... dina symboler här ...

Julen 2024

Julen 2024
Då var julafton här och vi gjorde kyckling till middag, alla var lite trötta på julmaten och jag funderade på att börja testa nya recept och kanske andras länders traditioner på julmat. I Japan har man kentucky chicken så för Mao är vår julmat lite mer spännande. men de hade firat jul med sina vänner och då haft riktigt julbord.

Julen 2024
Denna julen fick jag äntligen se Kalle Anka och hans fantastiska vänner! Jag har lyckats att missa detta under de senaste åren, antingen för att jag varit på väg till något annat eller stått i köket för att förbereda middagen. Så det var en riktig nostalgi att få se det utan stress och rusning. Det var så roligt att se Maos glädje och fniss när Musse Pigg plötsligt dök upp på skärmen. Hon älskar verkligen Disney och kunde knappt sitta still av förtjusning. Det är alltid en speciell känsla att återuppleva barndomsminnen, och denna gång var inget undantag. Det kändes som en perfekt julstund.

Julen 2024
Sönerna hade köpt så fantastiskt fina julklappar, precis det som var praktiskt och roligt. Vi har dock dragit ner på julklapparna betydligt för det är inte bara materiella gåvor som betyder något; det är gemenskapen och stunderna vi delar tillsammans som verkligen är det viktigaste. Att umgås och njuta av varandras sällskap, skratta och skapa minnen är prio ett för oss.

Julen 2024

♥ Rosa gjort ♥

Krans från Rosa

Rosa har gjort en så vacker julkrans som verkligen visar hennes kreativitet. Det är underbart att se Håkan vara med och skapa tillsammans med henne. Tidigare, innan skilsmässan, var hon ofta så stressad och då var det alltid jag och Elvy som pysslade med allt möjligt.

Krans från Rosa
Det var en anledningen att vi började med kärringonsdagar! Ett roligt sätt att hjälpa varandra med trädgård, pyssel eller bara umgås och koppla av. Jag hade aldrig hunnit med så mycket på gården annars. Jag saknar den tiden, nu känns det som jag tappat stinget och det var ett bra tag sedan som jag gjorde något pyssel.

Sloppy Joe Brunch

Brunch

Gjorde en Sloppy Joe brunch idag med , toast, ägg, avokado med räksallad och våffelriddare med vaniljsås. Himla gott men det som var strykande åtgång på var våffelriddarna! 

Våffelriddare

Så nästa gång kör jag en omfattande brunch med enbart det och både steker och våfflar i olika sorters bröd samt diverse tillbehör. Jag skulle verkligen vilja passa på att samla alla så mycket som möjligt innan Mao åker tillbaka till Japan. Det skulle vara fantastiskt att ha tid att umgås och njuta av alla dessa läckra rätter tillsammans, så vi alla kan skapa minnen innan hon reser iväg igen.

  

 

 

Smooties

Provade att göra två olika smoothie-recept, en med banan och ananas, kombinerad med apelsinjuice och lätt yoghurt för en härlig och krämig konsistens. Den andra smoothien var med blåbär, björnbär och tranbär, vilket gav en fantastisk blandning av smaker som verkligen är jätte gott! Jag rekommenderar att man provar båda varianterna för att se vilken som blir ens favorit.

Brunch

Lördagsfika med sönerna

Lördagsfika
Så fort jag hade dukat så var Jackpot på plats. Man vet ju aldrig om det kommer någon godbit. Hundarna hade kommit  ut till mig i köket när jag gjorde rånen och munkarna. De brukar få de första misslyckade och förhoppningen var stor att vi skulle tappa lite på golvet när vi fikade.

Lördagsfika
 

Lördagsfika
Det är så mysigt när vi samlas och det är något vi borde göra oftare, men vi har olika rutiner och sönerna är ganska trötta när de haft skift. Men idag var de fika sugna och kom som ett skott när jag ringde. Jippy är så himla förtjust i Tobias och vill vara nära honom hela tiden. Vet inte om det är skägget hon gillar eller om det bara är almänt.

Lördagsfika
Det blev en mysig stund och nu när jag är mätt och belåten så blir det en liten stödvila med att titta på någon julfilm. Känner att jag gjort tillräckligt för i dag.

Lördagsfika

Rånjärnet

Rånjärn

Bränt

lyckades att få igång brandvarnaren trots att jag öppnat ventilationsluckan på skorstenen. Jag brände vid de första rånen och skvätte för mycket smör på vedspisen så att det började att ryka. Jag hade gjort ett gäng munkar innan så det blev väl lite väl mycket kladd på spisen. Men efter ett tag blev de riktigt bra.

Rån

De är så otroligt goda och när Mao kommer över kan vi göra både runda och avlånga. De tar lite tid att göra så det är roligare om man är två.

  

 

 

Rån