... dina symboler här ...

Share Your World 17th July

Sitter idag och svarar på frågorna vid mitt skrivbord. I vanliga fall brukar jag sitta i soffan, men har börjat få lite ont i nacken. Vill inte få en bula eller gamnacke som vi säger, så jag har blivit lite noggrannare hur jag sitter.

Här är veckans frågor:

1. Föredrar du en soffa (aka soffa, soffa) eller en fåtölj att koppla av i?

Jag föredrar soffan men Claes-Olof föredrar hängstolen när han vill koppla av.

Läskande

2. Föredrar du att sitta vid ett bord för att äta dina måltider, eller på en bricka?

Jag har föredragit att sitta med en bricka framför tv, tittandes på någon film. Men nu när köket är färdig renoverat, så trivs jag väldigt bra där och det är underbart att ha igång vedspisen. Dels för värmet men också för matlagning. Den använder vi hela vintern nu när elen är så dyr.

Köket

3. Njuter du av ett glas vin till din huvudmåltid?

Nej! Vi båda föredrar läsk eller saft.

4. Hur gillar du dina chips (aka frites), med salt, sås, majonnäs eller något annat?

Jag gillar att ha på ketchup eller bara salt.

Tacksamhet:

Så många gånger tittar vi utan att se, och på så sätt missar vi så mycket. Ta dig tid att njuta av din omgivning.

Ja det är världens bästa råd! Det finns så mycket vackert i vår natur. Alla olika arter som existerar som ibland är så små att man verkligen får stanna till och se sig omkring för att inte missa.

Myra

Alla underbara platser, man behöver inte alltid åka så lång för att se hur vacker vår värld är.

Askim

Nature Photo Challenge #20: Black

Oj! Svart i naturen? Tänkte först hmm det blir till att fota skalbaggar! Men jag tror att jag kommer att ta mig en ordentlig funderare på vad jag vill ta med. denna bilden är väl egentligen lite fel, den är inte naturlig i naturen men Pilane är en  otrolig plats,  det är ett levande jordbrukslandskap där det finns boplatser från stenåldern och gravar från järnåldern tillsammans med konst i världsklass.

Ur

Tror detta är från Borås djurpark, Sulawesimakaker som bråkade med varandra, mamman håller för munnen på sin unge när hanen närmade sig.

Sulawesimakaker

Svart Stockros.  Jag trodde den skulle vara häftig  men fy vilken dyster blomma, jag har fotograferat den från alla håll och kanter. Men den ser lika bedrövlig ut vilken vinkel jag än tar den på. 

Tre chimpanser som njuter i skuggan.

Chimpanser

Våran första Eurasier hälsar på ett får i Pilane.  underbara hundar och vi har nu två nya. Det var allt från mig och det blev bara arkiv bilder.

Fototriss: I Fokus

Soluppgång (317 av 365)

Soluppgång (317 av 365)

Kanske lite futtig soluppgång men jag får väl skylla på att jag jobbade intensivt och missade exakt när den började gå upp. Gick hem betydligt tidigare idag, mår lite skit av medlen även om jag är försiktig så finns det i luften när jag sprayar runt. I dag skiner solen och det är kanon gott ute. Skall passa på att ta en riktig långpromenad med Shakira har saknat det.

Eget tema 50.Värmeljus

Eget tema 50.Värmeljus

Jösses! Har suttit och pratat med Elvy i evigheter. Har en sån där härlig blogg torka att jag bara har lust att skicka ut datorn och krypa under en sten. Full storm igen och det har regnat så in i nordens. Bellman kom vilt gnäggandes och hade lyckats köra benet genom täcket. Han såg bara så rolig ut med sin kalufs som alltid står rätt upp hysteriska blick. Nu när vädret är så här är han så grinig! Det är liksom bara han som existerar och kommer Beethoven för nära mig så blir han så sur. Så nu står de på varsitt ställe och betar.

Det är tur att man haft de så nära runt sig, för det är många kilon som möter en i galopp vilt gnäggandes  🙂  Nu är jag så van vid det men jag kan ändå inte låta bli att känna ups! Det var ju bland det första western tränaren kollade på, så var det hur snabbt hästarna stannade om man var tvungen att göra ett stopp. Här litar jag stenhårt på hästarna och det är väl en regel som jag aldrig tummar på.

Skall bli så himla roligt när den nya kameran kommer så jag kan filma gårdens grinolle  🙂 Â Nää nu skall jag bädda ner mig till en film.

Lockig (316 av 365)

Lockig (316 av 365)

Yes! Bara 5 dagar kvar på temanen. Sitter och funderar på om jag skall ta bort jul staden, gubben ville att jag skulle vänta men de kommer snart och skall bila upp spisen. Det lär nog ryka en del då. Resten av möblerna bryr jag mig inte så mycket om. Hoppas de sabbar soffan  🙂  Den är så jädrans ful. Vi köpte den när jag väntade Tobias. Jösses! 22 år och det syns var gubben brukar sitta 🙂 Den har typ blivit läskigt låg på ena sidan.  Är jäkligt spänd på hur kasseten kommer att se ut,  men med den nya värmepumpen så är här så varmt att jag inte varit så sugen på att elda, inte ens för mys.

Hann riktigt långt på jobbet idag så jag kanske kan softa runt lite mera i morgon.