... dina symboler här ...

Apelsinmarmelad

Apelsin marmelad

Hmm! Gjorde apelsin marmelad och denna gången tror jag att jag tog för mycket apelsin skal i. Det smakade lite bittet.

Apelsin marmelad

Hmm! Gjorde apelsin marmelad och denna gången tror jag att jag tog för mycket apelsin skal i. Det smakade lite bittet

 

Copilot svarade: Det kan hända ibland! Apelsinskal kan ge en bitter smak om det används för mycket. Här är några tips för att balansera smaken nästa gång:

  1. Minska mängden skal: Använd mindre apelsinskal och mer fruktkött.
  2. Blanchera skalen: Koka skalen i vatten i några minuter och häll av vattnet. Upprepa detta ett par gånger för att minska bitterheten.
  3. Tillsätt socker: Öka mängden socker i receptet för att balansera den bittra smaken.
  4. Använd andra frukter: Blanda apelsiner med andra frukter som äpplen eller päron för att mildra smaken.

 

Hoppas dessa tips hjälper! Om du vill ha fler råd eller recept, låt mig veta. Vad vill du göra härnäst?

 

        <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54190309564/in/dateposted-public/" title="Apelsin marmelad"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54190309564_d67541be27_c.jpg" width="600" height="800" alt="Apelsin marmelad"/></a></center>

Rånrullar

Rån

Härliga klassiska rullrån, det är så otroligt gott. Dessa blev så goda och söta att jag inte kommer att fylla dem med något. Jag hade ingen rullrånspinne så jag använde slickepottens skaft att rulla dem på. Det var lite kladdigt och jag brände mig ett par gånger på vedspisen, men så mysiga att göra.

Oj såg att det var 8 år sedan jag gjorde rullrån sist! Så här såg de ut då!

 

Ingredienser

  • 1,5 dl socker
  • 3 dl mjöl
  • 1 dl kokt vatten
  • 1,5 dl smält smör
  • 1,5 dl mjölk
  • 2 tsk vaniljsocker

 

Gör så här

  1. Vispa ihop smeten och placera rånjärnet på en spisplattan med medelvärme.
  2. Pensla järnet med smör första gångerna, och därefter vid behov.
  3. Häll en skopa smet i järnet och stäng locket.
    När rånet fått färg plockas den upp och rullas försiktigt till en cylinder eller en strut och placeras sedan på ett fat med skarven neråt. Om smeten blivit för tjock kan den behöva spädas med lite vatten.
  4. När rånen är gräddade låter man dem stelna ordentligt och förvarar dem sedan i tätförslutande burkar.
  5. Servera med glass, vispad grädde och björnbärs sylt

“Dröm Sött” -lugnande ört te

Örter
Blandade ihop eget te som skall vara rogivande ett te som man kan ta innan man går och lägger sig. Det heter: Lugnande “Dröm Sött” ört sömn-te och igår hade jag hibiskus i men var nu nyfiken på att prova med lavendel. Helt ärligt så tyckte jag nog lavendeln tog över för mycket i den här blandningen så det blev lite bittert i smaken och jag kommer att göra om den.

örter

Rensar ur

kryddor
Jag har länge varit sugen på att göra ett kryddigt vinter te och har hittat lite olika recept. När jag var i Gdansk så köpte jag ett te med kaktus, päron, rosenblad och blandade kryddor, så jag beslöt mig för att blanda detta till en egen variant. Det polska tet var lite väl blommigt/sött i smaken och eftersom det redan var lite kryddor i passade det bra att lägga i de kryddor som jag hittade ett recept på. Vill helst göra min egna blandning för att slippa färgämnen och smakämnen

  • 3 delar Kanel
  • 2 delar Ingefära
  • 1 del Kardemumma
  • 1 del Rosé pepparkorn
  • 1 del Stjärnanis
  • 1 del Kryddnejlika
  • Hibiskus
  • Citron
  • päron
  • Rosenknoppar
  • Ananas
  • Arom ? Gillar inte när de droppar i detta! eller färgämnen

passade även på att göra glass när jag nu hade vaniljgrädde som det var kort datum på. Jag hade flera burkar med kondenserad mjölk i lådan och det kändes bra att äntligen fått sorterat upp örter, kryddor, bak ingredienser mm.

Så det blev en bytta vanilj med jordgubbe och en bytta med vanilj med saltad karamell.

Så det blir till att krypa upp i hängstolen, lyssna på en ljudbok och njuta av glassen. Perfekt när det är ruskväder ute. Det skall tydligen regna hela dagen. Urk! Det blir till att elda i både vedspisen och kaminen idag.

Hängstolen

Apelsinmarmelad med timjan

Frukost

Blev så himla sugen på rostade mackor med apelsinmarmelad.  Jag hade varit ute och klippt ner apelsintimjan för torkning och det luktade så gott.  Hittade ett recept och satte igång.

Ingredienser

  • 2 apelsiner
  • 1,5 dl vatten
  • 1  3/4 dl syltsocker
  • 1 msk timjanblad

 

Apelsinmarmelad

 

Instruktioner

  • Skrubba apelsinerna noggrant i varmt vatten med en svamp. Ta bort skalet med hjälp av en potatisskalare och extrahera så lite av den vita märgen som möjligt. Skär i tunna strimlor.
  • Lägg 1 och 1/5  skal i en kastrull med vattnet, koka upp och låt sjuda på medelvärme tills skalet är mjukt, cirka 30 minuter. 
  • Skär under tiden av ändarna på apelsinerna med en liten vass kniv. Skär sedan av den vita märgen inklusive det yttre membranet av de enskilda orange segmenten.
  • Ta bort fröna och resten av hinnorna från fruktköttet och spara så mycket saft du kan.
  • Koka skal, fruktkött och socker på medelvärme tills det har reducerats och börjar tjockna, cirka 20 minuter.
  • Skumma av och kassera eventuellt skum som utvecklas på toppen. Tillsätt timjan och koka i ytterligare 5 till 10 minuter, eller tills blandningen har nått önskad tjocklek.
  • Ta kastrullen från värmen och häll marmeladen i en ren burk och låt sedan svalna helt.
  • Förvara burken i kylskåpet och ät sylten inom en vecka eller frys in i en täckt behållare i upp till 3 månader.
        <center><a data-flickr-embed="true" href="https://www.flickr.com/photos/krakel/54029860376/in/dateposted-public/" title="Apelsinmarmelad med timjan"><img src="https://live.staticflickr.com/65535/54029860376_536c27e7db_c.jpg" width="800" height="571" alt="Apelsinmarmelad med timjan"/></a></center>