... dina symboler här ...

Nostalgi på RK

Jag och Monica har varit och ridit idag uppe vid Tulebo. Jösses vad det var förändrat. Det fanns nästan inte ett enda träd kvar runt sjön och det byggs hus så det knakar. Det finns mängder av hästar i Tulebo och väldigt få vägar kvar att rida på. Kommunen snackar om fler ridvägar men som vanligt är det bara snack. Visserligen finns det fina ridvägar i Mölndal som Bunketorp och Ängårdsberget, men man skall ju kunna ta sig dit också och det är ju värre om man inte har en transport. Skall bli spännande att se hur mycket de har byggt till sommaren.

Elvy ringde för en stund sen och undrade om jag inte hade köpt något på RK, jag brukar ju lägga ut bilder på vad jag hittat för skoj. Både Rosa och jag hade glömt kameran och det var lite synd nu när de hade möblerar om. De hade gjort mera plats och de var väl inte riktigt färdiga ännu men jag tyckte nog det var lättare förut att se prylarna. Nu gick man in mellan hyllor och kom det fler folk så blev man liksom instäng mellan hyllorna. Frånsett det så var det en förbättring. Jag köpte lite mera krukor och den här söta dockan. Annars gick jag mest runt och hade nostalgi kickar.

Kollade dockan och det står Tregaarden’s Julehus på lappen. Men de verkar bara sälja jultomtar. Är det någon so känner igen dockan får ni gärna lämna en kommentar. Söt är den i alla fall.

(( Dukken er utgått i fra vårt sortiment. Husker desverre ikke prisen, men den ble solgt hos oss i midten av 90 tallet.))

Elvys kruka

Nu har Elvy blivit klar med sin kruka. Jag tycker den blev hel mysig. Nu skall hon sätta färgade sten på korallerna så hon får lite mer struktur på krukan.

Jag har sökt på nätet efter hur man skall gå till väga för att göra servettdecoupage. Det var egentligen det vi skulle ha gjort min förra kärringonsdag men jag han inte fixa tillbehör. Nu har jag läst på och skall se till att ha grejorna klara till min onsdag om 3 veckor. Har hittat mängder av tips på vad man kan klistra servetter på. Tegelpannor var ingen dum idé med tanke på hur många jag har liggande sen vi plåtade stall taket. Man kan göra ljushållare av dem eller bara tavlor.

Min kruka

Jag hittade den här animeringen när jag gick igenom länkarna på denna sida. Jag tycker den passar så bra in på våra kärringonsdagar. Det började med att vi bara fikade och gick mer och mer över till att hjälpa varandra med det man inte riktigt hinner med, eller bara mysa och pyssla tillsammans. När vi valde mallar till våra krukor ville jag absolut ha denna på min kruka. Jag har inte bestämt mig ännu om jag skall ha någon text.

Jag ändrade om färgerna lite och förenklade mallen så mycket jag kunde, men jag skall nog börja med lite mindre krukor och lättare mallar. Ringde och pratade med Elvy förut och hon satt och slet med sina fiskar. Skall bli jätte spännande att få se hennes kruka.

Krukmålning

Då var det kärringonsdag hemma hos mig och jag tänkte vi skulle måla krukor. Måste varit riktigt optimistisk idag om jag trodde jag skulle hinna måla mer än 1 kruka. De som han färdiga idag var Rosa och Monica. Vi började med att leta efter bilder som vi skulle ha till mall, då min internet Explorer la av. Rosa sa till mig att så går det när man skall testa betaversioner. Jag hade internet Explorer 8 i och fick avinstallera den så vi skulle komma igång med mallarna i dag. Jag bestämde mig ganska snabbt för en bild med 3 skvallerkärringar som sitter på en bänk. Monica ville ha en döskalle och Rosa trädgårdsmotiv. Elvy ville först ha indianer men gick över till att måla clownfiskar.

Rosa har verkligen blivit en hejare på att måla för jag han knappt med att göra mallen innan hon var färdig med sin kruka. Monica och jag hade varit ute en sväng med hästarna på dagen och jag undrade om hon ville följa med som rådgivare till Rusta och välja pennor som jag glömt att köpa. Jag blev sugen på att lägga lite lim och strö ut färgad sand på vissa ställen på krukan. Men det får bli i morgon för jag hann bara mallen idag. Pennan gick inte igenom ordentligt utan jag fick rita bitvis på måfå. Hm det kanske inte blir 3 kärringar på en bänk när jag är klar.

När Elvy hade kämpat en bit men sin mall så frågade hon var jag hade gjort av min pappas egenbyggda ljus låda var. Jag brukade använda den flitigt när jag gjorde målningar på barnens kläder när de var små. Det var så typiskt att jag gått upp till loftet med lådan, det blev till att springa och hämta. Elvy skulle ju rita mängder av fiskar och koraller så ljus lådan var nästan ett måste. Hon han heller inte färdigt utan tog med sig färgad sand och får fortsätta hemma. Nu skall jag sätta mig och måla vidare på min kruka, den lär nog ta ett tag innan jag blir klar. Rosa har en bild på de 3 kärringarna jag skall måla, glömde ta kort på bilden.

Vacker vinterdag

I går när jag vaknade så snöade det och hade snöat i mängder. Beethoven rusade ut och rullade sig i snön innan han började busa runt med Bellman. Jag blev jätte sugen på att ta ut dem men tittade bort mot kulturstigen och där gick folk och flanerade med lösa hundar. Typisk en sådan där fin dag då alla var lediga och kom på att de var hundägare. Är så himla trött på folks gnäll om hästarna. Nu är ju marken så pass hård att de inte gör så stora hov avtryck. Shakira rusade runt och var helt överlycklig och försökte fånga all snö som åkte ner från stall taket. Vi tog oss en tur på slingan, lika bra att passa på att fotografera när det är så mycket snö vem vet hur länge det får ligga lika bra att passa på och njuta.

Rosa ringde och frågade om jag skulle med och pynta gravarna. Jag har varit lite slarvig med att besöka min pappas och brors grav så det känns bra nu när vi påminner varandra och gör det tillsammans. Rosas farmor ligger på Västra Kyrkogården i Majorna i Göteborg. Det är nog den största kyrkogården jag har sett, fattar inte riktigt hur Rosa hittar. Det gamla kapellet är jätte vackert och vägen till kyrkogården var full av gamla byggnader. Vi funderar på att ta en promenad bland gatorna och fotografera och leta information om historierna bakom byggnaderna. Det ligger också ett koloniområde som ser ut som den på tv:n ( Koloniområdet  Iris). Så är det någon internet surfare som har en kolonistuga där så kommer vi gärna på besök. Det ser otroligt mysigt ut därinne och det kanske är något att satsa på när man inte orkar med gården längre.