Hehe 🙂 Så klockrent! Har en tendens att samla på mig bra att ha grejor!

Jag köpte en tekanna med blommande tesorter som jag tänkte ge bort i present, men av någon anledning så har den blivit liggandes i skåpet. Nu blev jag så sugen på att testa den efter att vi varit på Afternoon Tea på Tjolöholms slott.

Blommande te består av en boll eller knopp som är sammansatt av teblad och torkade blommor. När den placeras i en tekanna och varmt vatten tillsätts, börjar bollen att öppna sig och blommorna börjar blomma upp. Det är en fantastisk syn att se blommorna sprida sig i vattnet och skapa en vacker blomsterträdgård i tekannan.

Men blommande te är inte bara vackert att titta på, det har också en underbar smak. Tebladen och blommorna ger ifrån sig en mild och behaglig smak som är både uppfriskande och avkopplande. Det finns olika sorters blommande te att välja mellan, som rosor, jasmin och lavendel, och varje sort har sin egen unika smakprofil.
Funderar starkt på att fixa en sak om dagen för att hålla mig organiserad och effektiv. Arbete eller pyssel spelar ingen roll bara det är något jag fullföljer.

Hittade lite tips och inspiration för att komma igång:
Här är några idéer till saker som du kan fixa:
Vad du än väljer att fixa, se till att det är något som är viktigt för dig. När du fixar något som du bryr dig om, är det mer sannolikt att du kommer att vara motiverad att fortsätta.
Så idag tog jag en bit till av hagen. Det är så blött att det är svårt att klippa och det behövs räfsas upp och sedan klippas igen.


Här är några ytterligare tips för att komma igång:
Med lite planering och engagemang kan du fixa en sak om dagen och göra en positiv skillnad i ditt liv.
Det är ju inget nytt att jag är med i olika fotoutmaningar. Men på en utmaning fanns det med en bild som hade AI simulerad bakgrund och hon var så nöjd med sin bild. Jag blev så ställd! Visste inte först hur jag skulle reagera. En sak är om man är med i en AI grupp och alla tävlar med AI bilder, men att vara med och som en del inte ens talar om att den är till viss del gjord med AI. Det får en ju att börja fundera.
Tjejen här var helt öppen med sin bild och visade båda bilderna och den med AI bakgrund som gav bilden det lilla extra. Hon hade använt Adobe beta Firefly och jag provade på en del bilder.

Det tog ett innan jag fick grepp om hur jag behövde stycka upp texten och att jag kunde sudda vissa delar, spara och fortsätta redigera. Riktigt kul när man kom in i det och jag tyckte det blev riktigt bra.

Jag börjar förstå tjejen som var så nöjd med sin bild. Med denna teknik kan man ta bort det som är ruffigt i bilden och lägga till något annat. Oändligheten är enorm.

Många tycker att det är oetiskt att använda AI och det kan jag hålla med om till viss del, men skriver man att den är AI-genererad bild så tycker jag att det är okey. Jag personligen skulle aldrig ha med en bild i en fotoutmaning som är AI-genererad om det inte uttryckligt står att manipulering är godkänd.

Men vad finns det för fördelar, utmaningar och etiska dilemman kopplade till AI? Diskussionerna är många och synpunkterna variera men jag tycker det är spännande och kommer att följa olika debattörer.
Fakta: Med hjälp av AI-algoritmer är det möjligt att skapa bilder som är praktiskt taget omöjliga att skilja från verkligheten, vilket gör det svårt att skilja mellan ett riktigt fotografi och en manipulerad bild. Detta väcker etiska frågor kring äktheten av bilder, särskilt inom områden som journalistik, där fotografier ofta används som bevis. Om vi inte kan lita på att en bild korrekt representerar verkligheten, hur kan vi förlita oss på fotografier för att dokumentera historien?
Copyright © text av konstlistan.se
Jag har den här appen på min mobil ( Photo Lab • The easiest way to make your photos look awesome ) Den är helt grym även om jag inte använt den så mycket på mobilen. Men idag när jag rensade appar så testade jag den igen och kollade om det fanns så jag kunde göra det på datorn. Ville testa det på mina flikr bilder.
Jag tycker bilderna blev jätte fräcka! Kul att kunna göra det på datorn. Bilden med slipsen är från när jag fotade mig själv i olika teman och det temat var ( crossdressing / genderbending ) Jag hade sådana problem med att fota mig själv, tog nog ett par hundra bilder innan jag var någorlunda nöjd och la ut det på bloggen.
Det släppte totalt efter par veckor och jag tog massa knas bilder och hade riktigt roligt. Flera gånger var jag nöjd med första bilden och bara la upp den. Skulle behöva gå med i en sådan grupp igen……har blivit sådär löjligt självkritisk igen.