... dina symboler här ...

Rensat – Hängmattan

Håller på att rensa brännässlor och maskrosor i trädgården. Hästarna åt av de flesta blommorna upp mot stallet och det ser jättefint ut, så jag tar rensar ner mot dammen idag. Vädret är så gott att jag bara tar en liten paus innan jag går ut igen med en bok, radion och lägger mig i hängmattan. Har jobbat färdigt för i dag. Gubben passade på att vattna blommorna och allt annat som kom i hans väg! Han blir som förbytt så fort han får tag i trädgårdsslangen, vilket det nog bara är Shakira som uppskattar!

Vi funderar att sätta filter på pumpen så vattnet blir lite renare. Nu har vi grejat klart kanterna så det kommer väl inte att ramla ner så mycket mera jord. Vi skall snart åka ner till Åkraberg och höra efter om de har något smidigt sätt. Djuren dricker ur dammen varje dag så det får inte vara något kemikaliskt, har hört att vissa blommor och växter kan rensa en hel del. Som det är nu har vi bara en vattenväxt i och det hade varit roligt med lite flera sorter.

Vid dammen

Dammen är bland det bästa vi gjort. Älskar att höra vattnet och se när djuren går runt och dricker. Väntar på att småfåglarna skall komma och börja bada. Nej nu drar det i mig att gå ut igen i det fina vädret. Gubben har hängt upp hängmattan och det är bara till att ta med kaffe och en spännande bok ut. Ha en fortsatt trevlig dag.

Vid dammen

Snacka om fotsvett!

Gubben lider av kraftig fotsvett!

Kolla in gubbens fotsvett! Urk! Säger jag bara! Nej skojar, visserligen har han kraftig fotsvett men riktigt så här illa är det väl inte. Vi placerade ut kant sten i dammen och hur vi än försökte kom vi inte ifrån att en måste gå i. Sa till gubben att hans stövlar läckte, men trodde han mig? Nix! Synd att jag inte hade kameran framme när de forsade in vatten i stövlarna. Sen är ju dammen uppbyggd på ladugårdsgrunden och mitt i dammen går en foderränna. Då blir det djupt! Riktigt djupt. Nu är det bara lite mindre sten och växter så är kanterna klara. Skulle behöva lite mera jord och när växterna har fått växt till sig och rötterna grenat ut sig ordentligt, så sjunker inte jorden så som den gör nu när det regnar.

Gubbarna i dammen!

En härlig eftermiddag

Den här fick följa med mig hem idag. Han sitter vid dammen och bligar nöjt med sin ostbit. De hade en hel del söta keramik prydnader och de håller även kurser. Jag tyckte jag kände igen vissa av figurerna och kom att tänka på att jag funderade på att gå på kalkmålnings kurs. Här är sidan. En liten söt kruka till mitt planteringshörn och en planta choklad mints mynta fick jag köpt med.

Men det som jag ser mest framemot är teerna jag köpte, de luktade så ljuvligt att det inte går att beskriva riktigt. Man fick 3 påsar för en hundring. Det är egentligen väldigt dyrt te, men är det bara hälften så gott som det luktar så är det värt varje öre. Har även börjat med lite grövre kryddor som jag mal när jag skall använda dem. Ger betydligt mer smak och förhöjer upp maten. Även Tobias som är familjens skeptiker blev nyfiken på teet. Jag köpte ” Sova så gott te,  Inka-te, Grönt te med Havtorn ”

Blev även klar med mitt land nu på kvällen. I ringarna vill jag ha lite olika majs sorter och har satt popcorn och sockermajs. Tänkte köra förbi Garden center i Mölnlycke och köpa jordgubbs majsen i morgon. Känns gott att ha landet uppgrävt igen och jag hoppas inte det växer så fort så jag inte hinner med. Nu skall jag upp och fodra och sedan sätta på en kopp ” Sova så gott ” Det var väldigt noga att det var 2 teskedar som skulle dra i 8 minuter!  Här kan man beställa teerna.

Gubbar!!

Pust! Inte nog med att det är måndag utan det såg ut som hej kom och hjälp mig på jobbet. Han som brukar städa för mig hade inte fattat den stora kaffeautomaten så den hade svämmat över och gubbarna sprang runt och var hysteriska över att ha behövt gå ner för att hämta kaffe! Jösses! De frågade inte ens hur jag mådde utan jag fick absolut inte vara sjuk någon mera gång! Nära på att jag hade vänt i dörren och åkt hem igen utan att fixa kaffeautomaten Så kanske de hade lärt sig att inte grisa så förbaskat. Gubbar!!

Min goa gubbe däremot hade kaffet klart när jag kom hem. Han hade även släpat upp ett av de stora flaken ur gropen! Wow vad gulligt! Nu har jag en jätte stor odlings låda och vi hade vilda diskussioner på vad vi skulle plantera. Det skall bli så skoj när det är dags att så. Vi tog en liten sväng på Hornbach där de sålde ut de små drakarna för 2 kr styck. Det blev en blomma till dammen och en ny Curry. Curryn brukar inte övervintra i vårt klimat och med tanke på vilken vinter vi haft så såg de bra döda ut. Men där jag har slängt gödsel kommer det nu upp små skott.

Storm!

Jösses vad det blåser! Satte hästarna på vår tomt men Bellman blir lite stingslig när det blåser så kraftigt. Han bryr sig inte om att det trasiga taket på uteplatsen slamrar eller att det kommer saker farandes. Han kanske har samma problem som mig, jag blir nervös och får en domedags känsla över mig. Jag avskyr verkligen när det blåser så här kraftigt. Har precis tagit upp hästarna och dricker lite kaffe innan jag skall göra ett litet ryck till i trädgården. Har lagt på ny jord runt dammen och planterat om lite, så nu är det klart. Skall sätta upp sten på insidan av dammen men behöver definitivt nya stövlar! Dessa läckte som ett såll.

Håller på max en timme till sen får det vara bra. Men i år tror jag att gödslet inte räcker till på långa vägar. Har redan kommit en bra bit på gödselhögen och såg att en stor bit av hagen måste fyllas jämt och så nytt gräs, sen vill jag ha den gamla köksträdgården till mina pumpor. Jag märkte nu när det blåste så varför Bellman har varit så förtjust att stå där! Där är precis helt vindstilla eftersom det sluttar och gärdsgården går runt.