... dina symboler här ...

Blåsigt

Det har varit ganska gott väder men det har blåst en hel del. Har passat på att röja så mycket som möjligt idag, gubben är ledig från jobbet i morgon och då vill jag hellre att vi gör något tillsammans.  Det kom en hel dröse barn i går och önskade Glad Påsk. Jag hörde ett himla liv på utsidan och när jag tittade ut sprang en liten kille runt dammen och var alldeles lyrisk över vattenfallet. Sedan passade han på att ha ett långt föredrag om att katter skall ha halsband på sig, samtidigt som han spände blicken i mig när han såg att Edgar promenerade runt utan. Tur han inte såg Pepper och Busen.

Längst bak som branden förmodligen startade kommer jag nog att ta nästa år. Just nu fyller vi igen den enorma gropen som vi inte riktigt har vetat vad vi skall göra med. Likadant det gamla golvet som envisas med att inte ge med sig. Trodde all snö skulle fixa att det rasade. Eventuellt bygger vi ett nytt golv över och förlänger växthuset så småningom eller också så får det bara vara. Bättre att fortsätta att göra färdigt runt kryddspiralen och dammen först. Förhoppningsvis kommer man på något som man kan göra över gropen.

Men nu tycker jag det börjar bli en riktig enhet och det syns inte så mycket att det har stått en stor ladugård här.

Rensat hagen.

Här är en bild på gårdens trummare. Inte nog med att han väcker oss på morgonen han är en riktigt stor glufs som vräker i sig talgbollar på eftermiddagarna. Det har varit riktigt hyfsat väder och jag har rensat väck en del gödsel i hagen. Jag fick i hop ett och ett halv lass som jag la vid dammen. Perfekt att lägga detta längst ner innan jag fyller upp med finjord. Nu börjar det verkligen ta fart i trädgården och jag ser i fram emot att börja plantera lite nya växter. Har jobbat färdigt för idag och skall strax duscha, sen är det bara att gotta sig resten av dagen. Fundera på att se någon film eller läsa lite böcker.

Mysig dag men väldigt trött.

Knepig dag! Kände mig hur pigg som helst på jobbet idag och hade riktigt roligt. Visserligen var det lika skitit som vanligt men jag kände att jag hade flyt och jag funderade på om jag skulle åka i väg till havet med Shakira när jag kom hem. Jag hann inte mer än svänga in i andra delen av fabriken när jag blev så mysko trött. Det var som all energi bara rann av mig? Så det blev ingen havs promenad när jag kom hem, jag slocknade på två röda i soffan.

Det blev till att gå den vanliga slingan. Passade på att kolla hur skadat taket blev på uteplatsen. Jag hoppades att vi kanske skulle ha sådan tur att det inte regnade in men det gjorde det. Men det mest fantastiska är att pumpen fungerar kanon och vattnet forsar på bra under isen. Jag blir snart tokig på att vänta tills all snö är borta så jag kan börja med dammen igen. Vi beställde lite nya växter och en näckros till dammen, det kommer i april någon gång. 

Fyller på dammen!

Istappar

Gick ut  för att fotografera istappar och kollade dammen ordentligt. Då hördes det hur pumpen mer eller mindre gick på mestadels luft och ett par droppar vatten. Micael hjälpte mig att fylla på varmvatten tills pumpen
lät hyfsat normal igen. Vågar inte stänga av ifall vattnet spränger sönder pumpen när det fryser till. Känns bättre att lyssna och fylla på vatten varje dag. Det kändes lite knäppt att stå på dammen och fylla på varmvatten som cirkulerar, vi såg framför oss hur det smälte och vi rasade i. Det är för tjock is för att det skulle vara möjligt men i en tecknad films, så hade vi stått på botten efter första spannen.

Micael

Oj vilka fina is formationer på dammen

Dammen

Is på dammen

Nu har verkligen dammen frusit till och det har bildats så tuffa is formationer. Trodde inte att den skulle vara så mysig att titta på vintern, men den är fortfarande lika spännande att titta på. Pumpen skall väl klara ganska många minus, men fryser det helt så får vi nog stänga av innan pumpen bränner. Helt otroligt att vi har en liten enveten ros som lyser upp vid dammen. Skall bli så roligt till sommarn då vi kan fylla färdigt med växter runt dammen.

Is på dammen

Miniros