... dina symboler här ...

Charmig

Tisdagstema: Charmig Charmig tycker jag att min gris Babe var. Nu gick hon bort förra året och är otroligt saknad. Funderade ett tag på att skaffa ny gris, men jag tror inte det blir riktigt samma sak. Vi köpte Babe som en minigris men det visade sig vara ett kanadensiskt hängbuksvin som blev ganska stor. Vi hade henne inne de första åren men flyttade sedan ut henne vid stallet. Babe var en väldigt bestämd dam som tyckte att man skulle gå och lägga sig klockan 9 prick och helst då hela familjen. Hon ville inte gå upp för trapporna och lägga sig själv så varje kväll var det ett himla grymtande och bökande på oss innan hon gav upp och la sig. Anledningen att vi flyttade ut henne var att hon inte ville gå ner själv på morgonen, så hon läckte i trappan när hon väl gick ner. Grisar är mycket renliga djur och vi såg att hon tog illa vid sig om hon gjorde en olycka. Vi diskuterade ett bra tag om vi skulle låta henne bo vid stallet men det kändes så fel att ta ut henne när ho var van att bo inne. En dag hade hon hittat medicin skåpet och stoppat i sig tabletter till max. Hon for runt i köket på ett strålande humör hög som ett höghus, men var inte lika munter när tabletterna började gå ur kroppen. Hon tog sats och försökte ramma köksluckan som en
bulldozer. Vi spikade fast köksluckan men hon gav sig inte och härjade på bra i köket.

Vi flyttade ut henne vid stallet där vi byggde en koja som hon kunde gå in i och en ordentlig bädd. Vi gjorde en halv dörr så hon kunde gå in och ut som hon ville. Skall erkänna att jag hade bra svårt att sova den natten och trodde att hon skulle skrika hela natten. Hon kom ut sömndrucken på morgonen och gick ut i köksträdgården och gjorde sin morgon bestyr och var hur nöjd som helst. Att ta ut henne var det bästa beslut vi gjort, nu behövde hon inte hålla sig, för att hon inte ville gå ner för trappan själv. Vi fick en betydligt lyckligare gris och hon höll sig oftast på gården. Det var en period som hon jagade motorcyklar men den perioden var ganska kort. Grannens hundar som stod i hundgården var i och för sig roliga att reta ibland men annars så höll hon sig som sagt på gården. Jag skulle kunna fylla hela bloggen men knasiga episoder som grisen har varit inblandad i, men medicin skåpet, motorcykel jakter och följa John med pizzabuden är det som har etsat sig fast mest. Pizzabuden glömmer henne aldrig och det tog ett bra tag innan de vande sig att hon var supersnäll och riktigt lydig. Jag fick mig ett gott skratt när jag tittade ut och fick se pizzabudet med kartongen på huvudet springa runt vid kokhuset, med en lycklig gris hack i häl som trodde att piazzan var till henne. Han lärde sig till sist att det bara var att säga NEJ BABE så stod hon stilla och han kunde passera, hon grymtade visserligen en hel del när inte pizzan var till henne men stod snällt kvar.

Lill korven

Jag var hemma hos Rosa och tog nya bilder på den lilla korven. Då Rosa ringde och kollade läget och undrade hur det var med katterna. Jag berättade att den hade kravlat sig ur lådan igen och att jag hade öppnat så Morris kunde röra sig fritt ett par timmar. Hon undrade hur det gick med trappan!? Jösses jag hade alldeles glömt bort trappan.

Nu far visserligen inte den lilla korven fram som en torped, men ändå! Hur tusan kunde jag glömma bort trappan? De får vara inne i Fredrics rum tills Rosa kommer tillbaka och kan ha bättre uppsikt. Gottegrisarna i Turkiet skulle åka ut på båt utflykt i morgon, man blir ju jätte avis med tanke på vårt väder vi har haft det sista ( blåst och regn).

