... dina symboler här ...

Gärdets gård

Gärdets gård antik & loppis.

Idag tog vi en härlig tur till Valda för att besöka   Gärdets gård antik & loppis. Vi funderade på att köpa potatis lådor till uteplatsen men avvaktar lite tills vi vet hur vi vill ha det. Uteplatsen behövs målas om ganska akut och en del bräder behöver bytas ut. Nu märks det att man bott här ett tag för det ena efter det andra börja ge med sig! Fn känns lite surt när man vill så mycket och ekonomin sätter stopp. Nu menar jag inte att vi är i kris som för 2 år sedan utan att Växthus och lite större lyxprylar får vänta.

Gärdets gård antik & loppis.

Det är jag som är lite otålig och vill göra allt på en gång. Tur gubben är mera sansad och härdad när det gäller mig 🙂  Men det var kul att gå runt bland alla saker och vi kommer att åka hit fler gånger. Jag köpte udda smycken från ZoRs konkurs, de skulle ha kostat från 200 kr men såldes ut för 49 kr.  Den här strykjärns vedspisen på bilden ovan är ju så häftig, men vilket jobb de hade förr när de strök kläderna.

Gärdets gård antik & loppis.

Mycket läckert att se och väldigt blandade priser. Skåpen och en del av möblerna var dyra men värt vartenda korvören när man såg hur robusta och fulla av detaljer de var. Tror aldrig jag har sett så stora bokhyllor som varit så gamla och vackra. De måste ha kommit från någon herrgård. På vägen hit så såg vi skylten till  Särös Trädgård  och beslöt oss för att ta det på hemvägen.

Särö Trädgård

Här hade de verkligen gjort det fint och lätt över skådligt. Det är så mycket roligare att få inspiration och ideér när de har byggt upp det så här. Sedan fastnade jag ganska länge vid minigrisarna och de franska hönorna av rasen Faverolle. Tuppen var så ur tjusig med så  fina färger som gick i varandra. De sålde ut Pelargonerna för en tia och vi hittade en paradis Budleja som har blandade färger på blommorna.

Särö Trädgård

Hit kommer vi också att åka fler gånger. Jag vill så gärna ha ett växthus och här hade de byggt på ett växthus av armeringsjärn för klätterväxter. Så himla häftigt och smart, att inte fler har tänkt på det. Vi funderar på att be Mickael svetsa ihop något sådant och sätta det i gropen så att den inte bara växer igen och inte har någon funktion. Har nu den gamla ladugårds grunden blivit damm så borde vi nog komma på något smart med grop grunden som blev efter branden.

Fjädrar

Göteborgs Remfabrik AB

Remfabriken

I går var jag med Rosa på Göteborgs Remfabrik. Jag hann precis hem och byta kläder innan det var dags att möta Rosa som kom direkt från jobbet. Så kaffet och mackorna var verkligen välkommet. Kände mig såpass seg att jag svepte kaffet svart för att kvickna till, det hade ju varit lite skämmigt att somna medan guiden berättade om fabriken. Men Göta Petter vilken mysig tur. Hit måste ni bara gå om ni skall köpa spets, tråd eller snören. Jag skall snart hit igen och köpa mera spets.

Remfabriken

Remfabriken grundades 1891 men fabriken brann ner så den nuvarande fabriken kom till i ertappar åren 1900 och 1920. Fabriken tillverkade textil remmar och hade som mest 40-tal  anställda. Produktionen upphörde 1977 då Göteborgs kommun köpte fastigheten. 1978 bildades Föreningen Göteborgs Remfabrik för att bevara den unika anläggningen som inte förändrats sedan 1910-talet. Idag är Remfabriken Byggnadsminne och föreningen driver den tillsammans med Göteborgs kulturförvaltning.

