... dina symboler här ...

Vilket väder

Perfekt väder idag. Har suttit på uteplatsen och bara njutit av våran hmm skummande damm! Allt har växt så in i nordens att jag får ta en liten röja dag idag. På övre dammen syns inget skum, men nedre! Skall fixa medel så fort löningen har kommit. Härligt att jag började rensa ogräs så tidigt i år. Jag har sluppit undan ordentligt i sommar och de brännässlor som fins nu tar jag på ett kick. Har gjort ordning fika på uteplatsen så jag skall utfodra gubben och minstingen som jobbar för fullt.

Har fått en brygga ut från stallet, så att jag slipper gå ut i gödselhögen varje gång. Förhoppningsvis förbränner det bättre när jag inte behöver gå på högen. Himla skönt om vi kan spri ut högen varje år, så vi slipper lägga pengar på container som skall tömmas. Mellan rummet mellan vårt hus och Micael är så snävt att en lastbil men container på, kapar av vindskivan på vårt hus. En del gubbar har varit så järnvägars envetna att de skall testa ändå. När vi köpte gården så orkade de som ägde den innan inte avhysa de som hade ställt in grejer i ladugården. Något som vi skulle varit mera obs på när vi köpte gården. Nu tog ju branden hand om deras skit men ändå!

Här sliter Micael igen med att gräva upp och göra om dräneringen. Han får gräva djupare och så bygger vi ut taket så han kan förvara sin ved. Då kommer taket ut till den stora dräneringen. Det gick inte dränera ända fram som är brukligt efter som huset står på stora stenar och det inte är jämt.

Nej! trodde de var borta!

Har haft det riktigt lugn och skönt idag. Det regnar ute och jag tycker det är riktigt uppfriskande. Dammen har börjat skumma så det ser ut som man hällt i såpbubblor. Ser bedrövligt ut! och stinker en hel del. Har nu suttit och läst på om olika vattenväxter man kan ha för att få rätt balans. Vi vill ändå köpa mera näckrosor och ändra om lite runt dammen. Tyckte ändå dammskummet är en bagatell mot vad rådjuren ställt till med. Gick runt och mös över att det i alla fall var väck, när jag ser ett litet kidd skutta in på tomten och hysteriskt brölar efter sitt syskon. Shit! De har hållit sig väck för att föröka sig och sabba min trädgård med dubbel kraft.

De är inte speciellt skygga och den här tittade bara på mig som, vad gör du i min trädgård? Ta och rensa dammen så vi har någonstans att skölja ner grönsakerna med istället för att stå där och glo!

Ops! Nu får det gärna vara lite uppehåll

Nu börjar våran damm bli extremt uppfylld! Vi har gjort avrinning men det regnar så mycket nu att jag börjar bli lite osäker om det kommer att fungera? Vi håller koll på fulingen i vattnet och nu ligger han allt lite risigt till! Vi behövde regn man nu börjar de bli lite för mycket för marken att svälja.

Riktig softa dag

Har haft världens softa dag med att pilla runt och rensa ogräs vid dammen. Det börjar växa till sig bra här nu och det blir mindre och mindre ogräs. Känner att jag börjat få struktur på vad som behöver göras. Planteringsskyddet är guld värd och jag sitter gärna där med den lilla bärbara. Jag behöver mera krokar därinne och skall sätta upp det lilla klaff bordet eller vad det nu var för något som jag hittade i kokhuset. Kommer även sätta fast stegen på utsidan. Men det känns så gott att ha allt samlat.

Hoppas nu bara att värmen håller i sig så man får flera sådana här lugna dagar, jag skall snart ha semester och vi ser fram emot Göta Kanal turen och att hälsa på  doritz på hemvägen.

Mer jobb än väntat!

Började rensa runt dammen och klippa gräsmattan med den lilla hand gräsklipparen  när gubben fick inspiration och kom dånandes med åk gräsklipparen. Gulligt av honom men han glömde bort att han inte kunde köra runt och ha dammen på högersidan! Allt gräs och skit far ju ut på den sidan  med väldens flås och hamnade rätt i dammen! Ni skulle bara sett mitt nystädade planteringsskydd.

När jag äntligen städat upp igen så lade jag mig i hängmattan. Tog ut den lilla bärbara och låg och tittade på Rännstensungar med Cornelis Wresvik. Himla mysig film men Voddler var inte på humör idag så jag missade de 5 sista minuterna. Nu har jag sett den så många gånger att det var väl inte hela världen, man Tobias får gå igenom drivrutinerna på datorn så jag har det senaste. Filmen hackade lite och det är säkert bara någon inställning som är fel. Himla gott att ligga där ute i hängmattan under parasollet.

Nu äntligen börjar småfåglarna dricka och kolla om dammen är bad vänlig. Har väntat så på detta, blåmesarna brukar komma i klungor och det ser så härligt ut när de flaxar runt. Medan jag låg och slappade, tapetserade Gubben och Micael vidare i hallen. De börjar se riktigt mysigt ut där och Micael är modig med att vilja ha matchande grön färg på listerna och har mörkröda i köket. Det blev riktigt läckert.