... dina symboler här ...

Lite vårväder idag

Sicket himla gott väder det har varit idag. Har varit på en härlig promenad och sedan sågat till mig ved. Tycker lite synd om hästarna, det är rena isgatan i hagen. Tog med mig ett par stora fina morötter som jag gav dem, men varje gång Bellman bet och försökte knäcka moroten så blev det halt för hovarna och han var på väg att slinta.

Fick lägga dem på marken så han kunde dela dem där. Hade nog varit bättre att jag skivat dem när det var så tjocka morötter. Det är ju att han är vill ta så stora bitar som möjligt som gör att han får svårt att dela dem. Beethoven har betydligt bättre teknik och är inte så åpen.

Pepper

Tycker allt det ligger lite vår i luften. Pepper har farit runt som en skottspole och verkligen roat sig själv. Sen är älskar han äppleträdet över allt annat. Han hade garanterat blivit helt knäckt om vi sågar ner det. Skall försöka beskära det lite, så det inte blir för stort. Förmodligen är det fåglar eller kanske ungarna som slängt i väg kärnor. Det stod inte här när vi köpte gården.

Gubben och Micael håller på att lägga klart golvet i vardagsrummet och jag har bara suttit och bränt över bilder. Skall strax gå ut en långpromenad med Shakira, Solen lyser och det är riktigt vackert ute. Var bara tvungen att lägga upp bilder på Pepper. Kolla in gårdens lille trädmarodör 🙂

Gud vad vi har burit

När jag åkte och jobbade körde gubben till Uddevalla och hämtade ett lass hö. Vi får plats rejält med balar i hästlastbilen, problemet var bara att den blev så tung att han kom inte upp för våran backe. Shit! Vi har burit så jag känner mig som en orangutang i armarna. Sitter med en kopp kaffe nu och vilar lite innan vi ger oss ut igen och bär upp det sista.

Bellman har gnäggat ljudligt för varje vända och tycker det är bedrövligt att vi slänger in höet i ladan när det kunde slängas in till honom på direkten istället.

Nej! Nu är det dags att fortsätta 🙂

Softar dag

Stallet

Sov riktigt länge i morse och beslöt mig för att göra storstädning i stallet. Hästarna fick så mycket extra att tugga på igår att jag misstänkte att det var en hel del att mocka ut efter dem. Det har blivit så varm ute att det var väldigt fuktigt i stallet. Så det kändes gott att kunna öppna överallt. Kalkade golv och bäddarna ordentligt så får det bli mera torv på måndag.

Hästarna

Men hästarna passade på att gotta sig på utsidan och Shakira övervägde att vara med. Skönt att kunna lägga höt på utsidan så jag kunde röja runt i lugn och ro i stallet. Verkar bli en riktigt härlig dag och jag tänker ta det riktigt lugnt och bara njuta. Pepper kom framsmygandes under transporten och följde med gubben in i Micaels hus för fogning av stenvägg.

Vackert men svinkallt

Riktigt fin vinterdag och vi passade på att vara ute en stund i solen. Jag och Shakira kollade stora hagen så allt var som det skulle och att hästarna inte hade krupit ur sina täcken. Behöver jag inte vara ute i trafiken så tycker jag verkligen om vintern. När solen skiner och snön glimmar då är det bra vackert ute. Men idag var det så kallt att jag tog två mössor på mig. Blir jag det minsta kall i pannan får jag en huvudverk som är svår att få stopp på.

Vi passade på att hämta upp massa gamla brädor från ladan till ved. Även om vi har hämtat i mängder så ligger det hur mycket som helst kvar. De som bodde här innan måste ha slängt in under flera år. Vi vill få ut allt så vi kan lägga golv och sätta upp lite mellan väggar. Ett varm förråd hade inte varit dum, dels för att få ut lite från huset och sedan för att täckena skall torka bättre. Som det är nu fungerar det bäst att tvätta täckena och ha de inne i huset tills de torkat. Vill inte hänga smuts täcken på insidan så periodvis blir de tvättade lite i onödan.

Nu blir det snart mat framför brasan och titta på julklappen vi fick från syrran ( Perler i salten ) – 12 flotte utfluktsmål. Där är bland annat Løp gamle gård och om Kjerringøy.