Remfabriken

Jag tycker det är så roligt att titta på gamla ting och min favorit maskin var en som gjorde snören som man vevade för hand, hade gärna velat ha en sådan hemma. Det var massor av detaljer som var roliga att fotografera och jag testade med att fota i sportläget. Jag har en tendens att vilja se allt på en gång och låter inte riktigt kameran ta färdig förrän jag är på nästa objekt. Så även om bilderna blev gryniga så är jag nöjd. Jag hade verkligen en toppen kväll.

Remfabriken

Nya Möllan

Invigning av Möllan

Igår var jag på Invigningen av nya Möllan och jag var glad att jag gick. Jag brukar hålla mig borta från sånt och jag var egentligen inte sugen på att gå. Dels ville jag hellre ta en långsväng med hästarna, och så kände jag mig ganska utsliten. Jag vaknade extremt sent för att vara mig och kände mig ändå vrål trött. Men jag hade lovat gubben att följa med och vädret var bara så skita tråkigt att det var bättre att villa tills vi skulle åka och bara ta det lugnt resten av dagen.

Burspråk

Men som sagt var jag glad att jag följde med. Gud så fint de hade renoverat och vilka underbara stolar de hade satt in i salongen. Det var breda nya stolar med mugghållare och längre ben utrymmen så man satt ju som en kung. Vilket jobb de hade lagt ner och så underbart att de hade tagit tag i detta, det är ju lätt hänt att allt bara försvinner eller stängs igen. Jag har ju skrivit tidigare om varför det är så viktigt att bevara Små biograferna.

Draktränaren–  ”  5 minuter innan kom 7 ungar i varierande åldrar in dundrandes med humöret på topp. Mamman till ett av syskonparet skulle plocka upp dem när filmen var slut. Det hade ju aldrig gått på typ Bergakungen eller att den ena pojken ville ha in sin cykel i foajén. Det var så roligt att se ungarna dundra runt ivriga till max, högljudda och glada. Den ena lilla tjejen satt i sin storebros knä när det var som mest spännande. Jag tycker verkligen att det är viktigt att bevara de här gamla biograferna i småstäderna. Oftast kan barnen ta sig dit själva och är betydligt tryggare än att behöva åka in till staden.

Just detta tycker jag är en bra anledning, att kunna få gå själv på bio när man är ung och slippa åka in till Göteborg. Nu när den är renoverad hoppas jag att folk verkligen får upp ögonen för vilken guld klimp de har inom räck håll och besöker den tätare.

Burspråk

Nu står en av de gamla maskinerna i foajén och man behöver inte spola film som på den här bilden jag tog sist jag var med gubben. Hmm! Och så kommer gubben hem och gnyr över att han är trött? Pfft! Kolla in vilken stil han har!

På invigningen körde de en bit på en Queen konsert och man fick verkligen in känslan av hur de kunde vara om de kör konserter med ljuseffekter och kanon ljud. Sedan så uppträdde Mölndalsrevyn med Per Andersson och jag flabbade så jag höll på att ramla ur den goa stolen. Hmm! Lite skrämmande att jag aldrig sett Mölndalsrevyn uppträda förut, verkligen en mega miss. Hädan efter kommer jag hålla bättre koll på när de har föreställningar.

Burspråk

Tobias jobbade så det var bara Micael som kunde följa med, men han skall köra filmen Flygplan där idag så jag hoppas allt fungerar som det skall. Visserligen är all så mycket enklare när det är digitaliserat men ändå. Hoppas att den nya fina salongen blir fullsatt. Hehe! Då lär Micael ha fullt upp med att riva biljetter.

Pynt

Så i slut ändan fick jag en kanon trevlig kväll på Möllan med kanon revy och vi avslutade kvällen med pizza och film mys i soffan.

Pynt

Örgrytes koloniområde

Örgryte koloniområde

Efter att ha lagt om städningarna idag så kunde jag ta mig en go promenad i Örgrytes koloniområde. Den såg så liten ut från vägen men var betydligt större än jag trodde. Lång och smal med härliga trädgårdar. Oj! Den skall vara öppen mellan maj – september och vi är inne i oktober. Det var folk inne och jobbade med att fixa till en gång i en av trädgårdarna, så jag hade kanske bara tur idag. När jag letade efter information om koloniområdet så fick jag reda på att koloniträdgårdsrörelsen startades i Tyskland redan på tidiga 1800-tal. Den kom till Sverige på tidiga 1900-tal.

