... dina symboler här ...

Testat de nya järnen!

Bara att börja
 

Munkar
Äntligen har jag fått tag på en riktig skatt! Efter budgivning på Tradera lyckades jag säkra ett gammalt munkjärn i gjutjärn. Jag har länge drömt om att baka äppelmunkar på traditionellt på vedspisen . Jag har valt att följa Sara Bäckmos recept på äppelmunkar, jag läser ofta hennes blogg och jag odlar efter hennes tips.

Munkar
Det ska bli spännande att se hur munkarna blir i det gamla järnet. Jag har hört att de får en helt annan smak och konsistens än när man bakar dem i en vanlig panna. Jag har tittat på youtube filmer och läst på en del. Antar att det är lite meck innan man får till ett bra resultat. Kan tänka mig att det är lite som när jag testade att göra rånrullar.

Jösses så svårt det var att vända dem!  Antar att det blir bättre allteftersom man gör dem. Som sagt övning ger färdighet.

Munkar

Munkjärnets Historia – En Söt Tradition

När munkar och nunnor började baka munkar i kloster runt om i Europa under medeltiden, blev munkjärnet ett allt vanligare verktyg. Munkarna använde ofta munkarna som en belöning eller för att samla in pengar till välgörande ändamål. Med tiden spred sig munkjärnet och traditionen att baka munkar över hela världen. Varje region och kultur har utvecklat sina egna unika recept och varianter.

Under 1800- och 1900-talen blev munkjärnet allt vanligare i hemmen. Det var ett enkelt sätt att göra en efterrätt eller fika som hela familjen kunde njuta av. På senare år har intresset för gamla köksredskap och traditionella bakmetoder ökat. Munkjärnet har fått en renässans och ses idag som både ett praktiskt verktyg och ett samlarobjekt.

Apelsinmarmelad

Apelsin marmelad

Hmm! Gjorde apelsin marmelad och denna gången tror jag att jag tog för mycket apelsin skal i. Det smakade lite bittet.

Apelsin marmelad

Hmm! Gjorde apelsin marmelad och denna gången tror jag att jag tog för mycket apelsin skal i. Det smakade lite bittet

 

Copilot svarade: Det kan hända ibland! Apelsinskal kan ge en bitter smak om det används för mycket. Här är några tips för att balansera smaken nästa gång:

  1. Minska mängden skal: Använd mindre apelsinskal och mer fruktkött.
  2. Blanchera skalen: Koka skalen i vatten i några minuter och häll av vattnet. Upprepa detta ett par gånger för att minska bitterheten.
  3. Tillsätt socker: Öka mängden socker i receptet för att balansera den bittra smaken.
  4. Använd andra frukter: Blanda apelsiner med andra frukter som äpplen eller päron för att mildra smaken.

 

Hoppas dessa tips hjälper! Om du vill ha fler råd eller recept, låt mig veta. Vad vill du göra härnäst?

 

        <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54190309564/in/dateposted-public/" title="Apelsin marmelad"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54190309564_d67541be27_c.jpg" width="600" height="800" alt="Apelsin marmelad"/></a></center>

Äntligen klar!

Hallen

Mina dukar i hörnskåpet har legat huller om buller och det har sett så slarvigt ut. Så nu har jag strykit och vikt ihop dem och knutit band runt dukbuntarna. Ser betydligt bättre ut. Jag skall ge Mao ett par dukar som kommer från Claes-Olofs släktingar och är riktigt gamla. Flera med otroligt vacker korsstyngs mönster.

Hallen

Det var skönt att få bytt gardinen, men vi har inte hunnit byta fönstret så det drar en del. Kommer att lägga ut vadd som snö på fönsterbrädan så det täpper till något. Det blir prio ett att byta till våren. Jag hittade en jätte mysig matta på Rusta så det blir till att köpa en till. På vintern vill jag gärna ha mattor och Jackpot ligger gärna uppe i hallen när hon vill vara ifred.

Hallen

Rånrullar

Rån

Härliga klassiska rullrån, det är så otroligt gott. Dessa blev så goda och söta att jag inte kommer att fylla dem med något. Jag hade ingen rullrånspinne så jag använde slickepottens skaft att rulla dem på. Det var lite kladdigt och jag brände mig ett par gånger på vedspisen, men så mysiga att göra.

Oj såg att det var 8 år sedan jag gjorde rullrån sist! Så här såg de ut då!

 

Ingredienser

  • 1,5 dl socker
  • 3 dl mjöl
  • 1 dl kokt vatten
  • 1,5 dl smält smör
  • 1,5 dl mjölk
  • 2 tsk vaniljsocker

 

Gör så här

  1. Vispa ihop smeten och placera rånjärnet på en spisplattan med medelvärme.
  2. Pensla järnet med smör första gångerna, och därefter vid behov.
  3. Häll en skopa smet i järnet och stäng locket.
    När rånet fått färg plockas den upp och rullas försiktigt till en cylinder eller en strut och placeras sedan på ett fat med skarven neråt. Om smeten blivit för tjock kan den behöva spädas med lite vatten.
  4. När rånen är gräddade låter man dem stelna ordentligt och förvarar dem sedan i tätförslutande burkar.
  5. Servera med glass, vispad grädde och björnbärs sylt

“Dröm Sött” -lugnande ört te

Örter
Blandade ihop eget te som skall vara rogivande ett te som man kan ta innan man går och lägger sig. Det heter: Lugnande “Dröm Sött” ört sömn-te och igår hade jag hibiskus i men var nu nyfiken på att prova med lavendel. Helt ärligt så tyckte jag nog lavendeln tog över för mycket i den här blandningen så det blev lite bittert i smaken och jag kommer att göra om den.

örter