... dina symboler här ...

Animerad collage

Jag har sett en del göra animerade collage och testat att själv göra en. Jag har inte lyckats fram till nu, jag har inte hittat något enkelt tips. Det var i Image ready som det strulade sig för mig, hur jag än försökte kunde jag inte spara den i Gif. Spindeln som är animerad. Jag hade glömt trycka så rutan försvann runt bilden och då går det inte att spara den i Gif. Satt en bra stund och velade innan jag kom på det. Det bästa är nog att göra en enkel animering först och sedan testa collage. Men det är kul att prova olika grejer och förr eller senare så lyckas man.

Rosas farstukvist

Japp tillbaka till Rosas farstukvist. Vi lagade hålen med fog skum och gulfiber, jag tycker det blev riktigt bra med tanke på att väggen hade släppt ganska mycket. Sen satte vi upp panelen och Rosa jag stod just och diskuterade hur mycket vi lärt oss av det vi gjort ( vi var väl lite kaxiga) när vi tittade ner så hade vi mätt åt skogen, det var bara att göra om. Sedan tog vi andra sidan och tyckte att den var så mycket lättare, men lika sådär mätte vi fel. Det var tur att Tore skötte sågningen annars hade vi nog hållit på hela natten. Men när vi var färdiga så blev det väldigt fint.

Svart/vit

I dag är det svart/vit på Tisdagstemat och jag tänkte jag skulle lägga upp en bild på när Elvy och jag gick på fotokurs i skolan. Vi tog kort i mängder och framkallade själva. Sprang upp och började leta men fick ganska snart lägga ner det på grund av all skit man samlat på sig genom åren. Jösses jag skulle behöva ta en kärringonsdag som Elvy och få hjälp med att tömma. Jag har inte använt grejerna på flera år så varför inte bara slänga och skänka bort grejerna. Det fick bli en bild på ett blåbär som jag tog i Sandsjöbacka. Jag såg ett så fint svart vitt kort på nätet , och jag sökte på hur man går till väga för att göra så här med korten. På denna sida finns det en kanon video att titta på (Bildbehandla.se)

Min kameraväska

Nu har Rosa kommit tillbaka från Turkiet och hennes katter är överlyckliga. Tuss hankatten som fick vara ute ganska mycket, for omkring som tok i hennes rabatt och skuttade upp i luften som om det var en svärm av små monster som han måste fånga. Han är en extrem tjötig katt som hade fullt av i konstiga läten för sig när Rosa försökte berättade hur de haft det i Turkiet. Det var härligt att se hur lycklig han var över att de var hemma igen. Morris sprang mest runt och sträckte förnöjt på sig medan den lilla korven satt och kikade över låd kanten. Jag fick den här suveräna kameraväskan. Precis vad jag behövde, har gått och knorrat ett tag att jag behöver en kameraväska men inte fått tummen ur till att köpa en.

Det börjar bli så kallt på kvällarna att jag inte vågade ha ute min Voody Lily så jag planterade om den och satte in den. De små bladen som kom upp verkade vara frysskadade. Vete tusan vad det blir av den här konstiga växten men tuff är den .

Sandsjöbacka

I dag åkte Elvy och jag till Sandsjöbacka med hundarna, Elvy mindes bara hur det tråkigt hon hade tyckt Sandsjöbacka var när de var på utflykt med skolan. Platt och eländigt med bara massa ljung. Jag och gubben brukade gå här jätte ofta med vår första hund som var han ilsken men funkade fint med fåren som går lösa här.

 

Jag tycker vi fick oss en härlig promenad och visst är det massa ljung och ganska platt men man kan gå längs sjön i mitt i urskogen också om man tar den halvstora slingan. Den stora slingan ville jag inte gå för jag tycker det är lite läskigt att gå bland korna. Korna kan vara ganska nyfikna och påflugna, då är fåren bättre att passera de står bara tittar i flock.

 

Det finns gott om trappor och broar man skall passera och det är bra träning för hundarna, men varken Alfhild eller Shakira reflekterade något nämnvärt utan gick lugnt över. Hade med en annan kompis för ett par år sedan som fick bära hunden över alla trappor och som vägrade att gå på de smala långa broarna utan klafsade hellre runt i dyngan. Kompisen var inte speciellt glad efter den promenaden. Men jag tycker här är väldigt vackert och framför allt rogivande att promenera runt. Här finns mängder av svalor och det ljudet var det enda vi hörde.