... dina symboler här ...

En kanon dag

Rosa ringde i morse och frågade om vi skulle åka till hennes föräldrar som bor strax utanför Ullared. Vi skulle egentligen åkt i går men det snöade och blåste så våldsamt att vi inte vågade åka iväg. Men idag bar det av och vi passade på att hoppa in på Gekås samtidigt när vi ändå kör förbi. Passade på att köpa ett vintertäcke till Bellman som bara haft regntäcke och filtar under. Vi blev så himla förvånade över allt folk , Gekås är ju stort med en jätteparkering och nu var det var smockat med folk. När vi gick där och snurrade runt bland alla fina och roliga påskpynt så sa de på högtalarna att Frida och Sibel från melodifestivalen skulle stå vid herravdelningen. Tyckte väl att där var ovanligt mycket barn och ungdomar på Gekås.

Vi tog oss en sväng in på Granngården och där fastnade vi för alla läckra drakar, värmeljus, änglar och pyssel med mera. Till sist sa jag till Rosa att vi måste gå om jag inte skulle ruinera mig fullständigt. Men vad roligt det var att kunna gå i lugn och ro.

Mycket nöjda med våra fynd åkte vi vidare till Alf och Ingbritt. När vi kom fram blev vi bjudna på spagetti och den godaste köttfärssåsen i manna minne . Jag fick verkligen behärska mig för att inte äta upp hela kastrullen och då snackar vi om en jätte kastrull. Sen jag slutade röka så har jag gått upp nästan 6 kilo och fortsätter jag att gå upp i denna takt kommer jag ju att rulla fram till sist. Vi gick runt i trädgården och tittade på de olika blommorna och vi fick skott på vide. Vi funderar på att ha en kärringonsdag där till sommarn eller när Ingbritt behöver hjälp med att ställa i ordning växthuset. Jag har verkligen haft en kanon mysig dag och hoppas att min lediga vecka fortsätter i samma stil.

Tusen Tack Rosa, Alf och Ingbritt för en kanon dag

Porslinsmålning

Porslinsmålning hos Elvy. Porslinsmålning är något jag aldrig har testat innan. Vi brukar få muggar, klockor och tavlor av Elvy som hon har målat i porslin. Jag har varit nyfiken men det blev så att jag målade på tyg och Elvy på porslin. Jag ville prova att göra min egen mall men ångrade lite att jag inte tog en färdig mall, jag tyckte de såg så stora ut eller verkade alldeles för pilliga och trodde min skulle vara lättare att göra. Men både jag och Elvy blev förtjusta i Rosas stora kanin som täckte muggen.

Det var roligt att se Rosas glädje, hon brukar annars vara den stora skeptikern när vi pysslar med sådant hon inte har gjort innan. Det blir nog så att Rosa sitter på kvällarna och gör muggar hädanefter. Rosa berättade att Rusta skall ha ett sett med mugg och färger. Det kan vara kul att testa att måla lite mera i porslin. När barnen var små så pysslade vi nästan jämt.

Tisdagstema: elektrisk

Tisdagstema: elektrisk Jag tänkte först jag skulle fotografera mina favorit lampor eller datorn men det har jag gjort förut. När vi flyttade in på gården för ca 10 år sedan så fungerade de här lamporna. Den första lampan sitter i rot källaren som är väldigt låg och det kändes jätte läskigt att man gick i trådarna med håret. Den andra sitter i kokhuset som nu skall renoveras. När vi hade en elektriker som gick igenom vår el så kopplade han ur allt som var gammalt, trådhöljet var så gammalt att det bara smulade sig om man petade på det.

Vad hände???

Snacka om att jag blev stressad när jag vaknade i morse och såg all snö . Jag hade ju rakat mina hästar och bara ett helt täcke kvar. När jag öppnade stalldörren ut medan jag mockade så tog sig Beethoven en sväng i hagen, men han såg helt chockad ut när han såg snön och kände kylan och for in i stallet som en kattapult. Det var första gången jag har sett honom frysa och det var inte nådigt han frös. Fick lagt på honom vintertäcket och stängt stalldörren igen. Bellman som inte var ute så länge blev varm väldigt fort och kopplade av med höet så de fick vara inne tills jag kom hem från jobbet. Det första jag gjorde var att köpa ett nytt täcke till Bellman.

Shiit vad hände med våren??  Jag sådde massa fröer igår och gubben sa ändå till mig att inte ha så bråttom med tanke på att det bara är mars. Inte nog med att jag inte fick drivit upp några tistlar, nu frös väl min ängs mix åt skogen också.

Den enda som var riktigt lycklig idag var Shakira som älskar snö. Jag har så lite vinterbilder så jag passade på att gå runt och fotografera. Medan jag fyllde på vatten till hästarna så passerade ett rådjur hagen och den var en så klassit vacker bild och jag försökte hinna med att fotografera innan den försvunnit ur hagen. Den började springa när den fick syn på mig och jag ville inte skrämma ut den i trafiken så det blev inget idylliskt rådjursbild fotograferat idag. Det blir till att gå in, tända en brasa och koppla av i kväll. Hoppas att det inte kommer mera snö.

Födelsedag

Födelsedag och Claes-Olof kom hem med en jätte fin tårta. Känns helt suveränt att det är fredag och jag bara skall koppla av i helgen. Vi skall eventuell gå på Tur mässan och titta på olika resor, men det blir nog ingen resa i år heller utan vi fortsätter att lägga pengarna på att renovera gården istället. Vi har beställt massor av växter och skall försöka röja färdigt det mesta i år. I dag fick jag ännu mera fröer och det skall bli spännande att börja med trädgården.

När vi var i Oslo fick jag massor av fröer från min syster och idag kom det en packe till. Funderar på att plantera alla ängsblommor längs muren så det blir lite liv och inte så mycket sten. Murarna avlöser ju varandra och det är lite dominant att se på, så lite blommor som livar upp blir nog kanon. Jag fick en väldig fin röd-vit Akleja som kan bli läcker med Silver Martonen. Elvy och Rosa kom med en jätte kruka och en mysig trädgårds bok med mängder av tips till trädgården.

Claes-Olof köpte också en jätte fin orkidé och en glasburk med karameller som förmodligen är slut innan helgen.