... dina symboler här ...

Tömning och Tillplattning hos Rosa

I dag tömde vi Rosas lillegarage, det var i ett bedrövligt skick och stank mögel så man blev yr i mössan. Helt otroligt vad mycket skit man samlar på sig och staplar upp. Synd att lillegaraget var så dåligt för Rosas barn och mina har använt det som soltak när de har badat i poolen, nu får de leta upp ett nytt ställe att sola på. Deras nya garage är inte tal om att de får klättra upp på, det är för högt.

Det verkade som hela Kållered och Lindome hade kommit på samma idé, att tömma och röja denna härliga eftermiddag. Vi blev lite matta när vi såg kön, men började så smått gå bort med skräpet. Det var bara de tunga grejerna kvar när vi väl kom fram, så det gick riktigt smidigt trots allt.

När vi kom hem till Rosa igen väntade en god sallad och vi satte oss att äta med god aptit och ett glatt humör. Monica var så gullig att hon åkte upp till mig och fodrade hästarna, så slapp jag att göra ett avbrott i arbetet.

Det var härligt med mat och vila innan rivningen av lillegaraget. Vi satt och diskuterade fram och tillbaka vilket sätt som var det bästa att riva det. Gamla ting har ibland en tendens att falla åt fel håll och vi ville inte att det skulle falla för nära huset.

 Vi skalade av allt och det såg ut som om vi skulle nysa samtidigt så faller det som ett korthus. Men nog tusan var det en balk som var hyfsad fri från röta och den var seg som attan.

 Upp röjning och lägga allt i högar så det blir smidigt att köra bort.

 Vilken härlig plats det blev! Rosa vill sätta polen här, låter kanon nu vet jag var jag skall semestra i år. God mat finns det, en husvagn och pol, vad mer kan man önska sig? Jag kommer vecka 28,29 och 30.

Skit, Skit, Skit

Jag har kört skit nästan hela dagen, liten kaffe paus när Rosa kom på besök. Det var tur att Rosa dök upp, kom på mig själv med att göra hyllavsatser i gödselhögen, som om jag skulle vilja sitta där när jag blir trött?? Blev nog lite för mycket sol där ett tag skulle jag tro. När man hälsar på hos äldre så brukar de ofta ha många sittplatser i sina trädgårdar och när jag var yngre så tyckte jag att de nog var lite nojiga med sina sittplatser. ( Det var då det) Nu har vi själva börjat sätta ut sittbänkar och gjort sittplats på framsidan av huset. Det kommer också att bli en härlig uteplats på vår platå förhoppningsvis i sommar. Jag har hittat massa fina ställen på tomten man kan göra mysiga sittplatser på, så jag har själv blivit lite nojig på att man skall kunna sitta här och där.

Det som känns lite tröstlöst är att skiten först skall till gropen och sedan flyttas ned en bit, hade man bara kunnat lassa av det där nere så hade det gått så mycket fortare. Nu känns det som dubbel arbete, fast det är väl det man har sin gubbe till att göra.

Vi hittade små grindstolpar i sten, så vi har delat upp trädgårdslandet i sektioner. Ett smidigt sätt att bli av med stenarna som ramlat av grund muren och det ser lite trevligare ut. Den här gropen och platån är väl det som har varit värst efter branden.

 Jag längtar så efter att sätta potatisen, gul lökarna och lite smått och gott. Gubben brukar ta på sig arbetskläder när han går ut och det är ju bra, men han kunde allt hittat sig par andra byxor.



Slappe dag

Hade en riktigt lugn och skön dag idag, passade på att tvätta och städa innan Christina och Peter kom med pojkarna Simon, Jesper och Thom. Letade runt på nätet efter ett enkelt fotoprogram som jag kan använda till bloggen. Hittade detta som jag tycker är både smidigt och riktigt enkelt att använda.

Jag tycker det är kanon att det finns så mycket ramar och fonter att välja mellan och som sagt, det är lätt att använda. Det finns många fotoprogram på nätet men många är på tok för krångliga att hålla på med.

