... dina symboler här ...

Julmarknad

Börjesgården julmarknad

Alex undrade om jag ville följa med henne och hennes kompis Camilla till  Börjesgården. Gubben och Micael följde också med och det var ju stört mysigt. Hade ingen aning om denna gård och det var härligt att se så bevarad den var. Vi gick runt och kollade de olika hantverken. Micael köpte en glas med en katt på som man skall ha värmeljus i. Jag köpte en liten kristallängel som jag skall hänga upp i jäsingens lampan i hobby rummet. Funderar att köpa lite små hantverk i krisstall med jämna mellanrum som man kan hänga i lampan.

Julmarknad på Börjesgården

Kallt men vackert att gå runt och jag var så glad att jag valde lussekoftan som jag fått av min syster i present för herrans många år sedan. Det var bara att ha en tunn tröja under så värmde den helt perfekt. Den är annars värsta kli objektet. När vi handlat färdigt gick vi in i boningshuset och fikade. Så ruggit mysigt att man hade kunnat sitta hela dagen men det stod flera på kö för att fika så det kändes lite taskigt att bara sitta där och snattra. Kommer att besöka denna gård fler gånger. Så himla fräckt att man kan mötas så här och ta en fika tillsammans.

Julmarknad å börjesgården

Tog fler bilder uppe på vinden men kommer att använda dem till trisset i kväll.

Pilane 2012

Idag kom Alex och hämtade mig för en utflykt till Pilane! Det var två år sedan jag var där och blev verkligen glad när Alex frågade om jag skulle med. Det 400 åriga tempelruinen från Kina var bara så mäktigt. Den stod definitivt på den perfekta platsen. Nu blåste det ganska saftigt och det lät så där härligt mystiskt medan vi fikade en bit nedanför. Gillar verkligen när de sätter ut skulpturer så här och önskar att det fans lite fler ställen att åka på.

De här figurerna med träd var också fräcka de smälte in på något sätt. Gott att se alla besökare och det var ganska många Tyskar som hittat hit. Det är en otrolig upplevelse att gå här i lugn och ro och titta och för mig är det det perfekta sättet att lära sig gilla och ta in konst.  Här kan ni se fler bilder

Kungsbacka

Jag hade en riktig kanon dag med Elvy då vi åkte ner till Kungsbacka. Hittade lite pyssel på RK men annars så var det bra utplockat. Hittade en Liten grej som man kollar diabilder i för en krona och den är ju jättesmidig när man går igenom vilka som är värt att spara. Jag har ju så himla många från när pappa var FN soldat i Kongo. Sedan åkte vi till Hamster loppisen och det helt otroliga är att vi hittade rätt direkt! har ärligt inte smält det riktigt än.

Elvy säger nämligen aldrig höger eller vänster utan kort och gott ( dit! ) så får man själv lista ut vilket håll hon menar. Så ska man någonstans med Elvy får man alltid beräkna ett par vel timmar. Men nu kom vi rätt på det och trekvart för tidigt. Vi passade då på att ta en promenad längst ån och samla in lite fröer som jag skall ha vid dammen och längst muren. Hittade små ting för 9 kr men tog ett kort på dessa Gargoyle som är en kopia av dem på Notre Dame. De ville gubben absolut ha så det blev till att åka tillbaka och hämta dem.

De är riktigt fräcka och det skall rinna vatten i en liten skåra uppe på och ut genom munnen. Har inte ännu kommit på var jag skall ha dem, men det löser sig nog.

Sandsjöbacka

Sandsjöbacka

Hua! Regnet vräkte ner när jag vaknade och jag kände hur all energi bara rann av mig. Men det sista jag vill göra är att sitta inne på min semester så jag tog mig en tur till Sandsjöbacka. Jag hade sådan tur med vädret så det enda blöta jag fick var mitt svett och att det var lite väl blött här och där. Trampade självklart rätt i en koblaja och höll på att dratta på ändan. självklart klarade jag mig inte från kor denna turen heller utan det var bara att bita ihop och traska förbi.

Sandsjöbacka

På hemvägen mötte jag två tjejer som skulle plocka bär och de hade lika stor ko skräck som mig. Men idag valde jag en annan slinga och funderar på att gå tillbaka nästa vecka för att ta ytterligare en slinga jag aldrig tagit fullt ut. Det otrolig fin natur och väldigt rogivande att gå här. Vi var här väldigt ofta när barnen var små och stannade alltid och fikade vid en stor sten.  Shakira hade en kanon dag och nu vet jag att hon även kan klättra på stegar.

Sandsjöbacka

På ett ställe när man skulle gå igenom så gick det lodrätt upp och jag skulle precis lyfta upp henne när hon klättrade över själv. Gott med tanke på hur skiten hon var. Känner mig riktigt nöjd efter promenaden och det skall bli gott att bara softa runt nu på kvällen.

Sandsjöbacka

Ragnhidsholmen

Ragnhildsborgen

Det blev en sväng till borgen på Ragnhildsholmen. Jag behöver ta en bild på en trappa över ett stängsel och jag hittade inte de bilder som jag redan hade på sådana trappor. Men här ute så körde de grindar så det blev att fotografera annat. Den här borgen lät Kung Håkon Håkonsson av Norge bygga 1250-talet ihop med Kungahälla på andra sidan älven så att inga obehöriga kunde passera på älven. Förr var borgen helt omringad av vatten.

Ragnhildsborgen

Vid borgen låg det flera par och solade? eller villade…..eller ja vad det nu gjorde, de hade spritkök med sig och lagade mat så de hade nog varit där ett tag. Elvy och jag är ju båda två helt hopplösa med att sätta oss ner och njuta en stund utan det skulle klafsat runt hagarna under ( ljudliga protester från Elvy ) hon gnällde att det var blött, det blåste, koskit, flugor och andra jobbiga kryp. Tur man känner henne så väl 🙂 Jag tyckte naturen var väldig vacker runt om kring.

Ragnhildsborgen

Det jag har lite problem med är kossor och ung kalvarna. Många vandringsleder går just genom kohagar så det är svårt att undvika. Men vi tog oss ner till älven så Shakira kunde bada men hon var så himla nyfiken på kossorna att hon gick rätt i elstängslet som gick en bit ut i vattnet. Hon ylade till men verkade ta det ganska bra för hon ville gärna i vattnet igen. Vi hörde hur en kossa bölade men vi tänkte inte så mycket på det tills vi vänder oss om och skall gå tillbaka. Givetvis stod det en lös ung kalv och blängde på oss.

Ragnhildsborgen

Nu gick vi lugnt förbi men jag har definitivt ko skräck.