... dina symboler här ...

Oj så det blev?

Dagens bild är på himmelen. Den var så vacker igår att jag stannade och tog massor av bilder. Såg inte att min hund Shakira stod på ena sidan av vägen, och jag på andra med rull-linan utsträckt. Då jag hör en moped komma i full fart. Blev så stressad att jag ryckte till så Shakira kom flygande till min sida , istället för att bara släppa kopplet. Den blicken jag fick av henne var inte nådig.

Kullen

Jag hade tänkt fortsätta med garaget när jag kom hem från jobbet, men när jag tittade in så kände jag bara urk på burk inte idag igen. Det första man ser när man kör upp till oss är den här lilla kullen. Det är ett riktigt dö utrymme på tomten som vi inte vetat vad vi skall göra med. För ett tag sedan drog vi fram lite gamla ting vi hade stående och med dagens rensning och plantering börjar det se hyfsat ut på kullen.

Jag skall höra med Rosa om de har fler plattstenar som de behöver bli av med. Det kan nog vara bra att ha det under hjulen och plogen så det blir lättare att klippa runt. En del växter behöver flyttas från trädgårdslandet, vi satte det där när mamma blev dålig. Det var så varmt i början på sommaren att det var lättast att samla allt på ett ställe.

Jag har äntligen börjat få struktur på mina blommor och vad det är för sorter jag vill ha, det tar väl ett tag innan jag får allt att funka och bli mer lätt skött men nu känns det som vi är på väg i alla fall.

Favorit huset.

Dagens bild är från Kokhuset. Det lilla huset kommer att bli så sött när det är klart. Vi försöker bevara de gamla husen så mycket vi kan, men det är så omfattande renoveringar att vi har fått köra lite billigare varianter, så som plåttak. Det är lite synd, men hellre plåt än att det drar ut på tiden för att pengarna tryter.

Tömning

Jippi! Min onsdag! Garaget var fullt av saker som skulle slängas. När vi köpte gården så frågade de förra ägarna om det var okey om de fick lämna lite bräder och så? Eftersom de var gamla och vi fick flytta in lite tidigare än beräknat, så tyckte vi det var okey. Det var väl egentligen det dummaste vi har gjort, det och låtit kompisar ställa in saker i de olika byggnaderna. Shit efter 10 år har vi fortfarande inte fått tömt, utan det har snarare fyllts på. Vi blev nästan klara idag, jag får ta och fortsätta fylla lastbilen så fort den är tömd.

I dag slängde vi grovt, även sånt som jag normal sparar på. Rosa hade lite rolig åt att jag och Elvy stod och mesade, så fort vi såg en spindel. Men det var ju inga vanliga spindlar, de var ju skit stora och relativt snabba. Men i gengäld såg Rosa inte så munter ut när det kom gigantiska skalbaggar. Det fans gott om båda djurarterna så vi slängde med en rasande fart så vi kunde sikta in oss på god middag istället. Helt suveränt att få detta gjort, hade vi inte kört våra onsdagar hade väl skiten legat där för evigt.

Höst förberedelse

Rännorna som Claes-Olof satte upp vid stallet funkar kanon, det börjar redan se bättre ut där hästarna skall in. I dag la vi på första lasset torv och skall lägga på lite mera om några dagar. Jag vill se först var det sjunker mest och om vi eventuellt behöver gräva ner mera dräneringsrör. Bellman har haft problem med en spricka vid strålen, men det börjar se bättre ut nu. Kommer det att regna flera dagar får de vara inne på nätterna så hovarna får chans att torka ordentligt.

Jag tog en sväng runt för att titta så jag inte har fått mera sniglar. När jag fick syn på att den lilla markkrypande Petunian har blivit ruggigt stor. Så jag har tagit skott för att ge Rosa och plantera på andra ställen. ”En vacker och vädertålig petunia med mängder av blommor. Växer först lite upprätt och buskigt men får med tiden 50-80 cm långa revor och ett hängande växtsätt”. Rosa som lyckas med det mesta tog kål på sina, medan min lille blev gigantisk.