Stressad

Claes-Olof sa i morse att vi kanske skulle få besök på söndagen, fick en rejäl rotations kick och rusade ut och började såga upp alla småträd och röjde upp grenar som låg ut spridda överallt. Vi har satt igång flera projekt och alla verkar lämna en massa grenar, bråte och annan skit. Det är roligt att ha flera saker på gång samtidigt bara man får tummen ur att röja upp också efter sig, det har det väl varit lite dåligt bevänt med det biten här, så att vi skulle få besök det var den bästa medicinen att lösa uppröjningen.

 Den här lilla sågen som heter Alligator från Black and Decker är kanon, den tar riktigt stora grenar eller mindre träd och den är lätt att använda. Motorsåg är inte riktigt min grej, jag har provat men jag får den bara att studsa och det känns som jag skall tappa kontrollen och riskera att förlora kroppsdelar, så den lilla Alligatorn är perfekt för mig.

Claes-Olof åkte till Uddevalla och hämtade ett lass hö och besökte sin mamma. Jag fick den här fina påskkärringen i present. Handgjord från Kasma collections.

 Claes-Olof och Roger påbörjade bygget av uteplatsen. De hann otroligt långt (3 stolpar, en himla massa snack och ölen bör vi inte räkna). Nej jag bara skojar det är bra att de är noggranna och den första biten är väl alltid lite knivig, sen brukar det gå med en rasande fart. Jag ser verkligen fram emot att få en riktig uteplats med en hammock och allt. Tobias vårar äldste son kan ju dra ut el, han håller på att utbilda sig till elektriker. Det har nog inte slagit honom ännu hur mycket el arbete den här gården är i behov av och det är kanske lika bra det så han inte flyttar i förtid.

Det skall bli spännande att se om vi får besök i morgon eller om jag har flängt runt här helt i onödan? Nja jag hade varit tvungen att röja här oavsett och nu är det gjort. Känns kanon och avslutningen blev att gubben köpte pizza.

Lillehagen

I dag tog vi bort det gamla trasiga staketet i den lilla hagen. Jag hade påbörjat att riva staketet och röjde bort små trän när Rosa och Elvy kom. Det var så varmt ute att det kändes som jag höll på att få solsting, snacka om att jag blev glad när de dök upp.

Monica Rosas dotter håller på och praoa hos mig och sköter fodring, raspning av hovar och tar ut mina hästar denna vecka, så jag kände mig lite rastlös när jag inte hade fodringen att passa så jag tyckte jag kunde börja innan de kom men jag tror det hade varit bättre om jag kopplat av och druckit kaffe i stället. Var redan lite trött och super hungrig när de kom.

Rosa bar staket bitar så det stod härliga till. Stod och tittade på henne en stund och funderade på var hon får sin energi ifrån? själv kände jag mig som ett vrak i dag. Det här med våra kärringträffar är ju helt kanon. Jag tror vi alla känner att vi har hunnit med massor av tråkarbete och haft riktigt roligt tillsammans.

Elvy röjde på som en tok och det var lite svårt att fånga henne på bild i dag. Fick flera kort som det såg ut som om hon var på väg ur bilden, men här står hon till sist still. Elvy ser ut som om hon funderar på om man kan hitta på något skoj med grenarna. Kanske om man böjer gren…. Så kanske man kan??….. vem vet typ det kan bli riktigt fint.

Min gubbe hade fixat till Gyros, tror det var Grekisk mat. Det var i alla fall jätte gott och vi åt med god aptit. Det är helt suveränt att han fixar maten de dagar han är ledig och det är lika spännande varje gång att gå in och kolla vad han har lagat till.

Rosa och Elvy sitter och skojar, jag känner mig jätte nöjd med dagens arbete och det skall bli skoj när jag kan släppa ut mina hästar i hagen igen så den stora hagen kan växa till sig och få vila. Hästarna trivs jätte bra i den här hagen och tycker det är roligt med alla som går förbi det är bara synd att vuxna låter sina barn klättra så i staketet. Nu kommer vi att sätta upp el tråd, jag har tröttnat på att lappa staketet i ett.

Är riktigt trött nu och skall gå och lägga mig. Ser fram emot Rosas onsdag, skall bli spännande att se vad vi skall göra där.