... dina symboler här ...

Kvibergs Kasern

Kvibergs Kasern

Då var det dags att göra ett film städ igen och det blev Kvibergs kaserner.  Kasernerna var militärförläggning från 1895 till 1994, men I dag är här verksamheter inom idrott, föreningsliv, skola och kultur. De ville ha 11 klassrum, toaletter och lite andra utrymmen städat akut så jag var tidigt på plats för en genomgång.

Kvibergs Kasern

Nu visade det sig att det inte var mer än 7 lokaler i varierande storlekar, visserligen massa toaletter, men inte så att jag behövde kalla in förstärkning eller vräka i mig den gigantiska matsäcken jag hade med mig. Fick värsta blodsocker fall dagen innan när jag var ute med Jippy så jag var orolig att inte klara av att ta mig hem. Så fruktansvärd vidrig känsla. Förra gången det hände kom det i samband att jag jobbat för mycke och sedan hållit på att verka hovar direkt när jag kom hem. Reste mig när jag stått böjd för länge och blev förlamad på ena sidan, kunde inte gå och bara sluddrade. Sonen fick hjälpa mig ner och vi åkte till sjukhuset.

Kvibergs Kasern

Det är en vacker byggnad med många fina målningar i kupolerna och härliga tapeter. Bra att våra gamla byggnader bevaras och används, hemskt att se när vissa bara får förfalla, men förstår att kostnaderna kan bli gigantiska när byggnaderna skall renoveras. Vårt hus är från 1850 – talet och lite små skevt.

Nu börjas det :)….

Göteborgs UniversitetGött! Nu har äntligen filminspelningar börjat runt om i Göteborg och det är lika roligt varje gång de ringer. Det beror visserligen på vilken film typ det är men många gånger får man se områden och hus som man inte ens visste existerade. Just det där lite udda eller extremt gamla som jag bara älskar att få se.

Göteborgs Universitet

I dag var det bara lokaler på Göteborgs Universitet , men där har jag ju aldrig varit så det var kul att få se hur det såg ut där. Saeng får se en del av Göteborg som hon annars hade missat och jag passade på att ta lite bilder när hon sitter på trappan av byggnaden som hon kan skicka till familjen.

Göteborgs UniversitetDen här typen av städning är betydligt lättare än hemstädning. Vi fick senare ett hus städ av ett annat filmbolag och där vi städade efter att filmteamet var klara. Då skall vi bara städa i de rummen där de har varit men eftersom vi ändå är på plats brukar jag ta rubbet. Men det är inte så ingående som vid vanliga hemstäd och jag fick stoppa Saeng ett par gånger så hon inte snurrade fast i gamla rutiner.  Utanför det huset stod en härlig gammal Bubbla.

Gammal bil

Trasiga skor

När jag och Saeng städade en förening så står det ett par skor i slussen på väg ut. Det brukar stå massa skräp och man funderar varje gång hur folk är funtade! Tror de verkligen att de här skorna går själva till soprummet eller att någon vill ha dem? Det finns ju insamling containrar vid vägen om de nu vill skänka dem.  Men min första tanke var Cornelis Wreesvijks underbara låt – Somliga går med trasiga skor

Inte hela väl?


Gåsvadholms slott

Då var det dags att städa ett slott! Nu har jag städat det mesta och jag tycker de här lita udda städningarna är roligast, så nu har jag städat från slott till koja 🙂  När förvaltaren kom och frågade hur många dagar vi skulle vara här blev jag lite svettig! Det var ju snack om ett par rum? eller? vaa?


Gåsvadholms slott

Nope! Hela slottet, fast det var flera rum och skrymslen som vi inte behövde städa, så det gick riktigt bra. Sedan var de sparsamt möblerade vilket gjorde att vi kunde jobba på i god takt.  Det var stort men överskådligt.  När jag fick höra att det var Gåsevadholms slott så blev jag så glad och skulle precis ringa Elvy då det slog mig som en käftsmäll! Ja visst ja hon finns ju inte mera 🙁    Elvy ville visa oss ett Barbie slott när vi hade kärringonsdagar och det var just det här slottet.


Gåsvadholms slott

Det hade varit så roligt att ha henne men nu när jag visste hur mycket hon tyckte om detta slott.  Vi tog en liten fotopaus mellan våningarna för att få lite frisk luft och njuta av den vackra omgivningen. Synd att det var så gråmulet med regnet hängande i luften.


Gåsvadholms slott

Skall bli spännande att se vart nästa projekt städ blir nästa gång.


Gåsvadholms slott

Fasiken vad kallt!


IMG_0011

Fy fasiken vad kallt det var i morse! Jag tog med kameran och tänkte fota längst ån men gav upp efter par meter. Det var verkligen bitande ute och jag längtade in i värmen men joggarna kämpade på som vanligt! Hua! Jag gick in och tog lite kort på Krister som höll på med att sätta upp tidningar i paviljongen innan jag satte igång och städade.


IMG_0012

Gillar annars att gå ute när det är mörkt och man ser hur Göteborg sakta vaknar till liv. I dag körde plogbilarna igång tidigt och det går väldigt mycket folk längst ån när de skall till pendeln, så allt verkar ske på en och samma gång.  Även änderna var ovanligt aktiva i morse och bråkade rätt friskt med varandra. Men som sagt! I dag var det bra kallt.


IMG_0g24

Provade HDR läget både på kameran och mobilen idag och blev ganska nöjd med bilderna. Måste försöka variera mig lite mera med kameran och hitta tillbaka till glädjen att ta kort. Har knappt rört kameran de sista 2 åren och känner att det är dags att försöka både blogga mera och ta mera kort. Även om det känns lite motigt nu så är det roligt att kunna gå bakåt längre fram.


IMG_0025