... dina symboler här ...

Mina fotogenlampor

Fotogenlampa
jag plockade fram mina fotogenlampor och tänkte jag kunde ha den ena i köket. Jag älskar skenet de ger och tycker det är mysigt att använda dem. Men idag brände jag mig rejält på glasröret när jag skulle ta  bort lite skräp. Röret blir extremt hett och det väldigt det fort. Så det blev att jag släckte den igen.

Fotogenlampa

Den är vacker men väldigt hög! Jag hade läst att det skulle minst vara 1 meter till taket!

Fotogenlampor? Brandfarliga? Ja, visst, men inte så att man behöver bygga ett brandskydd runt dem! Det är som att säga att en tändsticka är en raket. Visst, båda kan brinna, men det ena är lite mer… spektakulärt. Fotogenlampor är som en lugn och sansad granne jämfört med en stearinljusfabrik. De brinner lugnt och stilla, och när oljan tar slut är festen över. Så länge man inte försöker släcka dem med en brandslang eller blåser på dem som om det vore en tårta, så kommer de att bete sig bra.

Fotogenlampa
Men att hålla en meters avstånd till taket i mitt hus kräver nog att jag står på huvudet. Om lampan råkar sota ner taket så får jag ju en unik patina, helt gratis! (Eller ja, kanske inte helt gratis om jag måste måla om…)”

”Tänk dig att sitta i ett mysigt hörn med en bra bok och en fotogenlampa som sprider ett varmt sken. Det är som att sitta vid lägerelden, fast inomhus. Men kom ihåg, håll lampan på ett säkert avstånd, annars kan det bli lite väl varmt för boken!”

Men man kan ju göra som sonen! Helt brandsäkert och använda en pannlampa istället.

Arvegods

Rensar ur

kryddor
Jag har länge varit sugen på att göra ett kryddigt vinter te och har hittat lite olika recept. När jag var i Gdansk så köpte jag ett te med kaktus, päron, rosenblad och blandade kryddor, så jag beslöt mig för att blanda detta till en egen variant. Det polska tet var lite väl blommigt/sött i smaken och eftersom det redan var lite kryddor i passade det bra att lägga i de kryddor som jag hittade ett recept på. Vill helst göra min egna blandning för att slippa färgämnen och smakämnen

  • 3 delar Kanel
  • 2 delar Ingefära
  • 1 del Kardemumma
  • 1 del Rosé pepparkorn
  • 1 del Stjärnanis
  • 1 del Kryddnejlika
  • Hibiskus
  • Citron
  • päron
  • Rosenknoppar
  • Ananas
  • Arom ? Gillar inte när de droppar i detta! eller färgämnen

passade även på att göra glass när jag nu hade vaniljgrädde som det var kort datum på. Jag hade flera burkar med kondenserad mjölk i lådan och det kändes bra att äntligen fått sorterat upp örter, kryddor, bak ingredienser mm.

Så det blev en bytta vanilj med jordgubbe och en bytta med vanilj med saltad karamell.

Så det blir till att krypa upp i hängstolen, lyssna på en ljudbok och njuta av glassen. Perfekt när det är ruskväder ute. Det skall tydligen regna hela dagen. Urk! Det blir till att elda i både vedspisen och kaminen idag.

Hängstolen

Älskar att vakna tidigt på morgonen!

Vardagsrum

Det finns något magiskt med tidiga morgnar på helgen. När världen fortfarande sover och allt är tyst och fridfullt, finner jag en speciell ro i själen. Att stiga upp tidigt och tända en brasa är en av mina favorit stunder. Eldens värme sprider sig långsamt genom huset och skapar en mysig atmosfär som är svår att slå.

Köket

Medan brasan knastrar, sätter jag mig bekvämt och tittar på en film. Efter filmen tar jag fram min laptop och bloggar en stund. När jag har bloggat klart, tar jag mig tid att planera vad jag vill göra under dagen. Det kan vara allt från att ta en lång promenad i naturen till att baka något gott eller bara läsa en bok. Denna tidiga morgonritual ger mig en känsla av lugn och kontroll, och jag känner mig redo att möta dagen med ny energi.

Pyssel

Det är i dessa stunder, när jag är ensam med mina tankar och eldens värme, som jag verkligen finner ro i själen. Det är en enkel men kraftfull påminnelse om att ibland är det de små sakerna i livet som ger oss mest glädje och frid.

