... dina symboler här ...

Slöjdlärarseminariet på Nääs

Slöjdlärarseminariet uppfördes 1880. Byggnaden ansågs vid invigningen vara mycket modern och ändamålsenlig för slöjdundervisningen med rit sal, slöjdsalar och föreläsningssal. På övre våningen fanns sovsalar och tvättrum för manliga kursdeltagare. Delar av detta finns bevarat. Fortfarande drivs här kurser och verksamhet inom slöjd och hantverk.

När vi gick ner en bit i skogsdungen så såg vi massa brännugnar och jag har letat information, men hittar inget. Det kom en rejäl regnskur när vi gick runt här och, ja ni kan ju se kameran gick varm. I byggnaden alldeles ovanför stod en herre och jobbade han vinkade så glatt och jag ångrar mig så in i bänken att jag inte gick och knackade på och frågade vad ugnarna var till för.

Ugnarna var hel läckra att gå och titta på och de verkar vara i gångbart skick. Här hade jag kunnat stå och filosofera i timmar.

Björkenääs uppfördes 1878 som bostad åt föreståndaren på Nääs, Otto Salomon, och hans familj. Huset sägs vara en kopia av en av byggnaderna på den ryska tsarens sommarhem, Lividia på Krim. Huset har använts som lärarbostad och kursgård men drivs idag som ett gästhem. Det är en härligt blå färg runt fönstren, den glömmer man inte i första taget.

Lek huset byggdes 1904 i nationalromantisk stil för sång och danslekar, gymnastikövningar samt samlingar under kurserna. Mellan Seminariet och Lek huset anlades 1906 ett lek fält. Här spelades handboll och basketboll för första gången i Sverige. På lek fältet har midsommar firats med traditionella danser och lekar på samma sätt sedan början av 1900-talet. Här passade Claes-Olof på att ta en paus på verandan.

Tisdagstema : förvaring

Tisdagstema : förvaring Den här gamla skolbänken har jag fått utav Rosa och den står i rummet där vi har datorn. Alla kablar, papper och dator prylar ligger här i. Den gamle kofferten som jag har bredvid förvarar jag mina hobby saker så jag enkelt kan bära med mig om vi skall pyssla på en av våra kärringonsdagar.

Nääs Slott

Nääs Slott blev världsberömt genom slöjdlärarseminariet och ansågs då vara fönstret mot världen. Jag älskar gamla byggnader men Nääs slott tycker jag nog inte tillhör en av de vackraste. Vänhem och Slöjd lära seminariet tycker jag är bland de vackraste hus jag sett, så slottet imponerade inte sådär jätte mycket. Jag skall ta och kolla upp när man kan gå in och titta. Slottet skall ha förmodligen Skandinaviens mest kompletta orörda 1800-tals interiör. Det skall bli intressant att få se det.

Guidade visningar av slottet vid följande tider 2008:

  • 16 Juni – 24 Augusti dagligen kl 12.00, 13.30 och 15.00
  • 25 Augusti – 28 September lördagar, söndagar, helgdagar kl 12.00, 13.30 och 15.00

Stall och ladugården kom till 1829 och 1831. Från samma tid kom även sädesmagasinet numera värdshuset och stallet numera turistinformation och reception för bed and breakfast på Nääs. Båda dessa byggnader är byggda med tegel som togs från markområdena kring Mellan Nääs på andra sidan bron.

Sekretariatet är från slutet av 1880-talet. Det användes som rökpaviljong under seminarietiden. Men från 1903 blev det expedition och bibliotek. Hit gick varje nyanländ deltagare för att anmäla sin ankomst.

Vänhem var ursprungligen sommarbostad för familjen Abrahamson i Gamlestaden, Göteborg. Huset flyttades hit efter att paret köpt Nääs och invigdes 1874 som arbetsskola för flickor. Den vackra glasverandan och den f.d. matsalsbyggnaden används numera till sommarutställningar inom konst, hantverk och slöjd. Den här byggnaden är helt otrolig vacker, här kan man snacka om snickarglädje, den måste bara ses. Den finns ingen bild som kan göra detta hus rättvist.

Allt bröd bakades här under seminarietiden. Liksom de flesta bakstugor från denna tid byggdes huset friliggande av brandsäkerhetsskäl. Skallsjö-Nääs Hemslöjdsförening som arrenderar bakstugan bakar stenugns bröd vissa helger under sommaren. Det är även de som har rustat upp bakstugan.

Nääs Snickeriverkstad

I dag åkte vi till Nääs slott och det var tänkt att Tore och Rosa skulle med, men de behövde jobba på garaget. Det kändes lite bakvänt att inte ha Shakira med men vi skulle eventuellt gå in i slottet, och låta henne sitta i bilen så länge ville jag absolut inte med tanke på att jag glömmer bort tid och rum när jag har kameran med. När vi gick runt och tittade i den vackra miljön kände jag att det var riktigt gott att killens båtmotor la av. Det var väl kanske lite synd om honom, men f-n vad båten lät högt när han körde fram och tillbaka. Toleransnivån har väl blivit lite sämre med åren.

Vi kikade in på Mulle Mecks Snickeriverkstad och det var i gammaldags stil och riktigt hantverks arbeten. De sålde handgjorda leksaker och gammaldags godis. Sen visade de upp olika öppna spisar och kakelugnar. De hade gjort genomskärningar så att man kunde se hur piporna gick och hur det byggdes upp förr. Det var riktigt intressant att gå runt och titta.

Claes-Olof blev så himla förtjust i tegelmuren de hade byggt. Det kanske kunde vara något att bygga här på gården? Vem vet! Vi gick bra länge därinne och glömde av att kolla när man kunde gå in i slottet. Vi körde upp, men det var redan stängt så det blir till att åka igen och då släpar vi med Tore och Rosa vare sig de vill eller ej.

Vi gick runt lite men beslöt oss för att gå in och fika i värdshuset istället. Wow, det var hel mysigt. De hade en sådan fin midsommar buffé, den kunde jag bara inte låta bli att fotografera. Det var roligt att se så många familjer och ungdomar. Övervåningen var full och halva undervåningen. När jag gick runt i parken blev jag så förvånad över alla byggnader. Stallet är det enda jag minns från skolan. De andra byggnaderna får jag skriva om i morgon för nu åskar det och det blir till att stänga av nätet.

Midsommarn är slut och hösten närmar sig

Dagens bild är på när ett gäng gubbar tar ner Nääs midsommarstång. Det var ett himla dividerande fram och tillbaka om hur de skulle gå till väga. Det knakade ganska rejält i stången när de sakta sänkte ner den. Men precis innan vi gick tog gubbarna ytterligare en diskussion om hur de skulle fortsätta så då passade vi på att åka hem. Förmodligen håller de på ännu och dividerar, men i ärlighetens namn så gjorde de ett kanon jobb. Den väger ju en hel del.