Burspråk

Örgrytes koloniområde kom till 1915 och det är 41 stugor på 30 m2 och tomtstorlekar på 250-300 m2. Konstigt jag upplevde de som så mycket större!? Vackert område var det i alla fall och jag vill besöka det igen på sommaren. Jag reagerade på att det stod Örgrytes koloniträdgård med tanke på att den ligger i Krokslätt men fick förklaringen att Örgryte inte tillhörde Göteborg utan Örgryte kommun.

Burspråk

Ville husera sjuka
Arbetsförmannen Gustaf Hartzell (född 1861) var Föreningen Örgryte Koloniträdgårdars första ordförande och även först med att betala årsavgiften på två kronor i kassaboken för år 1915. Samma år följde ytterligare 25 familjer.
Hartzell var en trogen kolonist i cirka tjugo år, men på äldre dar vände han föreningen ryggen.
– 1934 föreslog Föreningen mot Tuberkulos att de skulle bygga fyra nya stugor avsedda för tuberkulossjuka inom koloniområdet, säger Catharina Broberg, ordförande i Örgryte koloniträdgårdsförening.
– Föreningen sa nej och Hartzell som arbetade med flera förtroendeuppdrag inom Örgryte socknen som bland annat fattigvårdsinspektör, ville inte längre ha något att göra med koloniträdgården.
Efter Hartzells avgång följde flera år av maktkamp, intriger och lögner. Idag lider styrelsen dock inte av några intriger. Istället är intresset för kolonin större än någonsin. ” Källa : Annelie Eliasson redaktion@gbg.direktpress.se

Burspråk

Det var mysigt att gå runt där även om det var lite öde och trots att det ligger så nära Göteborg var det ändå väldigt lugnt och hyfsat tyst. Kan förstå att folk gärna vill ha en kolonistuga om de bor mitt i staden. Men jag fattar inte varför de inte tar hand om äpplena mera? En del träd hade så mycket äpplen att äpplena hade nästan vuxit in i varandra. Måste erkänna att jag fick lite ( Palla – vibbar ) men slog bort det ganska snabbt med tanke på att jag hade företagskläder på mig.

Pynt

Det hade ju varit lagom roligt om de ringt till mina chefer och gastat att det sitter en Esplanadare i äppelträt. Nää! Det blev allt till att gå tillbaka och jobba medan snålvattnet rann i mungipan. Helt otroligt vad mycket recept som dyker upp i skallen när man ser sånt man inte kan ta!

Liseberg

Liseberg

Åkte till Liseberg och var lite orolig att det skulle vara full knökat med folk! Hua! Det var det, vi brukar försöka ta det första veckan de öppnar. Det blir värre för varje vecka och sista veckan innan jul vågar jag inte ens fundera på hur mycket folk det kan tänkas vara. Är man lite kort i rocken så är det svårt att fotografera och jag får springa upp på kanterna eller försöka ha tålamod och blänga på alla människor som går i vägen så de gör små luckor. Var inte riktigt min dag och efter två timmar ville vi bara hem.

Liseberg

Den medeltida byn var nytt och väldigt uppskattat av barnen som fick hålla svärden och hälsa på kungen. Även Jul byn var ändrad så att barnen nu kunde träffa tomten och skriva önskelistor. Extrem svårt att ta sig fram där och ännu svårare att ta kort. Det var roligt att gå runt och vi köpte saft som man kunde värma som glögg. Vi skall strax testa Blåklinten. Annars var Älgört saften nyttig om man hade feber och Björnjägarsaften skulle vara super god. Tjejen fick sålt flaskor på löpande band och såg överlycklig ut.

Önskelista

Här är Fler bilder från Liseberg