... dina symboler här ...

Husmusen Knut

Gubben ropade på mig för vi hade fått en gäst. När jag kom till hallen såg jag ingen och gubben pekade ned mot golvet. Den här lilla musen sprang runt bland våra skor. Även om det är ett skadedjur så har jag lite svårt för att ta kål på dem, och framför allt när de är så här små och söta. Antingen så har den bott i väggarna eller så har Fimpen kommit med den. Det är inte alltid han tar kål på dem heller, utan ligger bara och tittar på vad tar sig till. När vi köpte vår tvättmaskin så var den så stor att vi fick ta ned dörrposten för att få in den på toan. Eftersom vi skall renovera men inte på börjat ännu, så kom aldrig listerna upp igen. Nu satt den lilla musen där och kikade innan vi lyckades pilla fram den och släppa ut den.

Rörigt

Dagens bild är från Säves Galoppbana. Det var första gången jag var och tittade på galopp. Elvy och jag var lite nyfikna hur de gjorde vid burarna, man brukar se en del hästar vägra att gå in, men vi hade ingen aning om att det behövdes så många funktionärer för detta. Jösses vilken röra innan hästarna kom iväg!

Säve galopp

Elvy hade ingen som kunde följa med henne till Säve och titta på travloppet som hålls 1 gång om året på gräsbana. Det var Peter Nordman som vann förra året och Elvy var lite nyfiken hur det skulle gå för honom i år. Det och Monté loppet ville hon se. Jag har varit med och tittat på travlopp på Åby , men inte riktigt tyckt att det var min grej. Men Elvy brukar oftast ställa upp om jag vill gå på något, så det var bara till att klä sig smart och följa med. Peter nere till höger kom 4 idag och var väl inte på bästa humör efter loppet.

Jag hade förvånansvärt roligt idag och tyckte det var en väldig trevlig bana och fint runt omkring. Det är synd att sporten inte har fått sån framfart. Det var hyfsat många idag som hade kommit och då var gott om plats och god sikt, inte som på Åby då det är svårt att se bland allt folk. Det var roligt att få se ett galopp lopp, men min favorit var ponny galoppen då en lite shettis kom 3 bland de större ponnyns.

Galopp

Det stod ett jätte läckert runt växthus med bord och stol i mitten. Där kunde man gå in och värma sig en stund. Barnen som sprang runt tyckte det var så fräckt med vindruvorna. Med tanke på hur många som var inne och tittade är det helt otroligt att frukten och grönsakerna fick hänga ifred. Ett sådant runt skulle jag vilja ha, men gubben knorrade med desamma och tyckte ett traditionellt var bättre. Det lät väl bökigare att bygga kan jag tänka mig. 

Min trädgårdsmästare.

Dagens bild är en trädgårds dekoration. Jag köpte två söta figurer när jag var med Rosa igår. Rosa påminde mig om att jag skulle skriva upp vad växterna jag köpte heter, så jag inte står där traditionellt och undra vad tusan växten hette. Jag köpte en Dipladenia San och en Dipladenia hybr Rubinia. Det tog ett tag innan jag hittade information, men det verkar vara en tålig växt. Jag köpte dem på plantagen, men det är inte alltid att namnen på växterna stämmer riktigt. Det vanligaste namnet på blommorna är Mandevilla.

Växter

Rosa skickade meddelande till mig i morse att hon skulle in till backa plan och titta på kläder. Hon hade hittat en affär som säljer kläder i små storlekar. De var 50% på allt så jag köpte en klänning och ett par byxor. Sedan begav vi oss till Hornbach som hade jätte söta höst dekorationer. Det är nu man skall passa på att köpa olika utgående dekorationer som man kan ha till kärring onsdagarna när det blir dags att pyssla. Köpte in en del från plantagen förra året, det kan komma till pass nu till jul.

Rosa köpte en hel del växter. Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag vill ha det i trädgården. Det finns så många ställen som behöver växter att jag inte riktigt vet var jag skall börja. Men jag funderar att sätta jul belysning i det gamla äppleträdet, så börja på framsidan är kanske inte så dumt. Måla mitt planteringsbord innan vintern är också en grej som blivit åsidosatt. Hum lika bra att göra en lista. De två klätterväxterna jag köpte, skall vara inne men ett par klätterväxter vid de gamla hjulen och plogen hade inte varit så dumt.