Rogers gräsmatta blir ansad

Vår åk gräsklippare är på lagning så jag satte upp hästarna på Rogers gräsmatta så den blir ansad. Passade på att gå igenom stallet så jag kunde hålla koll på hästarna. De brukar inte gå ut men muren är på vissa ställen i deras knähöjd och bara till att kliva över. Det är ingen el i trådarna som vi drar runt blommor och avskärmar så de inte kan ta sig upp på Rogers altan. Beethoven brukar gå in och snoka så fort han ser en öppen dörr eller om något verkar spännande, han brukar visserligen röra sig ovanligt smidigt och ha sten koll så han inte river ner grejer. Men vem vill ha en häst i köket? Glömmer aldrig när han var inne i vårt kokhus, där är smalt och rummen ligger i etage med snedtak. Nu vet jag i alla fall att golvet håller och inte behöver bytas ut. Tog ett krafttag och dammsug i stallet, så inte folk får för sig att jag föder upp spindlar därinne. Normalt så dammsuger jag 2 gånger om året, men har slarvat med detta i 1/5 år och det märktes. Usch spindlar är det värsta jag vet och nu hade jag mängder i stallet.

När jag satt och kollade en film så hördes ett himla dunkande och jag gick ut och får se hästarna busa runt som tokstollar på Rogers tomt. Helt otroligt att de inte bara fortsätter över muren när de har sådan fart. Shakira och jag satt en bra stund på muren och kollade medan de härjade runt. Bellman försökte lukta på Shakira men hon tycker fortfarande att han är en stor klump som man bör hålla avstånd till. Det är bara när jag har precis fodrat dem och de står och äter som Shakira går riktigt nära dem. Hon har märkt att de är matvrak och ruggigt fixerade vid maten och inte märker när hon är nära dem.

Rosas kattunge

Jag passar Rosas katter när de är på semester, jösses vilken liten korv kattungen har blivit. Det hade ramlat ner en kudde i katt lådan så Morris hade tagit ut ungen. Händer det igen så får jag möblera om där inne så inget går på tok. Kattungen är väl ca: 3 veckor nu och börjar kräla runt en del, så det är bra om den kan hålla sig i lådan och inte på utsidan. Garderoben är ganska stor med massor av bråte och det kan bli svårt att hitta den om den krälar runt därinne.

Slingan

Rosa den gottegrisen är i Turkiet och har det bra. Så det blev jag och Elvy som fixade till slingan idag. Jag har låtit hästarna gå på en del av slingan och beta men sidorna hade växt igen och jag saknar att promenera där innan jag åker till jobbet. Shakira är van vid att kunna sniffa runt obehindrat när vi är ute och promenerar. Hon har vant sig vid att jag ibland stannar till och fotograferar och att hon då skall stanna till och vänta till jag är klar. Så när Shakira hittar något spännande att lukta på så brukar jag stå lugnt kvar och vänta till hon är klar. Jag tycker detta har varit kanon och funkat jättebra, tills jag går med min kompis och hennes hund som är vana att när man promenerar så promenerar man. Och det har varit lite bökigt på morgonen när man är jäktad och hon tycker det finns för mycket spännande att lukta på istället för att göra morgonbestyr. På slingan är hon van sedan liten att man gör det man skall och sedan går in och kopplar av. Hon har blivit skeptisk att gå på slingan sedan hon fått sig ett par pärlor av el tråden och det har varit väldigt trist då vi har haft många roliga tränings pass och bus stunder där.

I dag var det Alfhild som fick sig en pärla och blev rädd. Elvy stod och körde trimmern i samma veva så Alfhild vågade sig inte tillbaka förrän vi stängt av den och gått över till att lia i stället. Jag drog om tråden så man kunde promenera på hela slingan igen. Alfhild hade gått med mig runt när jag drog tråden, så hon blev helt överlycklig när hon fick syn på Elvy på andra sidan. Shakira hade hittat något som luktade i hennes nos mumma, men i våra näsor definitivt något annat. Hon rullade sig flera gånger i detta så det blev till att ta en bad paus innan vi fortsatte. Det var härligt att se Shakiras glädje igen, undan för undan när vi busade runt på slingan och hon jagade runt med Alfhild. Det var viktigt att få henne att gå slingan runt utan att gena och försöka springa hem.