... dina symboler här ...

Skummis eller?

När jag var uppe och fodrade så hörde jag ett svagt ljud från kokhuset! Jag var först lite osäker om jag verkligen hörde något och när jag stod stilla och lyssnade så var det knäpp tyst. Shakira reagerade heller inte? så jag gick upp till hästarna. Men när jag gick ner genom logporten så hörde jag ljud igen och nu lyste det lite svagt uppe i kokhuset. Shit! vad stressad jag blev, rusade in i huset och vrålade till gubben att ta på sig ( han flanade runt i kallingarna och lagade mat) han tittade på mig som om jag var helknäpp! Micael är ju där inne och jobbar!!!!, medan du har roat dig på Gunnebo så har vi jobbat. Han går runt med sin pannlampa och sopar golvet rent från spån. Det är kul att se Micael så engagerad i kokhuset, det är bra att han kan vara med och renovera det från grunden så har får det så som han vill ha det och ser att allt kostar en hel del. Puuh, skönt att det inte var någon skummis i kokhuset.

Till Stockholm

I dag fick jag snabba mig hem från jobbet. Micael skulle med flyget till Stockholm och träffa tjejen. Begriper inte varför de skall ha tjejer så lång bort? det måste ju finnas någon här i Göteborg. Jaja det är ju det när de träffas över Internet, det blir liksom inga avstånd, tills den dagen de skall träffas. Han har tagit tåget de andra gångerna, men nu var det fullt så det fick bli flyget och det tyckte han i och för sig skulle bli spännande. Om inte annat så får han ju träffa tjejen snabbare. Det är bara inse att ungarna börjar bli stora.

Kaxig tonåring!

Kompisen Rosa eller, kort och gott en av kärringarna på onsdagarna, har gjort ett så otroligt vackert collage med Photo Collage Studio. Känner ibland när jag scrappar att det ser likadant ut, Rosa är betydligt modigare med färger och upplägg. Anledningen att vi scrappar var egentligen för att spara plats på webbserven. Rosa har ganska begränsad plats och min börjar också fyllas upp. Men nu finns det så många gratis ställen att man inte behöver stressa så.

När jag började att ta en kort om dagen så la jag de bilderna på  flickr, just för att inte belasta servern. På Maria nova kan man ju både blogga och lägga upp bilder gratis och dessutom tjäna pengar. Helt otroligt. Hade det funnits tidigare hade jag inte betalat för en webbplats. Och igår kom äldste sonen ner och tyckte att jag hade en skrutt sida med pytte plats. Han hade skaffat sig ett baby abonnemang med 600 gb plats för halva priset. Det blir till att byta sedan. Typiskt, har precis betalat för ett år. Jag har haft bloggen så länge att jag inte vill slänga den, även om gratis platserna börjar bli bättre och bättre.

Micaels första dag.

Här är från Micaels första dag på Svetsarlinjen. Jag blev jätte glad att han tog bilder med sin mobil. Det är sånt som kan vara roligt för honom senare, och för supernyfikna föräldrar. Fast det är klart, han tittade lite matt på mig när jag började tjata om säkerhetslinor och dylikt. Han får praktisera i Kållered, så det är jätte smidigt för honom att ta sig dit. Han börjar klockan 7 och är ruskigt morgon trött som ni kan se på bilderna. Micael tog korten med självutlösaren på mobilen.

Här är lite bilder han tog när han jobbade. Ur en mors synvinkel ser det lite högt ut, men det var roligt att se hans glädje när han kom hem från första dagen och stoltheten när han visade sitt första svetsjobb, den raka fina linjen. Gå i skolan 1 dag och praktisera resten, är nog en modell som passar Micael jätte bra. Han får bara se till att jobba på sin morgontrötthet.

Usch rensat igen!

I dag påbörjade vi rensning bakom uteplatsen. Gubben sågade ner ett par träd och vi röjde brännässlor. Vi funderar på att sätta koreansk pipranka längs väggen upp. Jag gjorde en öppning i den gamla ladugårds grunden förra året, så jag lättare skulle komma åt att rensa. Vi vill gärna ha gräs här och att det skall vara lätt att komma åt och klippa. Just nu ligger här mängder av pannor sen branden och det växer ogräs med ljusets hastighet. Vi måste få bukt med brännässlorna så vi slipper röja här i ett kör, så nu har vi köpt täck plast och hoppas på det bästa.

Jag brukar ha jätte otur med pelargoner, men den var så stor och röd att jag bara måste chansa på att den skall klara sig. Vi fick två rosa av Claes-Olofs mamma och de har klarat sig riktigt bra, så vem vet, jag kanske blir en pelargon fantast. Jag köpte jättesöta recept kort på plantagen, tänkte jag skulle testa de olika recepten undan för undan, men den med älg grytan tar jag nog sist.

Blanda samman mjöl, bakpulver, salt och socker. Finfördela smöret i de torra ingredienserna, blanda ner mjölken och arbeta samman degen. Dela den i 2 delar och klappa ut varje del till en rund platta på bakplåtspapper som lägges på en plåt. Skär varje rundel i 4 delar och nagga med gaffel ovanpå. Grädda i 225-250 omkr. 10 min. Strax innan bröden är färdiga säras kakorna åt på plåten för att de skall bli gräddade även på sidorna. Serveras ljumma, delade mitt itu med smör och en god marmelad.