi och vi ser fram mot en liten valp till sommaren.

Jippy

Efter att vi satte upp vädringsfönstrena i tunneln så har växterna klarat sig bättre. Jag använder även gräset som vi får när jag klippt hagen och lägger i bäddarna. Det håller vattnet längre och det räcker att vi vattnar varannan dag nu.

Jippy

Älskar den här årstiden

Gården

Äntligen känns det som sommaren är på väg med stormsteg och vi har gjort om lite vid dammen. Det underlättar betydligt att ha bark istället för gräs längst bort. Det vväxer riktigt bra i pallkragarna och längst dammen.

Hortensia

Vi köpte lite Hortensia i år och har varit lite sparsamma med växter runt dammen. Känns lagom i år men har valt lite mera färger. I år satsar vi på att rena och röja bort de träden vi inte vill ha kvar och gå igenom alla rotkällaren så att de är torra och fräscha.

Hortensia

Vi har fyllt igen gropen där en del av ladan stod men pelarna vet vi inte riktigt vad vi skall göra med. Just nu används de som sovplats till katterna.

Amor

Järnskrot

Skrot

Vi har länge funderat på att köea iväg harvar och diverse järnskrot som ligger vid det gamla bilvraket. Det har ligger halvt nersjunket i jorden och vi vill inte att man skall snava över det och sedan så växer det träd imellan. Kennet passade på att dra upp det när han ändå kom med ett lass jord.

Bilvrak

Jag blev så paff när jag såg hur stora grejerna var. Det är lite små saker kvar men de kan vi köra iväg själva. Bilen kommer vi låta stå kvar, skall bara höja upp den lite och sätta på flaket igen. Sedan ligger lampor och lite annat som ramlat av runt omkring.

Bilvrak

Underbar morgon!

Pallkragar

Kommer bli en härlig dag idag och jag tänkte passa på att göra klart mina pallkragar på framsidan av huset. Vi lägger bark imellan och gör nog så även längs damman. Gräset växer så dåligt där och det kan vara gott att slippa gå in med gräsklipparen. Vi har börjat lägga ut markduk där ogräset frodas som värst, något vi skulle ha börjat tidigare med.

Jippy

Det har kännts som hela gården har växt igen så fort man vänt sig om. Nu när vi inga hästar har så är det extra viktigt att göra så det blir smidigt att sköta. Jippy älskar att busa runt i hagen och vi går igenom inhägnden nogrant nu när vi verkligen vill hålla bort rådjuren från odlingarna.

Tunnelväxthus

Sedan har Jippy hittat lite tjuvhål och varit på vift 2 dagar på raken. Misstänker att hon snart skall löpa. Hon brukar vara jätte duktig och hålla sig nära oss, men nu har hon bara rusat förbi och rätt ut. Skällt på förbipasserande! Något hon alldrig gör annars.

Gurkblad