... dina symboler här ...

Vilken matta!

Dagens bild är på Shakira. Vi var ute med den äldsta sonen och handlade gardiner. Vi har börjat så smått att gå igenom gästhuset och tittat vad det är han behöver. Nu vill väl Tobias helst slipa ner väggarna och tapetsera nytt överallt, men vi bad honom vänta tills han flyttat in. Så att han lättare ser vad som behöver göras. Köket gav han sig inte på i alla fall. Men sådant kan han ju göra sedan, det viktiga är att han får bas grejerna nu.

Vi tog en försäkring när pojkarna var små, så att de skulle få en summa pengar när de flyttade ut. De pengarna är låsta tills de är 25, så vi lägger ut för honom så länge. Men vi är noga att han håller sig inom de ramarna, sen är det upp till honom vad han köper. Vi hade sådan tur att gardinerna, mattan som Shakira blev helt såld på och soffan fanns på Jysk. Så idag skall han påbörja städningen och gå igenom elen, en del uttag satt lite löst.

Dräneraren

I dag kom dräneraren och tittade på vad som skulle göras. Vi har varit lite oroliga över att väggen längst ner bara består av en rad tegelsten! Ger den väggen sig så faller ju hela kokhuset. Som vi misstänkte så måste den väggen muras upp först, innan han kan börja gräva. Det gäller att hitta alla bärande balkar från övervåningen och staga ordentligt. Men det verkade som dräneraren kunde fixa folk till allt så det skulle gå hyfsat smidigt.

Han hade även varit här innan vi köpte gården så han viste precis vad avloppsrören gick och kan ansluta kokhusets avlopp dit. Vi kommer att köpa makadam men även ta alla tegelpannor som vi har liggandes från stall taket. Det skall bli så skönt att få fixa detta, för det börjar bli i grevens tid. Dräneraren trodde att de hade byggt kokhuset på den gamla gärdsgården, därav bara en rad tegelsten. Han ville gärna ha hit en som var kunnig på så gamla byggnader, så inget blir fel.

Tisdagstema:tid

Tisdagstema:tid Den här klockan är efter mina föräldrar. Den har stått still i många år och jag funderar på att lämna in den på lagning. Den har ett sådant vackert klang. Tickandet påminner mig också om gamla tider och man blir väldigt lugn. De flesta mins nog det härliga tickande från äldre släktingars klockor. Nu är allt digitalt! inget mysigt ljud där inte.

Hur får de plats!?

Min son har lanat (Spela i nätverk.) i helgen? Det var ett himla velande innan alla sladdar blev dragna. Det är rejält kallt om kvällarna och de fick för sig att dra sladden mellan fönstret. Den glipan räckte för att det skulle bli kallt här inne eller att mina element skulle gå på högtryck. Jag blev så himla irriterad på honom! det är okey om de vill lana, men han måste förbereda bättre. Äldste son fick till sladdarna till sist. Mat!? tycks de glömma bort helt? Jag fick lagat till mat igår och det är helt otroligt vad tonåringar är snabba med att skippa bas maten. Biffarna och äggen försvann väldigt fort, men det står en hel bunke ris kvar i köket.

De var 4 stycken, hur i all världen fick de plats?, jag har verkligen behärskad mig för att inte smyga in och ta ett kort. Micael rum är ju ganska litet och nu är det extra bord uppsatta till kompisarnas datorer. Hur får det plats att sova!? När de nu sover. Vad är vitsen med hela grejen!? Att se vem som är vaken längst? Letade som en galning efter kaffekannan i morse, när gubben sa att de hade bryggt kaffe under natten, förmodligen för att kunna hålla sig vakna. Micael har lanat borta hos kompisar förut men nu vet jag hur det går till och kommer se till att han är tidigt hemma på söndagarna.

Snart så…

Dagens bild är på Liseberg. Nu tänder de snart upp Liseberg och det är så mysigt att gå runt och titta på juldekorationerna. Jag håller på för fullt att bränna över mina bilder och slänger de jag inte vill ha. Vi funderar i år att göra fotoböcker som julklapp till släkten och jag vill vara ute i god tid . Photohome hade ett program som man kunde ladda ner och det största utbudet av olika format på böckerna, sen är jag lite osäker om de är billigast.

Men det känns bättre att ha programmet i datorn, än att behöva logga in varje gång jag vill redigera böckerna. Just nu sitter jag och funderar jag på om jag skall ta bilder i största allmänhet eller semester bilder? Hmm det bådar inte gott när jag redan kört fast, tur jag börjar så tidigt med julklapparna. Förhoppningsvis så löser det sig allt eftersom jag går igenom mina bilder.