... dina symboler här ...

Vi hann inte riktigt…

Vi tänkte överraska Micael med att ha hunnit tapetsera tills han kom hem från jobbet. Jag tyckte han var så otroligt duktig på att storstäda och tömma sitt rum igår. Huset är från 1850 och tapeten är garanterat inte så mycket yngre. Vi har lovat pojkarna nya tapeter i omgångar, men det har alltid dykt upp något annat i vägen. Tobias flyttar snart upp till gästhuset och vi håller på att renovera kokhuset till Micael. Men han har mognat så våldsamt sen han började svetsarlinjen och börjat praktisera att vi tyckte det var lite synd att han skulle behöva mysa i sitt rum med tapeter som knappt sitter på plats. Inte en enda gång under alla åren har pojkarna gnällt över att de haft udda möbler och blommiga tapeter. Vi hittade en sådan superläcker fondtapet som passade kanon med terrakotta tapeten som vi visste att Micael ville ha.

Det ser kanske inte ut som en 17 årings rum, men Micael blev verkligen glad. Så idag jobbade vi hela familjen med Micaels rum. Tobias fixade elen, gubben tapetserade, jag städade ute i hallen och servade dem med verktyg. Plötsligt kommer Micael hem och vi flyger på honom om varför han kommer så tidigt! Stackaren han såg ut som ett stort fråge tecken. Vi hade glömt av i stressen att vi stängt av strömmen, så klockorna stämde ju inte, vi var sena inte Micael. Men det var bra att han kom mitt upp i allt stress, tror han förstod 100% i dag att vi verkligen jobbar på och i bland sliter ut oss för att de båda skall få det bra och i det mån det går, få det de önskar sig. Nu märkte han att det tar tid att tapetsera och att han var till stor nytta när vi samarbetade och delade upp sysslorna. Det var nog första gången det slog honom så bokstavligen. Han var så lycklig och glad över hur långt vi hunnit och brydde sig inte alls att vi inte blev klara. När jag frågade vad Tobias tyckte om tapeten, så tyckte han den var cool, men det där spetsjoxet gick ju bara så bort, lägga sånt sk..t på sängen. Vi skall köpa nya gardiner, överkast och matta, men möblerna ville han verkligen ha.

Är det någon som vet?

Jag håller på att göra stor röj på övervåningen, det är där det mesta samlas. Micael gör också stor städ, och ville möblera om till tjejen. När Micael kom ut med en massa skolböcker som han inte ville ha längre så visade jag honom mammas gamla skolböcker och jag blev så förvånade att det var reklam från gamla tidningar inklistrade, mellan bilder från våra kyrkor och städer? Det är lite synd att jag inte sett dessa skolböcker innan så jag kunde fråga mamma hur skolundervisningen var upplagd. Nästan alla böcker inner håller tidningsurklipp. Geografiböckerna innehåller många fina teckningar som mamma gjort och även där reklam från tidningar. Då mest kaffe,virke och från olika fabriker. Men just reklamen förbryllar mig lite, är det någon som möjligtvis vet varför? Blev lite nyfiken på  Vegas Velocipeder

Mickelsmäss i Varberg

Rosa ringde och undrade om jag skulle med på Mickelsmäss i Varberg? hennes moster skulle stå där och sälja chips. Det var längesedan jag såg fästningen och tänkte att det kunde kanske vara kul. Jösses! jag har haft en kanon dag, det började med att båda två var vrålhungriga, så vi köpte korv med bröd (smaskens med västkustsallad). Sen började vi gå bort mot fästningen. Oj oj vad vackert de hade pyntat. Nu fick jag se mina efterlängtade pumpor som jag blev blåst på, i Botaniska. Det var pumpor och grönsaker både högt och lågt.

” Det är nu tredje året som den halländska skördefesten arrangeras på Varbergs fästning. Redan från starten var detta en marknad som enligt många av våra besökare är den mest populära. Man hänvisar då till utsmyckningen av fästningen med grönsaker och det stora och spännande utbudet av lokala odlare. Demonstrationer, försäljning, provsmakning och utställningar av det bästa inom halländsk råvaru- och matproduktion. Ett trettiotal utställare med bl a grönsaker, kött, fisk, ost, örter och marmelader. Utbudet är spännande, gott och oemotståndligt. ”

Vi gick in i museet och tittade på myten och legenden Bockstensmannen. Det var så jätteroligt att gå runt i alla de olika rummen och upp för de branta trapporna. Jag blev jätteimponerad över den fina historiska dräkterna de hade gjort för barnen. En riktigt rolig grej, och det fans för vuxna en bit längre bort. Jag var bara tvungen att prova, luvan var inte så dum synd bara att den kliade så in i nordens. Vi gick sedan runt fästningen och tog mängder av bilder. När Rosa var inne och pratade med sin moster, gick jag ner till havet och tog kort på vågorna. Jag tyckte att jag hade varit så himla smart och tagit skydd bakom en klippa när vågorna kom. Men plötsligt kände jag bara hur jag åkte bakåt och blev superblöt av en våg. Shit jag såg ut som en disktrasa där jag stod chockad över vattnets kyla. Så kan det gå när man är korkad och för närgången. Men roligt hade jag, riktigt roligt så tusen tack Rosa för du ringde och tog mig med. Sådana här turer är det bästa som fins. Jag kommer under kvällen lägga upp mera bilder i mina album.

Vänersborg

Tillbaka från Vänersborg och pojkarnas kusins 15 årskalas. De har bott där i ett halvår, men det var första gången som vi var där och hälsade på. Huset var så superfint och inte i massa renoveringsbehov som hemma hos oss. I bland så funderar jag på hur vi tänkte för över 10 år sedan, eller avsaknad av tankeverksamhet som vi måste haft då? Eller kan det kort och gott vara så att man börjar bli gammal, så orken och energin är konstant på semester!? Jag är så trött på helgerna att jag knappt vill gå utanför dörren.

Det var kanon mysigt i Vänersborg men jag var för trött för att koppla av ordentligt och jag hade glömt be Monica gå upp och fodra hästarna, visserligen går det ingen nöd på dem om jag kommer senare, men jag har svårt för att koppla av. Det blir till att snart åka upp igen så jag kan promenera runt lite i omgivningen och ta ett ordentligt titt på huset. Så ett stort grattis till Simon på födelsedagen och ett stort grattis till det fina huset.

Grattis Tobias

Idag fyller äldste sonen 19 år och vi brukar gå ut och äta. Tobias ville ha Mexikansk mat, så vi gick till restaurangen MiCasa.

Det var helt fullbokat och ljudnivån var lite väl hög, men maten var jättegod och det var en väldigt mysig restaurang. Vi har kört detta i ett par år nu med att gå ut och äta och det är lika spännande varje gång med var vi skall äta någonstans. De är skrämmande vad fort åren går. Det är ju inga ungar man går ut med längre, utan unga män. Jag får hoppas att vi har den här traditionen i många år. Så grattis på din födelsedag i dag Tobias.