... dina symboler här ...

Loftet

Dagens bild är på vårt loft fotograferat tidigt på morgonen när jag gick upp för att fodra hästarna och gå på snigel jakt. Vid denna tidpunkt trivs jag som bäst i trädgården. Det är blött i gräset och allt börja så sakteligen vakna till liv. Hästarna är oftast på ett väldigt gott humör och sträcker och tänjer på sig åt alla håll och kanter. Vissa dagar ligger de kvar en liten stund i dubbel boxen så man kan sitta i mellan dem innan de reser sig och vill ha mat. De stunderna är obeskrivligt mysiga och det är risk att man fastnar hos hästarna och kommer försent till jobbet. Shakira rusar runt och letar efter Fimpen som oftast sover i stallet på nätterna. Hon verkar också trivas ypperligt på morgonen. Bilden är gjord med lätt lomo effekt.

Busen

Jag hade tänk att dagens bild skulle bli en blomma från min trädgård. Av gammal vana tar jag med mig kameran när jag går upp till stallet och fodrar, men oftast är jag alldeles för långsam med kameran. Fimpen vår yngste katt ligger alltid på pläden som jag har på sadeln. Det ser så roligt ut när han sträcker på sig i en båge, han är så otroligt lång i kroppen. Det hade kunnat bli ett bra vardagskort men det blir att jag kelar med honom och glömmer ta kort. Edgar mellan katten är fullständigt fyrkantig, framförallt när han visar magen. Han hade passat perfekt att ha med när det var fyrkantigt på tisdagstemat. Sist men inte minst har vi gamle Busen som är luggsliten och lite flummig. Med sin extremt starka personlighet har han blivit allas favorit. Så korten blir på honom. Det satt mördarsniglar på mina blommor och jag gick runt och började mosa dem till höger och vänster fy fa…. vad jag är trött på dem. Så när jag fick se Busen sitta på trappen och dricka vatten ur fatet så tänkte jag att ha är betydligt trevliga att ta kort på än blommor med mördarsniglar på.

Valborg

Eftersom Rosa var borta förra onsdagen i Gävle, så tyckte vi att hon kunde hålla i kärringonsdagen. Men det var Elvy som var den stora inspirations källan idag. Hon föreslog en tur till Wendelsparken i Mölnlycke först. Där gick vi runt och tog oss en fika. Hon som höll i eldandet hade väl varit lite väl energis med vatten hinkarna. Brasan tog sig knappt och slocknade sen ned till allas besvikelse. Det var ganska kyligt så vi åkte vidare.

Elvy tog oss nu till Safjället som är ett naturreservat på 87 hektar. Det är ett av utflykts målen jag har velat göra så jag blev jätte glad när hon föreslog att vi skulle dit. Där kan man verkligen snacka om utsikt och brasa, jösses det märktes att det var brandmän som höll i den. Riktig eld, ingen behövde tjata om att hålla avstånd det var alldeles för varm för att inte börja baka undan på behörigt avstånd. En klar jackpott och det skall bli spännande att få se fjället en dag igen.

Tusen Tack Elvy för en jättefin upplevelse.

Vid mitt jobb

Bilden idag är taget utanför mitt jobb. Där växte en liten skogsdunge och två små perfekta granar som jag spanade in varje jul. Jag hade tagit ledigt en vecka från jobbet och när jag kom tillbaka var det fullständigt renrakat och en mängd grävmaskiner och lastbilar höll på att jobba för fullt. Jag har tänkt ta kort varje dag men glömt kameran, jag är så himla morgon trött. Det är helt otroligt hur fort de jobbar. Hux flux så står det väl en fabrik där ute på platån. Bilden är mixtrad med i Photoshopen. Lärde mig tekniken efter en bild jag blev så förtjust i på Tisdagstemat när det var svart/vit.

Tulpanen

Dagens bild blir den enda tulpanen som finns på gården. Den hittade jag i går ute i hagen, förmodligen är den från den tiden då det var odlingslotter i mitten på hagen för över 10 år sedan. Jag tycker det är roligt att fotografera blommor men skulle vilja lära mig mer teknik. Det hade inte varit dumt att kunna arrangera blommorna och våga mixtra lite mera. Den här stackars tulpanen har legat på gubbens svarta byxor för att få rätt look, varit i olika vaser och sist i en ner vattnad trasig gjutjärns gryta. Jag tog mängder av kort men är inte riktigt nöjd. Det var svårare än jag trodde att få till ett hyfsat kort på en ensam tulpan. Hm på fotoguiden menar han på att man kommer att vilja ta mindre arrangerade bilder och mera bilder i flykten. Det ser jag fram emot. Det är något jag behöver lära mig, min Canon kan inte ta serie bilder och jag har inte fått kläm på att fotografera när djuren springer utan de blir fortfarande jätte suddiga.