... dina symboler här ...

Share Your World 7th August

Sitter och kopplar av på hotellrummet i Osaka, det är 36 grader ute och vi har precis besökt ett litet tempel. Passar på att svar på frågorna.

Här är veckans frågor:

1. Har ditt kök ett skafferi eller grovkök?

Nej! Det har vi inte, men vi har en rotkällaren delvis under huset. Vi funderar på att renovera upp den men det får bli en senare fråga. Just nu använder vi den som förråd.

Rotkällare
2.Hur bra är du på DIY?

Ganska bra, jag ändrar om pysslar och gör olika saker av loppis fynd. Tycker det är roligt att skapa egna presenter. Som denna, hästarnas gamla tappsko.

Dekorerad hästsko
3. Saknar ditt hem något du önskar att det hade? (dvs en öppen spis, andra badrum, garage, etc)

Egentligen inte nu när vi renoverat kök och byggt ut hallen. Men på önskelistan står ett uterum som framsidan är helt glasat och som går att skjuta åt sidan.

4. Är du en tidig fågel eller nattuggla?

Har blivit morgon människa, men det är nog för jag börjar jobbet tidigt.

Tacksamhet:

Det är alltid bra att få, men så mycket bättre att ge.

Jag tyckte det var så roligt när jag var arbetsledare på Bo & Son att ge städ gänget en jul klapp. Jag hade turen att ha väldens goaste gäng 🙂

Burkar

Share your World 31st July

Då var det dags att ta sig en funderare igen.

Här är veckans frågor:

1. Dyrt eller sentimentalt, vad är ovärderligt för dig?

Jag har en del saker efter mina föräldrar som jag verkligen tycker om, soffan målade jag om så den skulle passa in bättre och det var en del fläckar som inte gick bort. Den soffan köpte de 1934.

2. Vad anser du vara ”en lugn natt i”? (Hemma)

För mig är det en film kväll med en brasa och något gott att äta.

3. Tror du på Soul Mates?

Ja absolut! Vissa känner man att man kommer överens med direkt och det känns som man alltid känt varandra.

4. Kan du dansa? (till exempel: gammal tid, disco, jive)

Nej! Har överhuvudtaget ingen takt känsla.

Tacksamhet:

Koncentrera oss på vad vi har, inte vad vi vill ha

Jag har en underbar familj.

Familjen

Nature Photo Challenge #22: Tree bark

Denna vecka är det bark fotografering på agendan och jag börjar med Björken som är min favorit. Här är vår lilla björk dunge och jag älskar hur den vita barken lyser upp.

Björk dunge

Vi har ett enormt stort gammalt bokträd men långa krokiga grenar och det trädet ser helt magiskt ut och jag älskar att fotografera det tidigt på morgonen.

20230730_143250 kopiera

Vi har en del kastanjeträd på gården men tyvärr är det den sorten som inte går att äta. För ett par år sedan blåste ett av träden ner och som tur var så hamnade det mellan husen. Jag satt alltid under det på sommaren,  så det trädet är väldigt saknat.

Kastanj

Sälgträden har spännande bark och det blir min sista träd.

20230730_144346 kopiera

Share Your World 24th July

De som håller i temanen  har haft en berg-och-dalbana av känslor den här veckan,  så även vi här på gården.

Här är veckans frågor:

1. Vad får dig att le när du har en hatt? ( fras betyder ”Omedelbart” ) 

Mina djur när de far runt och man ser deras uttryck!

2. Vad gör dig arg?

Falska människor!

3. Vad gör dig ledsen?

Allt som skadar levande väsen, att miljön i världen är rent ut sagt så fucked up

4. Vad tycker du är mest frustrerande?

Att jag är så jäkla blåögd,  jag sålde hästarna billigt till vad jag trodde  ” för alltid hem ” Det visade sig att han misskötte den ena hästen så illa att han nu har fått avlivas. De som köpte honom i sin tur för en strunt summa gjorde så gott de kunde med att få upp vikt och rätta till hovar, men det var bara för sent. Jag ville så gärna att de skulle få det fint de sista åren och glädja fler så som de hade gjort för oss. Det är så frustrerande att han hade de jobbigt sista tiden och att det finns så mycket skit i vår vackra värld ( Det är bara så tungt )

Ridtur

Veckans tacksamhet:

Se bortom det dåliga och njut av det goda.

Vår yngsta son har gift sig och snart bär det av till Japan på bröllopsfest. Det skall bli riktigt spännande och roligt.

Vi har ett bra liv, inte allt för mycket krämpor och vår gård och djuren är helt underbara så det finns mycket att glädjas åt.

Nature Photo Challenge #21: Water plants

Jag sitter just nu och går igenom gamla cd-rom skivor med bilder och för över dem till hårddisken så att jag kan lägga upp dem på flikr och där hittade jag flera bilder på näckrosor vilket passar bra eftersom temat är vatten växter.  Så min första bild är från Botaniska trädgården ett helt underbart ställe att gå runt och njuta av alla blommor,  träd och dammar. I år var det extrem mycket Andmat/Lemna minor på vattnet.

Botaniska

Andra bilden är från våran egen damm och det är bladen på en vattenlilja. Den blommade ett år men överlevde inte vintern. Vi hade extremt kallt den vintern och dammen bottenfrös.

Vattenlilja

På Wanås slott har man Sedan 1987 har  Marika Wachtmeister arrangerat stora konstutställningar på godset och i dag ser man skulpturer och konstverk utspridda lite varstans på ägorna som i parken och i uttjänta stallbyggnader.  Det ser nästa ut som näckrosorna sväljer den lilla stugan.

Wanås konstpark

Ann-Sofi Side´n Fideicommissum som är ett platsspecifikt verk. Titeln hänvisar till institutionen Fideicommissum i Sverige, där den först födde sonen ärver familjär stat i aristokratiska klassen. ( Hon kissar mer eller mindre på gubbväldet ) Skulpturen är så vackert placerat framför vattnet, där hon ser ut över näckrosorna.

Ann-Sofi Side´n Fideicommissum

En vacker vit näckros.

Näckros

En annan bild från Wanås.

Wanås konstpark

En liten groda kikar upp i vår damm, den gömmer sig bland Lemna minor.

Groda