... dina symboler här ...

Eget tema 21. Fönstersmyg

Eget tema 21. Fönstersmyg

Härligt snickaren kom upp dundrandes och flyttade ut köksfönstret 1 dm 🙂 Så nu har jag plats för krukor och annat. Älskar när smygarna är så breda, speciellt när man inte har några fönsterbrädor i köket. Mysigt att snickaren och gubben höll på men attans vad kallt det blir inne. Hann inte elda heller för Elvy kom upp och ville ha hjälp med sin dotters dopkort.

Vi har höll på till halv nio och jag kilar nog och lägger mig och kollar lite på tv, känns som jag snart skall upp och jobba igen 🙁  Det är kanon roligt att greja med photoshopen men det tar sådan tid och jag blir ganska seg när jag suttit så länge. Men kortet vi gjorde blev jätte fint.

Buffé ( 244 av 365 )

Buffé ( 244 av 365 )

Wow! Det har redan blivit betydligt varmare i köket och jag slipper draget som har kommit så fort man öppnat köksskåpen. Värst har det väl varit när man stått och skalat potatis, attans vad neder skåpet har varit dragit. I dag har jag bara myst runt och städat. Gubben var så gullig att han köpte den Engelska versionen av Stolthet och Fördomar som han vet är en av mina favoriter. Gillar denna versionen bättre för att det inte var så kända skådespelare och att miljön och färgerna är mustigare.

När jag öppnade stalldörren för att släppa ut hästarna var hagen full av småfåglar och även på fram sidan  i gruset gick de och plockade mask. Kanske dags att börja fixa in fågelmat för vintern. Skall strax upp och fodra, det blir att jag tar in de tidigare idag för det är rena skitvädret. Skall laga soppa och rostade mackor, tända brasan och mängder av ljus 🙂 Nu blir det till att softa!

Småfåglar

Lördag ( 243 av 365 )

Lördag ( 243 av 365 )

Det största problemet med att det har varit så kallt i köket är att grunden hade släppt, så det var i stort sett helt öppet på vissa ställen. Snickaren ville blåsa in isoleringsmassa mellan balkarna i golvet men det gick tydligen inte. Det enda man kunde göra var att borra sig ner från kök skåpen ner! Hmmm! Låter inte bra!

Men de fick cementerat igen och satt upp reglar och lagt på plasten. Även om jag inte gillar det så har vi kollat om vi kan öka på lånet så vi kan isolera hela huset, köpa in en ny värmepump och sätta nya plattor längs ner vid grunden. På andra sidan huset har det börjat lossa stora bitar. Tobias har ju fast jobb och förhoppningsvis får Micael jobb när han kommer hem igen. Då kan vi höja deras hyra lite så att det täcker vad låne kostnaden blir. Detta lånet skall vara extra låg ränta just för att man isolerar och sparar energi.

Linjer ( 242 av 365 )

Linjer ( 242 av 365 )

Linjer ( 242 av 365 )

Hua! Hade tänkt ta ut hästarna så fort jag kom hem men jag har inte sovit så många timmar denna vecka. Hann inte mer än säga hej till favorit gubben på jobbet när han  glodde på mig och sa ( Men herregud nu ser du ju ännu jävligare ut än igår!!! )

Shit! verkligen det första man vill höra på morgonen att man är ett vandrande ras. Ingen in lindning eller nått, utan bara rätt ut och ropade till gubben som står vi maskinen bredvid ( Eller hur! ) Så även om vädret är kanon och jag verkligen vill ut så får det allt vara. Behöver tydligen skönhetssömn?! Tycker gubbarna behöver nya glasögon  🙂

Linjer ( 242 av 365 )

Gubben har tagit ledigt idag för att måla brädor och förbereda för snickaren i morgon. Nu järnspikars skall här isoleras. Vi tar en vägg i taget, så man inte står där i ösregn och inte har hunnit färdigt. Men jag ser verkligen fram emot detta och hoppas verkligen att vi känner skillnad. jag kan stå ut med att det max kryper ner till 16 grader när det är som värst men 13 grader det är bara för vidrigt. Helt otroligt att ett byte av kök, kunde göra så stor skillnad. Jag satt och myste med en skål mussli i mitt planterings skydd, när jag fick syn på hur fin Klematisen lyste i solen.

Klematis

Måste vara en sen variant.  En del blommor är inne på sin tredje blomning men nu börjar det bli kyligt på kvällarna så det vara väl inte så länge till. Hoppas nu vädret blir fint även i morgon.

Torsdag ( 241 av 365 )

Torsdag ( 241 av 365 )

Jag och Elvy beslöt oss för att våldgästa Rosa och kolla med henne om hon vill vara med på kärring onsdag. Elvy har inte varit i Rosas lägenhet och jag har inte varit där sedan vattenläckan. Nu luktade det inte kattpiss i alla fall, men vattenläckan blev ganska stor. Det skulle de totalrenovera om 2 månader. När vi var på väg till Rosa så kom denna fina regnbågen fram. Översta bilden är mörkad för jag ville se hur färgerna blev.

Torsdag ( 241 av 365 )

Monica och jag hann att ta en liten turbo tur med mina vandaler. Bellman ville inte flytta på sig när vi tryckte honom åt sidan och jag som var stressad tappade humöret. Bellman svarade direkt med samma humör och gick sonika ur tränset och rusade ner i den lille hagen. Fick fösa runt honom en stund innan han gav sig och jag kunde sätta på tränset igen. Både jag och Elvy misstänker att han har varit totalt vidrig som hingst.  Få se om jag blir tvungen att ändra fodret lite igen. Vi skall ut på längre tur imorgon så då hoppas jag att det kommer att fungera bra.

Torsdag ( 241 av 365 )

Så numera kommer vi att försöka att ha kärring torsdagar och vi börjar förmodligen hos Rosa så hon får sin lägenhet färdigställt. Idag hjälpte vi till med att möblera pojkarnas rum. De hade kört fast lite med hur sängarna skulle stå. Det är lite lättare om vi är flera som bollar ideer med varandra, vi är ju lika envetna och alla tycker på ett sätt och alla varianter skulle testas. Pojkarnas rum kommer bli kanon fint.

Pojkarnas rum