... dina symboler här ...

Pepparrots visp med Dijon-senap.

Eter kvarnen körde vi in på  Mariebergs Gårdsbutik och köpte Pepparrots visp med Dijon-senap. Gud vad det är gott. Färskpotatis, örtsalt med pepparrot, örtsalt med senap och pepparrotsgelé hamnade också i korgen, men gelé burken är så söt så jag undrar om inte den hamnar i glasskåpet i köket .

Vi var inne i växthuset och tittade på alla tomater, gurkor och örter. Det kom en liten flicka in rusandes i växthuset med världens parabol ögon. Mamma ett sådant här växthus vill jag också ha. Titta det hänger gurkor här!?  Jag förstår flickan, det var en mäktig syn med alla grönsaker. De stora ört urnorna hade jag gärna velat ha, men frågan är om jag hade använt örterna. De var otroligt dekorativa med sin färgglada peppar.

Sunvära kvarn i Värö.

På hemvägen från Åkraberg stannade vi till vid Sunvära kvarn i Värö. Kvarnen är en åttakantig, spånklädd hättkvarn i tre våningar av sk Holländsk typ. Sunvära kvarn är en sk tullkvarn byggd 1866 och ombyggd till nuvarande form 1893. Den var i bruk fram till 1950.

Den är så himla vacker och idag kunde vi bara inte köra förbi som vi har gjort så många gånger. Det blir alltid att man säger, nästa gång skall jag stanna, men så kör man bara förbi av gammal vana. Men som sagt inte idag. Det var ju så fint runt omkring med de gamla kvarn hjulen som bord och stolar.

Som vanligt var det fika som fattades, men det var mysigt att bara sitta ned en stund. Ägare till kvarnen är sedan 1953 Värö-Stråvalla Hembygds förening. Här var väldigt välskött och fint att gå runt. Stort eloge till alla Hembygdsföreningar som tar tillvara på gamla byggnader så vi har någon kultur att lämna till nästa generation.

Flitiga Lisa

Idag åkte vi till Åkraberg. Jag funderade på om det möjligtvis kunde vara där jag sett silver marton. De hade en stackars alp marton kvar men det var bara en pinne så den vågade jag inte chansa på. Det är så växterna har sett ut efter ett tag hos mig. Huset som ligger vid Åkraberg har gjort så fint i trädgården och fönstret är så fint, men det går nog inte att öppna.

De hade rea på Flitiga Lisan som de bara tog 5 kr styck för. När jag flyttade hemifrån så fick jag en jättestor Flitiga Lisa av Elvys pappa, och då menar jag verkligen jätte stor! han hade haft den i flera år och jag var helt över lycklig. Vi skall inte gå in på hur länge den klarade sig hos mig, hoppas jag har bättre tur med dessa. Det hade varit så roligt att ge Elvy en lika stor som jag fick av hennes pappa.

Vi har funderat på att bygga en damm, men inte riktigt bestämt hur den skall se ut. Något med fontän eller dimma. Åkraberg är ju dammspecialister så det kanske inte är så dumt att fråga dem om råd innan vi kör igång och bygger.

Dimma

Dagens bild är från Åkraberg. Gubben älskar att titta på dammprylarna och han letade efter  som vi såg förra året och gärna ville ha. De hade ingen sådan inne idag, men gubben fundera att åka tillbaka tidigt på morgonen när han kört mig till jobbet. Då kan ha prata med dem i lugn och ro, om hur vi skall gå till väga med våran damm.

Inte stort.

Dagens bild är på ett av fönstrena på Carlstens Fästning. Väggarna är ju jätte tjocka. Efter att ha stulit kyrksilvret i Järfälla kyrka dömdes  Lasse Maja till livstids straffarbete på Carstens fästning i Marstrand 1813.  25 år senare benådades han av Karl XiV Johan, enligt sägnen beroende på att han imponerat stor med sin kokkonst. Under fängelsevistelsen skrev han livsskildringen ”Lasse-Majas besynnerliga äventyr”.