... dina symboler här ...

206. November (154 av 182)

206. November (154 av 182)

Underbart – nu har jag börjat fira Novent! Det är min egen tradition att tjuvstarta julen redan nu, och idag har jag fixat i ordning min te-station. Doften av olika teer och känslan av att röra om i koppen sätter mig genast i rätt stämning för novembermys.

Imorgon blir det dags att ordna choklad-, glögg- och kaffestationen. En liten hörna där man kan välja sin favoritdryck beroende på dagsformen, och låta smaken av värmande glögg konkurrera med rykande kaffe och len choklad. Det känns extra festligt att gå runt bland stationerna när kallare vindar sveper utanför fönstret.

Te station

Nu kommer det upp massor av ljusslingor både inne och ute. Små lysande pärlor i fönstren och på verandan som gör kvällarna ljusare och roligare. Med varje ny slinga känns det lite mer som jul, även om det fortfarande är några veckor kvar till första december.

Jag börjar också storstäda – rum för rum, låda för låda. Det är skönt att städa och pynta i lugn takt, så det lite i taget känns fint och ordnat. Sakta men säkert får huset allt mer julstämning, ett ljus och en prydnad åt gången.

I år vill jag verkligen ta tillvara på varje dag och njuta av vägen mot julen. Novent är mitt sätt att göra det: genom te, ljus och små dekorationer som får vardagen att skimra lite extra.


Att ta det lugnt och sprida ut mys och pynt gör att både kroppen och själen får tid att landa i vinterstämning!

217. Oktober (153 av 182)

217. Oktober (153 av 182)

Nu är det riktigt tråkigt väder. Det är mörkt, regnet smattrar mot rutorna och kylan börjar krypa in över kvällen. Ute blåser de sista gula bladen av träden redan vid minsta vindpust. Vardagen känns inbäddad i ett grått filter där alla färger har bleknat bort.​

Det är nu kvällarna får värme av öppnaspisen—varje kväll tänds den, och sprakar tryggt medan mörkret lägger sig över huset. Hösten har kommit på allvar och det finns något stillsamt i att se lågorna dansa, samtidigt som vinden viner utanför och regnet aldrig verkar vilja ta slut.

266. Skaparglädje (152 av 182)

266. Skaparglädje (152 av 182)

Äntligen är alla mina svamphattar färdiga! Det blev verkligen en riktig maraton med limpistolen och putterkulor—och ja, det är omöjligt att räkna hur många gånger fingrarna fick sig en bränna av hetlimmet.

Svampar

När jag började var planen klassiskt pyssel, men efter två försök tröttnade jag på att kämpa med modeller och sprickor. Till slut fick limpistolen rycka in: jag droppade limmet direkt på kulan, töjde försiktigt ut det för den rätta formen och svängde till hattarna så de blev både stadiga och mjuka. Känslan när limmet stelnar och blir genomskinligt är ändå lite magisk—när man glömmer att det bränner! Många pauser med isskålen och några försök att hitta bästa greppet krävdes innan det satt.

20251029_193035

Det tredje försöket blev också det sista på ett tag, för nu har jag gjort 50 svamphattar tre gånger om. Det känns som att fingrarna förtjänar semester – och kanske finns det roligare stubbar och grenar att dekorera framöver, för jag har hittat flera i trädgården som väntar på ett svamplyft – men det får vänta till tålamod och fingertoppar mjuknat igen.

11. Att skapa (151 av 182)

11. Att skapa (151 av 182)

I höst har jag fastnat ordentligt för att skapa dekorativa svampar med ledljusslinga – ett projekt som visar sig vara både roligt och utmanande! Första omgången ville jag använda min egen gjorda lera, för att ge svamparna lite personlighet och unik känsla. När de var nymålade såg allt riktigt lyckat ut, men det gällde bara tills svamparna torkade… Då började de plötsligt smulas sönder, nästan som gamla pepparkakor! Resultatet blev att hela satsen fick göras om från början – bakslag som hör till hantverkslivet och kreativa projekt.

Svampar

Jag testade sedan en annan lera som var färdigköpt, och där blev det mer hållbart, men en annan utmaning dök upp. Ljuset från LED-slingan lös inte igenom tillräckligt, så de magiska glödande svamphattarna blev ganska matta och nästan osynliga i mörkret. Färgen och formen höll, men den där härliga lyseffekten försvann. Så det blir till att testa vidare med limpistolen igen.