... dina symboler här ...

Monstermaskin

Precis när jag skulle gå ut med Shakira, dök trollsländan upp! Han höll på och att flyga på mig ett par gånger och verkade inte bli speciellt störd på att jag var så nära. Såg att han bökade med svansen och tänkte väl inte så mycket mer på det, jag skulle ju på promenad och Shakira studsade glatt runt mig. Hade tänkt kolla om det fanns lite svamp jag kunde fotografera.

Shit! Den där trollsländan vid min damm kanske är en hon! Läste ju att hanarna skulle vara blå/gröna och honorna brun/gröna. Den kanske tryckte ner nya små monster till min damm? Mossan är nog ett bra gömställe för ägg? Promenaden blev inte riktigt så lång som jag hade tänk mig. Solen skiner men rätt som det är öppnar himlen sig och det vräker ner.

Skall ta och städa

Usch! Vilket fram och tillbaka väder. Solen sken när jag var uppe och fodrade, hann inte mera än att bli klar så öppnade himlen sig. Shakira och jag rusade ner för backen och in med 3 katter i släptåg. När jag surfat runt efter roliga mallar som jag vill ha med till träffen, så tänkte jag gå ut och fota en stund. Hann inte mer än öppna dörren så stod en snyltgäst på tomten. Shakira satte sig snällt och bara glodde på rådjuret medan jag smög in och hämtade Macrot.

Medan jag smög mig närmare rådjuret så passade Shakira på att smyga in och sno rubbet av kattmaten!! Nu är mina leder ganska kassa och Macrot är bra tungt så jag iddes inte fota så länge utan gick in. Trodde liksom att Shakira satt kvar vid min sida! Jag tycker hon är så himla kanon när jag bara behöver säga nej så ger hon attan i att köra väck rådjuret. Hmmm! Shakira måste ha känt Yes!! Nu kan jag diska katternas tallrikar i lugn och ro, matte släpper ju inte den där mackapären i första taget.

Känner mig lite slö efter all mall letande så jag tänkte ta ett rejält städtag och röja upp så jag kan ta en lång go promenad med min lilla luring, inte konstig att hon börjar bli en knubbsäl. Tänkte jag skulle testa att scrappa en fågelholk i kväll. Har hittat så många söta nu hittade jag även mallen. Oj! Höll på att glömma att tala om att den fins på den första holken sida.

Konstigt väder

Äntligen känns det lite som om man är på väg att hitta en bra rytm. Shakira har vi dragit ner maten på, hon ökade snabbt i vikt på det nya fodret och så löpet på detta när hon tycker allt är jobbigt. Har varit så himla trött när jag kommit hem att vi bara tagit den vanliga slingan. Den tar 45 minuter så det är en bra slinga men tar man den varje dag så blir det sådan rutin och Shakira somnar gärna till. Så när jag fortsatte så blev allt med ens skit jobbigt och Shakiras öron pekade rätt ut som de gärna gör när hon tycker något är pest.

När hon väl kom över bekvämlighets spärren så kom de gamla vanliga takterna fram och hon blev med ens vaken, alert och kanon lydig. Men det var konstigt väder idag Shakira var extremt observant och kom direkt vid min sida när en fotgängare dök upp. Vist är hon lydig men inte riktigt så. Svalorna flög väldigt lågt över ängarna och verkade också knepiga. Shakira hittade två rådjur i en buske och de bara stod och glodde  på varandra med en meters mellanrum. Hel skumt!

Jag brukar tycka att det är lite domedagskänsla när det stormar och himlen är mörk och allt verkar vara på helspänn. Hästarna brukar vara väldigt känsliga om något skumt är på gång men båda två kom lugnt släntrande när jag skulle fodra så det är väl bara jag och som har nerverna på utsidan idag. Shakira ligger och gottar sig med ett tandben och tycker allt är kanon just nu.

Hittade dem!

Ända sen jag läste i en blogg för 2 år sedan att det skall finnas en skunkkalla dal, så har jag irrat runt och letat. De luktar ganska kraftigt och jag har gått i stort sett överallt på Ängårdsberget i Mölndal. Man kan gå från Mölndal till Botaniska i Göteborg. Eller som jag hamnade när en älg jagade mig! Vid Eklanda. Tog en rask promenad igår och var lite sugen på att ta en idag igen. Eftersom jag är specialist på att vela bort mig och det börjar bli kväll så drog jag på i ett rejält tempo och började gå mot Botaniska.

Till sist såg jag olika skyltar placerade vid olika träd och misstänkte att jag var strax utanför Botaniska. Sen precis när man närmade sig en vägkorsning så började man känna en rutten stank. Ärligt talat! Har aldrig blivit så glad som nu över en sådan stank. Kände igen korsningen! Har velat runt här förut men vid fel tidpunkt för att blommorna skall ha slagit ut. Nu var det ju gult överallt och skunkkallan vill gärna stå i sumpvatten. Shakira såg lite äcklad ut när hon kryssade runt blommorna.

Mitt bland allt det gula stod en ensam vit kalla. Jag hade tänkt ha en vid dammen, men de är klart vackrast när de får bre ut sig i naturen så här. Tog med ett pyttelitet skott. De stora satt som attan och jag ville inte riskera att dratta på ändan i sumpvattnet. Men vilken härlig promenad! Kommer snart att göra om det och svänga av åt andra hållet.

Lugn dag.

Kände inte riktigt för att göra något på tomten idag. Ligger så bra till med gödslet och har kommit så långt med stora och små pallkragar att jag bara går och väntar tills jag kan så. Tog en lång promenad med Shakira i väldigt lugnt tempo och bara luktade på naturen och kollade in vilka djur som krälade runt. Förmodligen är det löpdags och många olika djur som lämnar dofter, för Shakira for runt som en skottspole och koncentrerade sig väldigt länge på flera ställen. Skall snart bädda ner mig med en bok, känner inte för tv idag.