  

 

Min choklad station

choklad station

Att fixa till min choklad station inför julen är verkligen ett av mina favoritprojekt!  “ Det är något speciellt med att skapa en varm och inbjudande plats där familj och vänner kan samlas för att njuta av en kopp varm choklad under de kalla vintermånaderna ”

Hmm! Det slutar alltid med att det bara är jag som går där och förser mig! Så det blir att jag expanderar varje jul och blir ett par kilo tyngre. Men här är lite tips recept på att skapa en mysig och inbjudande chokladstation.

Ingredienser till chokladstationen 

Jag ser alltid till att ha en härlig blandning av ingredienser för att alla ska kunna göra sin perfekta kopp varm choklad. Här är vad jag brukar inkludera:  

  • Chokladpulver eller blockchoklad (mörk, ljus och vit choklad)  
  • Mini-marshmallows
  • Grädde (gärna vispad i en spritspåse för extra lyx)  
  • Strössel och toppingar** (pepparmyntsbitar, chokladflisor, kanel, kakao, eller små chokladfigurer)  
  • Smaksättare som vaniljextrakt, pepparmintsextrakt eller karamellsirap  
  • Mjölk och växtbaserade alternativ (havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk)  
  • Småkakor och kex för att doppa i chokladen 
choklad station

Lyxig varm choklad

 2,5 dl mjölk (eller växtbaserat alternativ)  

  •  50 g mörk choklad (hackad)  
  • 1 tsk kakao  
  • 1 tsk socker eller honung (valfritt)  
  • En nypa salt  

Så här gör jag:  

  1. Jag värmer mjölken försiktigt i en kastrull, utan att den kokar.  
  2. Sedan rör jag ner den hackade chokladen och rör om tills den smälter.  
  3. Därefter tillsätter jag kakao, socker och en nypa salt för att balansera smakerna.  
  4. Jag häller upp chokladen i en kopp och toppar med vispad grädde, marshmallows och kanske lite riven choklad. 

Pepparmintsdröm 

Jag gör en grund på samma sätt som ovan men lägger till några droppar pepparmintsextrakt innan jag häller upp den i koppen. Toppas gärna med krossade polkagrisar!  

  1. Receptkort: Jag delar ut små receptkort med olika varianter av varm choklad som gästerna kan prova hemma.
  2. Fotohörna: Jag skapar en fotohörna med roliga rekvisita och bakgrunder där gästerna kan ta bilder med sina chokladkreationer.

Att fixa till min chokladstation inför julen är inte bara roligt, det är också ett sätt att sprida glädje och värme till alla som kommer på besök. Med lite kreativitet och kärlek kan man skapa en magisk plats som alla kommer att minnas. 🎄🍫✨

Hoppas detta inspirerar dig att skapa din egen fantastiska chokladstation!

Choklad

Apelsinmarmelad med timjan

Frukost

Blev så himla sugen på rostade mackor med apelsinmarmelad.  Jag hade varit ute och klippt ner apelsintimjan för torkning och det luktade så gott.  Hittade ett recept och satte igång.

Ingredienser

  • 2 apelsiner
  • 1,5 dl vatten
  • 1  3/4 dl syltsocker
  • 1 msk timjanblad

 

Apelsinmarmelad

 

Instruktioner

  • Skrubba apelsinerna noggrant i varmt vatten med en svamp. Ta bort skalet med hjälp av en potatisskalare och extrahera så lite av den vita märgen som möjligt. Skär i tunna strimlor.
  • Lägg 1 och 1/5  skal i en kastrull med vattnet, koka upp och låt sjuda på medelvärme tills skalet är mjukt, cirka 30 minuter. 
  • Skär under tiden av ändarna på apelsinerna med en liten vass kniv. Skär sedan av den vita märgen inklusive det yttre membranet av de enskilda orange segmenten.
  • Ta bort fröna och resten av hinnorna från fruktköttet och spara så mycket saft du kan.
  • Koka skal, fruktkött och socker på medelvärme tills det har reducerats och börjar tjockna, cirka 20 minuter.
  • Skumma av och kassera eventuellt skum som utvecklas på toppen. Tillsätt timjan och koka i ytterligare 5 till 10 minuter, eller tills blandningen har nått önskad tjocklek.
  • Ta kastrullen från värmen och häll marmeladen i en ren burk och låt sedan svalna helt.
  • Förvara burken i kylskåpet och ät sylten inom en vecka eller frys in i en täckt behållare i upp till 3 månader.
        <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54029860376/in/dateposted-public/" title="Apelsinmarmelad med timjan"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54029860376_536c27e7db_c.jpg" width="800" height="571" alt="Apelsinmarmelad med timjan"/></a></center>